16K Superchess

1983 - CP Software

sakk

Spectrum (16k)

Igen korai, igen kezdetleges sakkprogram. Sok pozitívumot nem lehet a programról mondni, csak azt, hogy működik 16K-s gépen is. A program csak a legalapvetőbb funkciókkal bír, sőt még azok közül is hiányzik néhány. A betöltés után kiválaszthatjuk, hogy partit szeretnénk indítani (PLAY, 'P' billentyű ), vagy egy játékállást beállítani (ANALYSE, 'A' billentyű). Ha játékot indítunk a következő kérdés arra irányul, hogy világossal ('W'), vagy sötéttel ('B') szeretnénk-e játszani. Ellenfelünk a gép, nincs két játékos mód. A harmadik kérdés arra irányul, hány lépés mélységben elemezze a variációkat a gép. A megadható paraméter 1-3 lehet, ebből már lehet következtetni a gép játékerejére...
Lépésünket a sakk szerinti koordináták megadásával tehetjük meg. (pl. E2E4). Szabálytalan lépésünket a program ILLEGAL MOVE üzenettel díjazza. Rövid gondolkozás után a gép megteszi lépését, az utolsó lépését a képernyő alján kijelzi a gép (MY MOVE:). Óra nincs, a program nem méri a gondolkozási időt. A játék legnagyobb hiányossága, hogy nem ismeri a lépésismétléses döntetlent! A program egyéb üzenetei: YOU WIN - győztünk, bemattoltuk a gépet, CHECK MATE - mattot kaptunk. Játék közben mindössze két funkció elérhető:

X - új játék indítása,
V - színek beállítása a következő sorrendben: világos bábúk, sötét bábúk, világos mezők, sötét mezők (A színeket a SPECTRUM alapértelmezett színkódjaival kell megadni.)

Ha a játék helyett az ANALYSE módot választjuk, tetszőleges állást állíthatunk fel a táblán. (Ha egy partit megszakítottunk az X megnyomásával,a program azt az állást adja fel!) A tábla beállítása rendkívül körülményes:

  • meg kell adnunk a kívánt mező koordinátáját (SQUARE TO CHANGE?),
  • Meg kell adnunk a mezőre helyezni kívánt figura típusát (PIECE TYPE?)
    (P (Pawn) - gyalog, N (Knight) - huszár (ló), B (Bishop) - futár, R (Rook) - bástya, Q (Queen) - vezér (királynő), K (King) - király.) Üres mezőt a 0 megnyomásával állíthatunk be!
  • Meg kell adnunk a bábú színét (W / B) (PIECE COLOUR?)
  • Meg kell adnunk, hogy a figura lépett-e már (Y / N). (HAS PIECE MOVED YET?) Ennek igazából csak a királynál van jelentősége, hiszen ha a király már lépett, hiába lép vissza az E1 / E8 mezőre, már nem lehet sáncolni.)

A tábla beállítás funkcióból az X megnyomásával léphetünk ki. A program ekkor megkérdezi, hogy világossal (W), vagy sötéttel (B) kívánjuk játszani a beállított állást, a gép játékerősségét, valamint, hogy ki következik lépésen (W / B). Nem tudjuk tehát táblát letörölni, és kilépéskor a program nem ellenőrzi, hogy szabályos állást állítottunk-e be! (Elég mókás, ha két királyunk van, vagy esetleg egy se...) A gép - mint már érintőlegesen említettem - botrányosan gyengén játszik, ha a legerősebb fokozatra állítjuk, akkor produkál a sakkjátékra halványan emlékeztető teljesítményt.