Soros vonali illesztőkártya
Jó az egér a háznál, ha jó...

Mármint az egér. Van ugyanis rossz egér is, itt van mindjárt az ENTERPRISE eredeti egere (rengeteg e eme helyen), amit a népnyelv némi jóindulatú túlzással egyszerűen csak "patkánynak" nevez. Ennél a monstrumnál több nagyságrenddel finomabb akármelyik IBM PC-re tervezett tátsa, ráadásul az olcsóbbak az EP-egér eredeti árának felébe sem kerülnek. Csupán egy a gond: hiába keres a reménykedő géptulajdonos, egyetlen olyan csatlakozót sem talál hőn szeretett számítógépén, amelybe a csodaegeret bedughatná.
-Ez most már mindig így lesz? - kérdezi hangjában nem kevés csalódottsággal. Válaszunk:
-Nem, ezentúl minden másképp lesz!
Elkészült ugyanis egy soros vonali illesztőkártya, amely elsősorban éppen az ENT'ERPRISE számítógép és a PC-egér mindeddig beteljesülhetetlen vágyai beteljesülésének enged szabad folyást, de ezen kívül még másra is jó. (Lapzártakor még kutatjuk, mire is jó ezen kívül a kártya, minden ötletet szívesen fogadunk...)
A tájékozottabb felhasználó megkérdezheti:
- Vajh nem lehet-e az ENT'ERPRISE meglévő soros portjához csatlakoztatni ama fránya pécé-egért?
Mire mi:
-Naná, hogy lehet! Csak nem érdemes! Ugyanis ez a "soros" port programmal alakítja át a beérkező soros információt párhuzamossá, és eközben a processzor mással nem is törődik, ami igen nagy hiba, így nem lehet pl. egy rajzolóprogramban emberi sebességgel és folytonossággal mozgatni a kurzort. (Ezt onnan tudjuk, hogy elképesztően okosak vagyunk, másrészt kipróbáltuk.)
Ezért aztán megszületett a mellékelt rajzon látható igen egyszerű felépítésű kártya. Az eszköz lelke az Intel 8251A (U1) típusú soros vonali adó-vevő áramköre. U2 illeszti az adatvonalakat a számítógéphez, U6 és U7 pedig a soros ki- és bemeneteket a külvilághoz. A csatlakozópontokban látható számok a szabványos 25-pontos CANNON csatlakozó lábszámai, a felettük látható szövegek a vonalak RS-232 megnevezései.
U3 a címdekóder: a 00 I/O címhez rendeli U1 adatregiszterét, a 01 I/O címhez pedig a kontroll-regisztert. U4 fele egy kvarcoszcillátort alkot, amely egyrészt közvetlenül szolgáltatja U1 órajelét, másrészt U5-tel 2 hatványai szerint leosztva a soros vonal ütemfrekvenciáját (Baud rate) határozza meg. JP1-gyel állíthatjuk be ezt a frekvenciát, amit U1 belül még 16-tal leoszt, Így jönnek ki a jelölt ütemértékek. PC-egér illesztéséhez az 1200-as beállítást kell alkalmazni.
U4 maradék része szinteket fordít. Külön figyelmet érdemel az U4D - D1 vonal, amelyen keresztül U1 megszakítást tud adni a gép processzorának, lehetővé téve ezáltal, hogy az két bájt beérkezése között egy csomó hasznos dolgot is csináljon.
Szerepel még a rajzon egy feszültség-stabilizátor (U8), amely a +5 voltot állítja elő az IC-kenek, nem szerepel viszont (bár a kártyán természetesen rajta van) a +/- 12 voltot előállító áramkör, melyből főleg a -12 voltos rész eszenciális az egérke illesztése szempontjából, de a rajzot fölöslegesen bonyolította volna.
Most már tudjuk, hogyan működik a kártya, csak azt nem tudjuk, hogy minek, azaz hogy jön ez az egész össze az egérrel?
Először is a PC-egerek egy nagy (és olcsóbbik) része soros vonalon csatlakozik a géphez. Két jelentősebb csoport terjedt el: a Microsoft kompatibilis vagy "két gombos", és a Mouse Systems-kompatíbilis vagy "három gombos" egerek. Az egyszerűség kedvéért csak a második társulattal foglalkozunk, az első is meglepően hasonló működésű.
Eme jószágokat működési módjuk szerint is kategorizálhatjuk, úgymint optikai egerek, mágneses egerek, mechanikus működésű, avagy golyós egerek, egyéb egerek. A megfizethető árkategóriában a mechanikus egerek dívnak, név szerint kiemelhetjük a legeslegolcsóbb, de azért remekül használható Genius GM-6 típust, a továbbiak is elsősorban reá, és árban is közeli rokonaira vonatkoznak.
Mindenekelőtt az egérnek némi tápfeszültségre van szüksége a tűrhető működéshez, amelyet a soros port -DTR lábán megjelenő -12 voltból nyer. Ha ez megvan, már érdemes mozgatni is a jószágot. Ilyenkor az egér hasában lakó golyó két, egymásra merőleges tengelyű lyukacsos tárcsát forgat meg, melyek elmozdulásának mértékét és irányát két-két optokapu detektálja. Ezek jelei az egér külön bejáratta mikroprocesszorába jutnak, amely kiszámolja, hogy mekkora elmozdulások történtek X, ill. Y irányban, és ezeket előjeles számokká alakítja. Hozzácsapja még a három gomb állapotát (ti. hogy le vannak-e nyomva, avagy nem), és az egész kupacot (öt bájt) elküldi a soros vonalon, 1200 bit/s (Baud) sebességgel minden esetben, ha az egér állapotában bármely változás áll be (odébb lökték és/vagy megnyomták egy vagy több gombját).
Kissé részletesebben: az első bájt alsó három bitje a gombok állapota invertálva. A második és a negyedik bájt összege jelenti az X-irányú, a harmadik és ötödik bájt összege pedig az Y-irányú előjeles elmozdulást. Innen kezdve a többi már a számítógépben futó programon múlik...
Utóirat: Ha valakit érdekel a dolog, megrendelheti a kártyát, akár egerestől. Egy ördöngös program is készül a kártyához Devilsoft műhelyében. Vagy a kártya készült a programhoz, ha Devilsoftot kérdezik, ez nézőpont kérdése.

Enterpress 92/2. - Mészáros Gyula