B.C. Bill

1984 - Imagine Software Ltd.

akció

Spectrum (48k)

Bill, az ősember egy napon eljutott a nagy elhatározásra: ideje családot alapítani. Némi keresgélés után sikerült is találnia egy otthonos barlangot, már csak feleséget, akarom mondani feleségeket kellett találnia, Bill ugyanis még nem volt monogám típus. A családalapítás velejárója persze, hogy sok éhes szájat kell etetni, márpedig a gyermekáldás bőségesnek ígérkezik. Szerencsére a terület vadakban gazdag, és Bill sem vegetáriánus, így ideje nagy részét vadászattal töltheti. A sok elejtendő vad persze néhány veszélyes ragadozót is a környékre csábít.
Első teendőnk néhány feleség "beszerzése". Az őskorban az udvarlást igazán nem cifrázták túl: ha egy hölgy gyanútlanul a területünkre vándorol, egy jól irányzott bunkócsapással leüthetjük (!), majd a hajánál fogva (!!) a bal felső sarokban lévő barlangunkba húzhatjuk. Az első feleség "megszerzésére" öt évnyi időnk áll rendelkezésre, de ez bőven elegendő. Persze hamarosan megérkezik a gyermekáldás is (ekkoriban a babákat még nem a gólya hozta, hanem repülő őshüllők, ahogy azt a játék folyamán láthatjuk is majd). Minden feleség egy gyereket szül, minden évben. Nyilvánvaló tehát, hogy egyre több élelemre van szüksége a gyarapodó családnak. A gyerekek 17 éves korukban repülnek ki (pontosabban sétálnak ki) a családi fészekből. A felcserepedett lurkókért ilyenkor jutalompont is jár.
A vadászat gyakorlatilag ugyanúgy zajlik, mint az "udvarlás" (?!?!), azaz az elejtendő vadat - ezek lennének a színes, azonosíthatatlan, izgő-mozgó kis lények - egy bunkócsapással le kell teríteni, majd a barlangunkhoz cipelni. Megjegyzendő csak oldalirányban tudunk csapkodni a bunkóval, ha felfelé, vagy lefelé nézünk, akkor nem. Akkor sem tudjuk használni a bunkót, ha vadat, vagy asszonyt cipelünk éppen. Célszerű maximum négy feleséget tartani, hogy tudjuk etetni a gyarapodó családot.
Már érintőlegesen volt szó az idő múlásáról. Ezt a játék közben is észre fogjuk venni az évszakok változásából. Télen természetesen fehérbe borul a táj, de ennek a játékmenet szempontjából csak annyi jelentősége van, hogy ősszel és tavasszal milyen események történnek:

  • A barlangban felhalmozott élelemből ősszel kapja meg mindenki a fejadagját. Akinek nem jut élelem, az elhagy minket. Ha a barlangunk ezen okból kiürül (se gyerekünk, se feleségünk nem marad), életeink számától függetlenül vége a játéknak!
  • Az utódok tavasszal születnek meg, és a 17 éves kort elért gyerekek is ilyenkor távoznak.

A ránk, a réten bóklászó nőkre és vadakra is veszélyes ragadozókból háromféle van:

  • A fekete, pici (teknősbékára hasonlító) fekete, és a nagyobbacska kék dinoszauruszokat hátulról, egy jól irányzott bunkócsapással megölhetjük. Mivel azonban véletlenszerűen mozognak ez elég veszélyes feladat, célszerűbb inkább elkerülni ezeket. Sajnos húsuk úgysem ehető.
  • A nagy, piros dinoszaurusz akkor jelenik meg, amikor egy vagy több utódunk kirepül a családi fészekből. Ezt nem tudjuk megölni, ráadásul célirányosan minket kerget, egészen addig, amíg el nem fogyaszt három útjába kerülő egyéb prédát. Célszerű tehát úgy kerülgetni, hogy mihamarabb útjába kerüljön három elejtendő vad, vagy nő...
  • Piros krokodil-szerű hüllő. A játék későbbi szakaszában kerül a vidékünkre. Véletlenszerűen mozog, megölni nem tudjuk.

A játékképernyő alatt, balról-jobbra a pontszámunkat (SCORE), az elraktározott élelmet (FOOD), az eltelt éveket (YEAR), a barlangban lévő feleségek számát (WOMEN), és a gyerekek számát (KIDS) láthatjuk.
A játéknak konkrét vége nincs (ez furcsa, hisz az őskorban egy 28 éves ember már öregembernek számított). Célunk mindössze annyi, hogy minél tovább életben maradjunk és a lehető legtöbb utódot felneveljünk. Ehhez elsősorban annyit kell tennünk, hogy szaporán csapkodjuk az elejtendő állatokat.

Irányítás:
Billentyűzet (CAPS SHIFT, X, V, N, SYMBOL SHIFT - balra, Z, C, B, M, SPACE - jobbra, A - ENTER - le,
Q-P - fel, 1-0 - bunkócsapás)
Botkormány: AGF/PROTEK, KEMPSTON, SINCLAIR, FULLER
A játékot az Y megnyomásával indíthatjuk (ezt a program elfelejti közölni velünk)!