Attack of the PETSCII Robots

2023 - Geco

akció, mászkálós

Enterprise

David Murray (The 8bit guy) eredetileg Commodore PET-re szeretett volna egy a hardware-adta lehetőségekhez képest összetett és látványos játékot készíteni. A legfőbb kihívás az ötletben a PET grafikai képességeinek hiánya jelentette: Mindent, ami a képernyőn monokrómban megjelenik, ROM-ban tárolt grafikus karakterekből kell összeállítani. A PET 256 megjeleníthető karaktert tárol, ennek többsége grafikus karakter, cserében viszont nincsenek kisbetűk. A második 128 karakter az első 128 karakter inverze. Ezt a PETSCII-nek nevezett karakteres módot a későbbi Commodore gépek is használják, de már két különböző 2 KB-os kisbetűs/nagybetűs karakterkészlet között lehet váltogatni, ráadásul a karakterek színét is be lehet állítani. A PET-re elkészülő programot tehát más Commodore gépekre is könnyen el lehetett készíteni, a kód 95% ugyanaz, mindössze a memóriacímek és KERNAL hívások változnak és persze a színek kezelésével bővült a program. Ez utóbbi szolgáltatás (a színkezelés) kikapcsolható így a PET karakterkészletét használva (a C64-en a karaktereket kicsit áttervezték a televíziók rosszabb képminősége miatt) ugyanazt látványt kapják a C64 felhasználók, mint PET-en. A fejlesztés azonban itt nem állt meg: C64-en a karakterek áttervezésével látványosabb verzió is készült. A VIC20-as verzió viszont a kisebb felbontás miatt már másképp néz ki.

 

 

 

 

 

 

 

A történet szerint a jövőben, amikor már széles körben használunk intelligens robotokat, fellázadnak az emberek ellen, megszállják a városainkat. Nekünk kell beszivárogni ezekre a településekre, hogy megsemmisítsük az ott portyázó robotokat. A küldetésekre azonban felszerelés nélkül indulunk, a felhasználható eszközöket és fegyvereket a helyszínen kell megszereznünk. Minden településen van egy transzporter szoba, amin át a következő szintre jutunk. Biztonsági okokból - megakadályozandó, hogy illetéktelen robotok használják - ezek csak akkor aktiválódnak, ha az összes robotot elpusztítjuk.
A történetet elolvasva egy lövöldözésben gazdag akció játékra gondolnánk, azonban ez nem (teljesen) igaz! A muníció kevés, a robotok gyorsak és erősek, ha közelharcba keveredünk, pillanatok alatt megölhetnek. Sok esetben cselhez kell folyamodnunk! Az első dolgunk nyilvánvalóan a feladat teljesítéséhez szükséges, vagy azt segítő tárgyak felkutatása - mivel puszta kézzel érkezünk a helyszínre. Tárgyak után a berendezési tárgyakat érdemes átkutatni, szóba jöhetnek a dobozok, ládák, szekrények, asztalok, számítógépek, ágyak, de még az elektromos szekrények, légkondicionálók is. Ha átvizsgálható tárgyakkal próbálkozunk, rövid ideig tart a keresés - közben a SEARCHING üzenetet látjuk az alsó információs ablakban - majd megtudjuk, mit találtunk. Többnyire semmit (NOTHING FOUND HERE), de néha hasznos kütyük akadnak a kezünkbe:
  • PISTOL (pisztoly): a két elérhető fegyver közül a kisebb tűzerejű. Egy találattal egy életpontot sebez. Ez nem sok, egy gyengébb robotba is 10 lövés kell. Ezért célszerű valamilyen fedezék mögül (egy tárgy mögül) lövöldözni a robotra.
  • PLASMA GUN (Plazma fegyver): ez már komolyabb tűzerőt képvisel: 11 pontot sebzést okoz, ráadásul területre hat: 5 karakter széles mezőben robban, tehát ha túl közelre lövünk, ránk is veszélyes! Javasolt az erősebb robotokra tartogatni... Mindkét fegyver véges lőszerrel / energiával rendelkezik.
  • EMP (piros gömbvillám), azaz elektromágneses impulzus generátor. A látható területen lévő robotokban rendszerhibát okoz, néhány másodpercre lefagynak. Ez idő alatt elmenekülhetünk vagy támadhatunk. Valamennyi robotra hat, célszerű a masszívabb robotok ellen bevetni. Ha épp valamilyen vízfelület felett lebegő Hoverbot robot ellen használjuk, az rögtön a vízbe is esik. Márpedig az elektromos berendezések nem jól viselik a víz okozta zárlatot...
  • TIME BOMB (időzített bomba): ha használjuk ki kell választanunk, melyik szomszédos mezőbe rakjuk le. Ezután célszerű futni, mert néhány másodpercen belül felrobban és 5 karakter széles területen belül 11 pontos sebzést okoz. Egyszerre akár 4 bombát is lerakhatunk akár egymásra is, biztos ami biztos. Nem csak robotok ellen használhatjuk hanem terepakadályok eltüntetésére is.
  • MAGNET (mágnes): ha a robot útjába - vagy közvetlenül a robotra - rakjuk, rátapad amikor átmegy fölötte. 15 másodpercre megbolondul a robot, ez idő alatt véletlenszerűen fog mozogni. Ha ezalatt még egy mágnest rátapasztunk, a robot végleg megkergül. Egyszerre csak egy mágnest lehet lerakni a padlóra, de ha rossz helyre rakjuk le (a célba vett robot kikerüli), újra fel lehet venni. Ha túl sokáig a földön hagyjuk a mágnest, eltűnik!
  • MEDKIT (Fehér orvosi csomag): Használatával 12-20 életpontnyi sérülést tudunk gyógyítani magunkon. Ha kevesebb sérülésünk van, "részletekben" is felhasználhatjuk a csomag tartalmát.
  • CANISTER (vegyszeres kannák). Robbanékony anyag van benne, ha mi, vagy egy robot belélő, felrobbannak. Felvehetjük, majd a kívánt helyen lerakhatjuk. Ha több robbanékony dolog van egymás mellett, láncreakció szerűen valamennyi felrobban.
  • KEY CARD (belépőkártya): a legtöbb ajtó közeledtünkre automatikusan kinyílik, kivéve amelyik nem... A zárt ajtók mellett egy jel látható, az azonos jelű belépőkártya nyitja ezeket az ajtókat.

