Attack of the PETSCII Robots 2023 - Geco akció, mászkálós |
Enterprise |
David Murray (The 8bit guy) eredetileg Commodore PET-re szeretett volna egy a hardware-adta lehetőségekhez képest összetett és látványos játékot készíteni. A legfőbb kihívás az ötletben a PET grafikai képességeinek hiánya jelentette: Mindent, ami a képernyőn monokrómban megjelenik, ROM-ban tárolt grafikus karakterekből kell összeállítani. A PET 256 megjeleníthető karaktert tárol, ennek többsége grafikus karakter, cserében viszont nincsenek kisbetűk. A második 128 karakter az első 128 karakter inverze. Ezt a PETSCII-nek nevezett karakteres módot a későbbi Commodore gépek is használják, de már két különböző 2 KB-os kisbetűs/nagybetűs karakterkészlet között lehet váltogatni, ráadásul a karakterek színét is be lehet állítani. A PET-re elkészülő programot tehát más Commodore gépekre is könnyen el lehetett készíteni, a kód 95% ugyanaz, mindössze a memóriacímek és KERNAL hívások változnak és persze a színek kezelésével bővült a program. Ez utóbbi szolgáltatás (a színkezelés) kikapcsolható így a PET karakterkészletét használva (a C64-en a karaktereket kicsit áttervezték a televíziók rosszabb képminősége miatt) ugyanazt látványt kapják a C64 felhasználók, mint PET-en. A fejlesztés azonban itt nem állt meg: C64-en a karakterek áttervezésével látványosabb verzió is készült. A VIC20-as verzió viszont a kisebb felbontás miatt már másképp néz ki.
|
A történet szerint a jövőben, amikor már széles körben használunk intelligens robotokat, fellázadnak az emberek ellen, megszállják a városainkat. Nekünk kell beszivárogni ezekre a településekre, hogy megsemmisítsük az ott portyázó robotokat. A küldetésekre azonban felszerelés nélkül indulunk, a felhasználható eszközöket és fegyvereket a helyszínen kell megszereznünk. Minden településen van egy transzporter szoba, amin át a következő szintre jutunk. Biztonsági okokból - megakadályozandó, hogy illetéktelen robotok használják - ezek csak akkor aktiválódnak, ha az összes robotot elpusztítjuk.
A történetet elolvasva egy lövöldözésben gazdag akció játékra gondolnánk, azonban ez nem (teljesen) igaz! A muníció kevés, a robotok gyorsak és erősek, ha közelharcba keveredünk, pillanatok alatt megölhetnek. Sok esetben cselhez kell folyamodnunk! Az első dolgunk nyilvánvalóan a feladat teljesítéséhez szükséges, vagy azt segítő tárgyak felkutatása - mivel puszta kézzel érkezünk a helyszínre. Tárgyak után a berendezési tárgyakat érdemes átkutatni, szóba jöhetnek a dobozok, ládák, szekrények, asztalok, számítógépek, ágyak, de még az elektromos szekrények, légkondicionálók is. Ha átvizsgálható tárgyakkal próbálkozunk, rövid ideig tart a keresés - közben a SEARCHING üzenetet látjuk az alsó információs ablakban - majd megtudjuk, mit találtunk. Többnyire semmit (NOTHING FOUND HERE), de néha hasznos kütyük akadnak a kezünkbe:
A tárgyak elhelyezkedése állandó, minden játékban ugyanoda rejti el a program ezeket. Megjegyzendő, a program nem jelzi melyek a már átvizsgált tárgyak, sőt többször is át lehet ugyanazt újra vizsgálni, de ennek nyilván nincs semmi értelme. A pályák méretéből adódóan is a siker kulcsa az egyes pályák kiismerése.
A gyalogláson kívül négy másik módja is van, hogy eljussunk a pálya egyik pontjából a másikba:
Összesen 15 küldetést tartogat a program, de ezeket nem kell egyhuzamban lenyomnunk. A menüben tetszőleges küldetést választhatunk. Az egyes pályák egyébként meglehetősen nagyok, a tájékozódást az F7 billentyűvel előhívható térkép segíti. Itt néhány alapvető információt is látunk: eltelt idő, még működő robotok száma, még meg nem talált tárgyak száma, beállított nehézségi szint. A térképnek két üzemmódja van, melyek között az F7 nyomogatásával váltogathatunk: az egyik nézetben a saját pozíciónkat jelzi, a másikban a még működőképes robotokét. Az Enterprise-változat EXOS kompatibilis, 128KB RAM szükséges a futtatáshoz.
Két verzió közül választhatunk betöltés után, az egyik az EP hardveres karakter mód (CHR MODE), ebben a verzióban a színek meg vannak kavarodva a karakteres mód lehetőségei miatt, ha valakit ez zavar, akkor lehetőség van a monokróm beállításra is, így Commodore PET látványvilág tárul szemünk elé, ez a verzió betölti az összes pályát a memóriába. A másik attribútum módban (ATT MODE) jeleníti meg a grafikát, és egyszerre csak a pályák fele töltődik be a memóriába. Az irányítás kicsit rendhagyó (bár 41 évvel korábban a Robotron 2084 arcade játékban már volt ilyen): miközben egyik irányba mozgunk, bármilyen irányba lőhetünk. Ehhez viszont külön négy iránybillentyű kell a mozgáshoz, és külön négy a lövéshez. Ennek ellenére az alapértelmezett billentyűzetkiosztás is elég kényelmes, de igény szerint átdefiniálható.
CHEAT:
|