1986 -Mastertronic

Akció

Spectrum (48k)

A Mastertronic 1986 végén lepte meg a Spectrum tulajdonosokat ezzel a szinte tökéletesen kivitelezett akciójátékkal. A program nagy újítása volt -akkor még 48K-n- egy David Whittakker-féle digitalizált zene, amely az egyik legjobbnak tartott 48K-s zene. A grafikára szintén nem lehet panasz, és ami legfőbb, a játék is izgalmas.

A történet nem túl eredeti, de szódával elmegy:
Egy őrült tudós, aki magát nemes egyszerűséggel Mad professzornak hívja, ördögi tervet eszelt ki. Az USA elnökének agyát agyhullámokkal bombázva arra akarja kényszeríteni, hogy robbantsa ki a III. Világháborút. A professzor világunk romaiból szeretné felépíteni birodalmát. A világot csak a legjobban kiképzett, hidegvéréről és profizmusáról ismert különösen nagyon szupertitkos ügynök mentheti meg (ezek lennénk mi). Fedőnevünk igen fantáziadús: X Ügynök. Feladatunk megsemmisíteni a professzor bázisát, így megmentve az elnököt az őrülettől. A feladatot megadott idő alatt kell teljesítenünk, amelyet a bal alsó sarokban látható műszer jelez: itt az elnök elméjének állapotát követhetjük nyomon, amiben a szép béke felirat lassan átváltozik háborúra. Ha az elnökön végrehajtott "agymanipuláció" befejeződik (elfogyott az időnk), vége a világnak, és persze a játéknak is.
A játék folyamán a képernyő jobb alsó sarkában látható LIVES kijelző életeinket jelzi, de nem a szokott formában: amikor elveszítjük egy életünket, emberünk egy lépést tesz a sírja felé. Ha elérjük a sírunkat, vége a játéknak. Minden szint teljesítése után egy pár lépést hátrálunk a sírtól.
Az első szinten a professzor bázisát közelítjük meg autónkkal. A közlekedési viszonyokat a szemből támadó robot-tankok, az útra lefektetett csapdák nehezítik. További bonyodalmat okoznak a professzor emberei, akik teherautóval igyekszenek a bázis felé. Szerencsére egy magunkfajta ügynöknek már tisztességes autó is dukál a küldetéshez, így autónk nagyon jól bírja az ütközéseket, akár még a tankokkal is szembetalálkozhatunk. Azért sebezhetetlenek sem vagyunk, ha csapdába hajtunk, vagy az út szélére szorítanak bennünket autónk felrobban. A teherautók megpróbálnak bennünket leszorítani az útról, tehát mi se legyünk restek: minden leszorított teherautóért pontot kapunk. Elvileg segítségünk is akad: rendőrautók próbálják szabaddá tenni az utunkat (mérsékelt sikerrel). Ha egy rendőrautót magunk elé engedünk, pontosan előttünk fog haladni egy rövid ideig. Autónk különleges mivoltát igazolja az a tény, hogy a 'tűz' megnyomásával ugorni tudunk, így akár megpróbálhatjuk átugorni a csapdákat. (Érdemesebb kikerülni.) A képernyő jobb oldalán a DISTANCE kijelzőn láthatjuk, milyen messze vagyunk a bázis bejáratától.
A második szinten már a bázis belsejében vagyunk, itt már gyalog kell eljutnunk a professzorhoz. Behatolásunkat természetesen észlelték, így minden robot és ember ránk támad. Támadóink két oldalról (elölről és hátulról) érkeznek, ha elkapnak elvész egy életünk. Támadóink ellen testi kényszert alkalmazhatunk. Javasolt a jobbra-balra + fel billentyűkombinációval felugorva rúgni, így a felénk guruló kocsit is át tudjuk ugorni, és a szemből érkező támadó is tetszetős ívben fog távolodni tőlünk. Bátrabbak esetleg próbálkozhatnak a jobbra-balra + tűz billentyűkombinációval (rúgás hasra), de ez koránt sem olyan hatásos. A MINE feliratú műszer most a professzor szobájától lévő távolságunkat jelzi.
A professzor szobájába belépve kezdődnek a harmadik szint eseményei. Ez a játék legnehezebb része. A professzor egy toronyban látható velünk szemben, és rakétákat lő felénk. Csupán annyi időnk van, hogy előkapjuk sugárfegyverünket, amivel el tudjuk hárítani a felénk tartó rakétákat. A célkeresztet mozgatva nagyon gyorsan kell eltalálnunk a rakétákat, mert most is minden találattal, amit elszenvedünk, közelebb kerülünk sírunkhoz... A rakéták egyre gyorsabb ütemben indulnak, a két oldalon látható nyolc kilövő-nyílásból véletlenszerű sorrendben. A MISSILES kijelző most azt jelzi, hány rakétát kell még elhárítanunk. Ha kilőttük az utolsó rakétát is emberünk (automatikusan) rálő a professzorra, majd távozik a szobából.
A negyedik szinten helikopterre szálunk (természetesen egy ilyen kvalitású ügynök mint mi, tud helikoptert vezetni...). Feladatunk a bázis megsemmisítése. Ehhez először egy bombát kell szereznünk. Folyamatosan balra repülve kijutunk a bázisból. Közben vigyázzunk a lézersugarakra, és a közeledtünket érzékelő rakétákra. A bázisról kiérve a tenger felett folytathatjuk utunkat. Közben jettel repkedő katonák próbálják az utunkat állni, akiket a 'tűz' gomb megnyomásával semlegesíthetünk. A pálya bal szélén lévő leszállópályára érkezve kapunk egy bombát, amivel vissza kell repülnünk jobbra, egészen a bázis bejáratáig. A bázisra leszállva lerakjuk a bombát, majd még egyszer megtéve az utat kifelé, le kell szállnunk a leszállópályára. A bomba ekkor felrobban, és vele a professzor bázisa. Ebben a pillanatban egy jettel elrepül felettünk a professzor - akit halottnak hittünk-, és közli, hogy most ugyan megakadályoztuk terve véghezvitelében, de hamarosan visszatér!

Végtelen idő: POKE 25917,0
Végtelen energia: POKE 26817,201