A tárgyak elhelyezkedése állandó, minden játékban ugyanoda rejti el a program ezeket. Megjegyzendő, a program nem jelzi melyek a már átvizsgált tárgyak, sőt többször is át lehet ugyanazt újra vizsgálni, de ennek nyilván nincs semmi értelme. A pályák méretéből adódóan is a siker kulcsa az egyes pályák kiismerése.
A berendezési tárgyak közül a dobozok, székek, nyugágyak, kannák mozgathatóak. A MOVE gomb megnyomása után ki kell választani a mozgatni kívánt tárgyat, majd meg kell adnunk melyik irányba szeretnénk tolni. Jellemzően épületekben tudjuk a könnyebb berendezési tárgyakat mozgatni, a szabadban a fákat, bokrokat nyilvánvalóan nem. Számos ok lehet arra, miért érdemes tárgyakat áthelyezni: megakadályozunk egy robotot a mozgásban (ha bombát akarunk mellé lerakni), robotot a hulladékprésbe tolni, robbanó tartályokat egymás mellé halmozni, vagy arrébb mozdítani az utunkat álló akadályt. Jó tudni, hogy az ablakokon keresztül lehet lőni.
Minden szinten megadott számú robotot kell megsemmisíteni. Három különböző típusú robot keseríti meg az életünket:

  • Hoverbot (fehér feje van, a "teste sárga-zöld színt váltogat, akár víz felett is átlebeg): könnyű és közepes nehézségi fokozatban csak akkor támad ránk, ha belékötünk. Egyébként a megadott útvonalon járőrözik. Csak közelről, áramütéssel tud támadni. Egy támadása egy életpont veszteséget okoz. 10 életpont energiája van.
  • Rollerbot (kék keréken gurul, sárga feje van): Pisztolya van, ha függőlegesen vagy vízszintesen egy vonalba ér velünk, ránk lő. Egy találata 1 életpont sebzést okoz. 20 életpont energiája van.
  • Evilbot (piros feje és szürke teste van): A legerősebb robot. Bár nincs lőfegyvere, ha közelünkbe kerül, karjaival hadonászva 6 életpont sebzést okoz egyetlen támadása. Ha egy szobában tartózkodik velünk, célirányosan ránk támad. Erős páncélja miatt 75 életpont energiája van.

