Ad Astra

1984 - Gargoyle Games

űrhajós, lövöldözős

Spectrum (48k)

1983-ban két programozó, Roy Carter, Greg Follis beleunván addigi munkájukba - nevezetesen az üzleti szoftverek írásába - játékfejlesztésre adták a fejüket. Az újonnan alapított cégüket Gargoyle Gamesnek nevezték el. Első játékuk az egyszerű, de látványos kivitelezésű Ad Astra című lövöldözős őrület. A program siker lett, köszönhetően részben a kedvező kritikáknak, melyek természetesen a látványos 3D-szerű grafikai kivitelezést emelték ki elsősorban. A siker egyben megteremtette az anyagi hátterét a következő, immár nagyobb hangvételű teljesen más témájú játékuknak: ez volt a Tir Na Nog.
Egy űrjárőr meglehetősen zűrös napjába csöppenünk. Feladatunk az ellenség lehető legtöbb űrhajójának megsemmisítése, a meteorok kikerülése és nem utolsó sorban minél tovább életben maradni... Mozogni az egész képernyőn, le-fel is tudunk. Igazából nehézségi szintek nincsenek, viszont az eseménysor szakaszokra osztható:

  • Aszteroidamezőn robogunk át. A meteorokat ke kell kerülnünk, megsemmisíteni nem tudju kezeket.
  • A szemből, kötelékekben támadó ellenséges űrhajókat kell megsemmisíteni, vagy kikerülni.
  • A távolban keresztben áthaladó cirkálókból érkező űrhajókat kell megsemmisíteni vagy kikerülni. A cirkálókat viszont nem tudjuk támadni.
  • A támadó csészealjakat kell megsemmisíteni. Ezek már masszívabbak, több lövés kell nekik.

Sajnos az amúgy tényleg nagyszerűen megvalósított perspektíva miatt célozni nem igen tudunk (célkeresztünk sincs), de nagyot nem hibázhatunk, ha rátehénkedünk a tűzgombra, hisz lövöldözésünknek semmi nem szab gátat (energia, túlhevülés, stb.).
Rendszeres időközönként utunkba esik egy-egy baráti űrállomás. Ehhez közeledtén, lövöldözés közben a képernyőn megjelenik egy négy karakterből álló, betűket és számokat tartalmazó biztonsági kód, melyet meg kell jegyeznünk (csak legyen időnk elolvasni). Az űrállomáshoz érve meg kell adnunk ezt a kódot. Ha nem tévedünk baráti fogadtatásban lesz részünk: kapunk egy jutalom életet. Akik elvétik a kódot, kimaradnak a baráti gesztusból.
A küzdelemnek eléggé reménytelen jellege van, egyébként 20 űrbázis (név szerint: EL NATH, CASTOR, PROCYON, REGULUS, CHORT, SPICA, KIFFA A, KIFFA B, ANTARES, SABIK, ALTAIR, ALGEDI, SKAT, DIPHDA, MIRA, HAMEL, ALGOL, ALCYONE, CURSA, RIGEL) várja szíves látogatásunkat, de ez nagyjából két és fél óra lövöldözést jelentene. A huszadik űrállomásra érkezés persze nem jelenti, hogy a játéknak bármiféle vége lenne. Legtöbbünknek viszont a játék maximum 4 percig fog tartani. Nem véletlen, hogy a program nem csak a pontszámmal méri teljesítményünket, hanem az idővel, meddig is tudunk életben maradni...

A menüben választhatunk billentyűzetet, vagy KEMPSTON, SINCLAIR, CURSOR illesztőket is. Egy vagy két játékos is játszat, felváltva.
Billentyűzetkiosztás:

X, V, N - jobbra,
Z, C, B, M - balra,
Q-P billentyűsor: fel,
A-L billentyűsor: le,
SPACE, 1, 0: tűz.