Traffic
Advanced

1986 - Sony Corp.

szimuláció

Enterprise

MSX

A Novotrade játékai közül a Traffic volt, melynek különböző verzióit a legtöbb országban forgalmaztak (csak itthon nem...). Tetszetős alapötlet, szépen megcsinált játék, csak épp elég nehéz: az első, viszonylag egyszerű térképrészlet után ugyanis mind nehezebbek következnek, egyre több kereszteződéssel és autóval. Még maguk a programozó is egy könnyített változaton tesztelték, a programot, hogy egyáltalán eljussanak az utolsó szintig. Csak pár "profi" játékos járt a végleges változat ötödik térképén.
A Commodeore 64-re írt játék angol megrendelésre elkészült Amstrad gépre is, majd felfigyeltek rá a japánok és meg is rendelték az MSX konverziót. Ilyenkor általában a megrendelőnek mindig akad néhány kívánsága, megjegyzése, hogy szerinte hogyan lehetne az ő vevői igényei szerint még jobbá, eladhatóbbá tenni a játékot. A japánok esetében számítani lehetett rá, hogy változtatást kérnek például a grafikában, címképben de arra ami történt senki nem számított... Telex érkezett a japán partnertől, a szokásos udvariaskodás után ("igazán nagyszerű a játék, kevés ehhez foghatóval találkoztunk" stb.) rátértek a lényegre: a játék túlságosan könnyű! Lehetne-e nehezíteni rajta?
A Geco által konvertált MSX verzió már-már játszhatatlanul nehéz, nem elég, hogy a forgalom nagyobb lett, megjelent a szirénázó tűzoltóautó, amit a lehető leghamarabb át kell juttatni a városrészleten. A szirénát az eredeti MSX verzió hardware-sprite-tal jeleníti meg, az Ep verzióban csak két apró, nehezen észrevehető "pötty" van a mentő tetején. A grafika természetesen teljesen más, a kurzor jobban látható, mint a CPC verzióban. Megjelent egy új - hasznos - kijelző: a TARGET azt jelzi, hogy az aktuális városrészletben hány pontot kell elérni. Nem árt tudni továbbá, hogy a japánoknál balra tarts van, mint az angoloknál.

A kezdőzene eredetileg ugyanolyan volt, mint a játék vége zene, csak hosszabb, az Ep változatba a LOKO.DTM került bele. "Extra", hogy a címképernyőn a közlekedési lámpa ritmusra villog. A halandó emberekre tekintettel a betöltés után választható a nehézségi szint: könnyű esetén a page0-ra kerül videó memória, a page1 marad normál RAM, így a forgalom is sokkal kisebb, és a zene se lassul be. Mind a két mód külön menti a pontszám táblát.
A program vezérelhető a belső és az EXT1 / EXT2 botkormányokkal is.
HOLD / PAUSE - játék szüneteltetése (folytatás: tűz gomb)
STOP - játék megszakítása.