A gyalogláson kívül négy másik módja is van, hogy eljussunk a pálya egyik pontjából a másikba:

  • BRIDGE (híd): sok ezer éves találmány, használata meglehetősen kézenfekvő. A fahidak azonban sérülékenyek, elég egy robbanás a híd közelében és járhatatlanok lesznek. A betonhidak jól bírják a "nem rendeltetésszerű használatból eredő extrém igénybevételt" is.
  • ELEVATOR (lift): pár ezer évvel későbbi találmány. Ha belépünk és becsukódik az ajtó, a jobbra-balra irányokkal választatjuk ki a kívánt emeletet. A többszintes pályákon lépcsőház nincs, csak a liftekkel tudunk az emeletek között közlekedni.
  • AUTOMATA RAFT (tutaj): vízbe nem mehetünk, úszni nem tudunk. Viszont vannak stégek, melyek között egy automatikusan működő tutaj közlekedik. Csak rá kell állni, majd a kívánt helyen leszállhatunk róla. A szigetekből álló pályákon elengedhetetlen a használata.
  • TRANSPORTER: Ezt még nem találták fel... Használata egyszerű, csak rá kell lépni valamelyik körre és várni kell és egy-két másodpercet. A két szélső a pálya egy másik pontjára szállítanak, a középsővel a szintet tudjuk elhagyni. Persze csak ha aktív a berendezés, mert amelyik körben piros X látszik, az nem működik. A következő szintre juttató transzporter csak akkor kapcsol be, ha az összes robotot megsemmisítettük.

Összesen 15 küldetést tartogat a program, de ezeket nem kell egyhuzamban lenyomnunk. A menüben tetszőleges küldetést választhatunk. Az egyes pályák egyébként meglehetősen nagyok, a tájékozódást az F7 billentyűvel előhívható térkép segíti. Itt néhány alapvető információt is látunk: eltelt idő, még működő robotok száma, még meg nem talált tárgyak száma, beállított nehézségi szint. A térképnek két üzemmódja van, melyek között az F7 nyomogatásával váltogathatunk: az egyik nézetben a saját pozíciónkat jelzi, a másikban a még működőképes robotokét.

Az Enterprise-változat EXOS kompatibilis, 128KB RAM szükséges a futtatáshoz. Két verzió közül választhatunk betöltés után, az egyik az EP hardveres karakter mód (CHR MODE), ebben a verzióban a színek meg vannak kavarodva a karakteres mód lehetőségei miatt, ha valakit ez zavar, akkor lehetőség van a monokróm beállításra is, így Commodore PET látványvilág tárul szemünk elé, ez a verzió betölti az összes pályát a memóriába. A másik attribútum módban (ATT MODE) jeleníti meg a grafikát, és egyszerre csak a pályák fele töltődik be a memóriába.
A külön betölthető Plus verzió a C128 változat alapján készült. Ez 16 színes üzemmódot használ, a grafikai elemek a C128 verzióból, a robot, és játékos sprite-ok az Amiga verzióból lettek konvertálva. Pár elemet a felbontásbeli különbségek miatt újra kellett rajzolni. Ez a változat legalább 192 kB RAM-ot igényel, mert az összes pálya betöltődik a memóriába. Betöltés után hétféle zenét hallgathatunk meg SIDBasic előadásban. Igaz, van jópár eltérés az eredeti SID-hez képest, mert elég sokszor használ szűrőket.

Az irányítás kicsit rendhagyó (bár 41 évvel korábban a Robotron 2084 arcade játékban már volt ilyen): miközben egyik irányba mozgunk, bármilyen irányba lőhetünk. Ehhez viszont külön négy iránybillentyű kell a mozgáshoz, és külön négy a lövéshez. Ennek ellenére az alapértelmezett billentyűzetkiosztás is elég kényelmes, de igény szerint átdefiniálható.

  • Mozgás:
    EXT1 / EXT2 botkormányok, Beépített botkormány,
    Billentyűzet (I - fel ,K - le, J - balra, L - jobbra).
  • Lövés:
    Billentyűzet (W - fel, S - le, A - balra, D - jobbra)
  • Tárgyhasználat: botkormány tűz gombja, SPACE
  • F1: Fegyver váltás
    F2: Tárgy váltás
  • Z: Keresés
  • M: Tárgy mozgatása
  • F7: Térkép mód
  • SHIFT+F1: Váltás normál és zöld (zöldes) színpaletta között
  • SHIFT+F2: Váltás Dave / SID zenelejátszás között
  • STOP, HOLD: játék szüneteltetése, megszakítása
  • A menüben az 1-5 billentyűk megnyomásával zenét választhatunk.

CHEAT:

  • SHIFT+F7: Nem fogy az életenergiánk,
  • SHIFT + F8: teljes felszerelés.