AirWolf

1984 - Elite Systems Ltd.

akció

Spectrum (48k)

 

 

 

Az Airwolf egy 1984 és 1987 között készült amerikai tévéfilmsorozat. A sorozat főszereplője egy különleges képességekkel felruházott katonai helikopter a Légifarkas, amellyel Stringfellow Hawke vietnámi háborúban edződött veterán pilóta indul hajmeresztőbbnél hajmeresztőbb küldetésekre. Ezen küldetések jellemzően a CIA jóváhagyásával, de nem feltétlenül a leghivatalosabb keretek között zajlanak... A számítógépes játékok készítéséhez való jogokat az Elite vette meg. Spectrumra az első programjuk a Légifarkas főszereplésével az itt bemutatásra kerülő játék. Érdekesség, hogy ugyanezen című játékuk C64-re, Plus 4-re, Amstrad CPC-re és Enterprise-ra is elkészült, de csak a feladat hasonló bennük, a kivitelezés teljesen más!

A történet szerint, öt tudóst elraboltak és fogva tartanak az arizonai sivatagban, egy földalatti erődítményben. A Légifarkas indul a veszélyes mentőexpedícióra, melynek különleges manőverezési képességeire szükségünk is lesz a szűk föld alatti járatokban. A képekre pillantva elégedetten csettinthetünk, a grafika igazán meggyőző, főleg egy 1984-es produkciókhoz képest. A szép grafika sem tudja azonban feledtetni a program hibáit...
Küldetésünkre egy közeli légitámaszpontról indulunk. Esetleg futólag megcsodálhatjuk, hogy az arizonai sivatagban milyen dús az alattunk burjánzó vegetáció, majd kizárásos alapon balra repülhetünk. Itt a legtöbb játékosnak véget is ér a küldetése, rögtön az első akadálynál... Itt találkozhatunk ugyanis először a játék egyik legjellegzetesebb momentumával, az utunkat elzáró fallal. Helikopterünk természetesen fegyverrel is fel van szerelve, mellyel apró darabonként szétlőhetjük a falat, de az nagyon gyorsan "újranő"! Nincs is több időnk, csak arra, hogy három karakter magasan lyukat lőjünk magunknak és pontos centizgetéssel átlavírozzunk. Megjegyzendő, helikopterünkkel pontosan célozni is elég nehéz... Balra, a következő képernyőn a föld alá vezető lejárót egy újabb fal zárja el.
A földalatti erődítményben lézersugarak, ágyúk, lángszórók és kapcsolóval nyitható zárt átjárók próbálják elijeszteni a hívatlan vendégeket (beleértve minket is). Természetesen, akár a falnak ütközünk, akár eltalál egy lézersugár, vagy ágyú, elveszítjük egy életünket. A csúcstechnológiájú helikopterünk fegyverzete sajnos kardinális hiányosságokat mutat: csak a bontható faldarabokra és a kapcsolókra fejt ki hatást! Eltévedni azért nem nagyon fogunk, mert a játék folyamán mindössze 12 képernyőt (!) repülhetünk be, de a föld alá vezető lejárótól balra amúgy felesleges elrepülnünk...
Célunk tehát, hogy a kapcsolók működtetésével kinyissuk a zárt átjárókat, így eljuthatunk a fogva tartott tudósokhoz. (Ilyen kapcsolót láthatunk a harmadik képen, a fekete kocka az.) Egyszerre azonban csak egy tudóst tudunk felvenni, majd vissza kell térnünk a légitámaszpontra (ahonnan elindultunk), itt a sík terepre egy pillanatra leszállva kirakhatjuk a fedélzeten utazó tudóst, majd indulhatunk a következő delikvensért. Ez persze semmiféle változatosságot nem jelent, ötször meg kell ismételnünk ugyanazt a forgatókönyvet (a kapcsolók is alaphelyzetbe állnak). A feladat a következő:

A start képernyőn induljunk balra, jussunk át a falon, balra, le (a legügyesebbek a fal bezáródása előtt még le tudnak jutni), jobbra, lőjünk bele a kapcsolóba (akkor céloztunk jól, ha hangjelzést is hallunk, és a kapcsoló elszíneződik), vissza balra, itt nyílt meg a bal oldali fal, menjünk tehát tovább balra, le, jobbra, lőjünk bele a kapcsolóba, vissza balra, lőjünk rést a lefelé vezető utat elzáró falon, majd le, lőjünk bele a kapcsolóba, fel, jobbra, jobbra, lőjünk rést a lefelé vezető utat elzáró falon, majd le, a tudóst bezáró falat lőjük szét, majd vegyük fel a tudóst, repüljünk vissza a start képernyőre, és tegyük ki a tudóst, indulhatunk a következő tudósért...

A játékképernyő alatti BONUS felirat kicsit megtévesztő, ez az egy tudós kiszabadítására rendelkezésre álló időnket jelzi gyakorlatilag. Ha a számláló eléri a nullát, életeink számától függetlenül véget ér a játék! Megemlítendő a játék egyik legsúlyosabb hibája is: ha túl közel megyünk (a lehető legközelebb) egy bontandó falhoz, nem tudunk lőni! Ha megfordulunk akkor viszont nekiütközünk...
Sok értelmes tehát nem fog kisülni a játékból, vigasztalásul azonban elmondhatjuk, hogy a Spectrum-tulajdonosok még így is szerencsésebbek, mint az Amstrad vagy Enterprise tulajdonosok (a két verzió ugyanúgy néz ki, az Enterprise változat a CPC verzió konverziója), mert az ő Airwolf verziójukból aztán végképp semmi értelmes nem sül ki. A korabeli szaksajtónak sem igazán tetszett a játék, a 10%-os értékelésből csak erre következtethetünk (leszámítva a Crash reklám-ízű értékelését). Az Elite 1986-ban a folytatással is "megörvendeztette" a közönséget, de az egy még felejthetőbb lövöldözős játék.

Irányítás:
Billentyűzet (Q, W, E, R, T - fel, A, S, D, F, G - le, X - jobbra, Z - balra, C - tűz), KEMPSTON illesztő.
A játékot a C megnyomásával indíthatjuk. SPACE - játék szüneteltetése (folytatás: tetszőleges más billentyű).

Térkép

Végtelen élet: POKE 45982,0
Végtelen BONUS: POKE 44665,0
Sérthetetlenség: POKE 44546,195
Stabil helikopter: POKE 58317,0