Unicum

1989 - Wave-8

logikai

Enterprise

 

Ötletes logikai játék, ügyességi elemekkel tarkítva, az sem von le érdemeiből, hogy kicsit (nagyon) hasonlít a Boulder Dash-ra. A játékot eredetileg URZ & Compi (Ürmössy Zoltán és Bódy Attila) fejlesztette Enterprise 128-ra, később VTC-re is átírták. Célunk a pályán az Unicum-os üveg megszerzése (a programot nem az Antialkoholista Szövetség szponzorálta...). A programban lehetőségünk van pályák tervezésére is.
A menüben a következő lehetőségeink vannak:

  • F1-F2 - beállíthatjuk a játék sebességét,
  • F5-F6 - kiválaszthatjuk a kezdő szintet,
  • F3 - kimenthetjük a megszerkesztett pályát,
  • F4 - betölthetünk egy megszerkesztett pályát,
  • F7 - belépünk a pálya-szerkesztőbe,
  • F8 - elindíthatjuk a játékot.

Ezen kívül az ENTER-el ki-be kapcsolhatjuk a zenét, játék közben az ESC-vel kiléphetünk a játékból. Ha végleg befalaztuk magunkat, a SPACE-el újrakezdhetjük a pályát.
Az első szinten, csak kövek akadályozzák a mozgásunkat, de így sincs könnyű dolgunk. Ha mozgunk, kiássuk magunk alatt a talajt (üres hely marad utánunk). A téglafalon nem tudjuk magunkat átásni! Ha egy kő alá ásunk, vagy oldalról kiássuk, és alatta egy másik kő van, az leesik (akárcsak a Boulder Dash-ban). A köveket ebben a programban viszont nem tudjuk oldalra tolni, így könnyen befalazhatjuk magunkat! A későbbi pályákon, nem csak kövek, hanem mozgó ellenfelek is nehezítik a dolgunkat. Az ellenfelek csak kiásott (üres) részeken mozoghatnak. Mozgásukra jellemző, hogy egy irányba mozognak egészen addig, amíg akadályba nem ütköznek. Ezt kihasználva terelgetni is tudjuk az ellenfeleinket, csak arra kell figyelni, hol ássuk ki nekik a helyet. Ha egy kő ránk esik, vagy egy ellenfél elkap, elvész egy életünk, és kezdhetjük elölről a szintet. Ha esetleg az eddigiek alapján túl könnyűnek tűnne a program, közlöm, hogy a játék időre megy, és - ami tényleg ritkaság, sőt egyedi - a pályán időnként van még egy emberke (az alteregónk), aki egy helyben áll, ha őt kapják el az ellenfeleink szintén elvész egy életünk!
A program igen érdekes ötvözése a logikai és ügyességi játékoknak. A feladat teljesítéséhez sokat kell gondolkozni, és gyorsan kell járjanak az ujjainknak is. Először talán a leglassabb sebességgel próbáljuk meg...

Ha pályatervezési hajlamainkat szeretnénk kiéli, az F7-el építhetjük át a főmenüben kiválasztott pályát, belépünk a pálya-szerkesztőbe. Itt egy kurzort mozgatunk, és a megfelelő gombok megnyomásával rakhatunk le a pályára tereptárgyakat. Az egyes billentyűkről az ESC gomb megnyomásával kaphatunk segítséget:

A
- üres hely
G
- szikla
F
- ellenség
H
- leeső kő
C
- Unicum-os üveg
I
- ellenség (felfele indul)
D
- téglafal
J
- ellenség (jobbra indul)
E
- hasonmás emberke
K
- ellenség (lefele indul)
F
- a mi emberünk
L
- ellenség (balra indul)

A segítségből a TAB billentyűvel léphetünk ki. Ha kész a mű a 'Q' megnyomásával jutunk vissza a menübe.