Pacman City

1993 -Orksoft

logikai

Forrás:
Enterpress 1994/6.

Enterprise

Amint ez a címből kiderül, ennek a játéknak is a kedves, örökké éhes de ettől függetlenül nem alultáplált golyó a főszereplője. Viszont a fentiektől eltekintve nem sok hasonlóság van a többi egy kaptafára készült Pacman játékhoz. Természetesen ez egy eredeti Enterprise-ra írt program. A program szerzőit biztosan sokan ismerik: ORKsoft, Ajka. Készült 1993. áprilisban. Nevüket több remek, szintén eredeti Enterprise program fémjelzi, melyeket jó szívvel ajánlok azon márkatársaim figyelmébe, akik szeretik a kalandjátékok különböző fajtáit.
A Pacman City úgynevezett "gördülős" képernyőkezelést használ, ami azt jelenti, hogy a pályának csak egy része látható egyszerre. Ez nagymértékben elősegíti a jobb láthatóságot, ami nem egy hátrány a számítógépes világban. Megemlíteném az ötletes képernyőtörlést, ami a betöltő képet részleteiben és különböző módon tünteti el. Olvashatunk a játék céljáról és üdvözletek is szólnak az EP-seknek. Azt is olvashatjuk, hogy ez az utolsó nagy alkotásuk de senki ne keseredjen el, mert megbízható információim szerint már készülőben van a PACMAN CITY 2, és elkészült egy új demo programjuk is. Én remélem, hogy csak egy elhamarkodott kijelentés volt és még nagyon sok alkotásukat láthatjuk majd az elkövetkező időkben.

 

Kezdés után jobbra haladva az ott elhelyezett tárgyakat megérintve a következő hatásokat érhetjük el:

  • Hangjegy: zene kikapcsolása.
  • "M" betű + jobbra-balra nyíl: képernyő mozgatása. (TV készülék használatakor előnyös.)
  • Pergamen tekercs + space: Üdvözlet a számunkra.
  • Mentőláda (lásd a leírásban lent.)

Irányítás a belső és külső botkormánnyal lehetséges. A HOLD felfüggeszti a játékot, tovább folytatni a szóköz megnyomásával lehet.
A STOP billentyűvel kiléphetünk a játékból. A kilépés után az új játék mindig az első pályáról indul. Sajnos pályakódot nem közöl, és a játékállás kimentésére nincs lehetőség. Így a következő alkalommal végig kell játszani a játékot az elejétől kezdve akkor is, ha már több pályát teljesítettünk.

A játék célja, összegyűjteni a pálya különböző részein elhelyezett golyókat melyek mennyiségét a képernyő bal oldalán egy sáv jelképezi. Ha már semmi sem látszik a sávból, akkor csak az a feladatunk, hogy megkeressük az óriás méretű golyóbist és nemes egyszerűséggel sétáljunk neki. Ezután a következő pályára léphetünk. Ez így leírva nagyon egyszerűnek tűnik, de a valóságban sokkal nehezebb a feladat megoldása. Néhány segítség ehhez:
Az energiánkat a jobb oldalon egy sáv jelképezi. Ez akkor is csökken, ha éppen elszaladunk játék közben megvacsorázni. Ezért előszeretettel fogyasszunk el minden olyan tárgyat utunk során, ami ehetőnek látszik. Ilyenkor energiánk nő és nyugodt lélekkel folytathatjuk a megmaradt golyóbisok keresését. Ha semmilyen gyümölcs nem akad utunkba, (mert mind felfaltuk) akkor sem kell kétségbe esni. Energiánk feltöltésére remekül használhatjuk a vöröskeresztes mentőládákat, melyeket megérintve energiánk teljesen feltöltődik! Vigyázzunk, mert van olyan láda ami egy zsákutcában áll, és ha engedünk a csábításnak és energiatöltés reményében megközelítjük, akkor energiánk lesz bőven csak kijutni nem tudunk és ott ücsöröghetünk napestig. Vannak ajtók melyeken csak kulcs használatával juthatunk át. Átjutás után ezek az ajtók eltűnnek és a továbbiakban nem akadályoznak az áthaladásban. Kulcsokat szintén a játéktéren találhatunk. A nálunk lévő kulcsok számát a golyók számát jelző csík alatt láthatjuk. Van olyan ajtó ami kulcs használata nélkül is nyitható. Az eljárás a következő: Az ajtó előtt található egy kis beugró rész, ha itt a kockát megérintjük, az ajtó csíkozottra változik és az út szabaddá válik. A pálya bizonyos részein haladva energiánk rohamosan csökken, ezért törekedjünk mindig a teljes energiával feltöltődésre. A nyíl alakú pályarészeken csak a nyíl irányába haladhatunk mint egy gyors mozgólépcsőn. Ezeken a mozgólépcsőkön előfordulhat, hogy túlszaladunk a kívánt helyen és ez pl. az első pálya befejező szakaszán végzetes lehet, mert nem tudunk visszatérni az elhagyott golyóért: Ilyenkor nincs más megoldás, stoppal ki kell lépni a játékból és kezdhetjük elölről az egészet. Ha a második pályán ér minket ilyen baleset, akkor inkább várjuk meg "nyugodtan" míg elfogy az energiánk így egy élettel kevesebbel, de a második pálya elejéről folytathatjuk, míg stop nyomására visszakerülünk az első pálya legelejére.
Egy kis trükk a PC billentyűzettel rendelkezőknek: Ha a mozgólépcsőn haladáskor a nyíllal ellenkező irányú kurzormozgató gombot folyamatosan nyomva tartjuk, akkor figuránk megáll és nekünk van időnk megszemlélni az előttünk álló feladatokat. Ha eldöntöttük merre kívánunk haladni, akkor csak megnyomjuk a megfelelő irány billentyűjét anélkül, hogy az előző billentyűt elengednénk. A játékleírásban nem az volt a célom, hogy lépésről-lépésre bemutassam a megoldást, hanem közkinccsé szerettem volna tenni tapasztalataimat és felhívni azok figyelmét erre a játékra akik esetleg még nem kötöttek közelebbi ismenettséget vele.
Tekintettel a közeledő ünnepekre úgy vélem hasznos ajándékkal lephetjük meg magunkat ha megrendelünk egy-két lemezt, vagy kazettát gépünkhöz. A PACMAN CITY és az Orksoft többi játéka megrendelhető a Programküldő Szolgálattól.

Cheat: Töltés közben a belső joystickot húzzuk lefele, majd játék közben a WERT gombok együttes lenyomásával válthatunk pályát.

Kecskés Sándor (SASA)