The Dungeon of Drax

1988 - Palace Software

akció, verekedős

Spectrum (128k)

Enterprise

A Barbarian I - The Ultimate Warrior - játék hőse, a barbár harcos, kimentette Mariana hercegnőt a gonosz Drax varázsló karmai közül. A barbár és a hercegnő egymásba szerettek. Drax az alkalmat kihasználva elmenekült a harcos bosszúja elöl a Fekete Kastély néven közismert vára labirintusaiba. Addig-addig unatkozott, míg meg nem fogant benne a nagy bosszú terve az egész királyság, de elsősorban Mariana és a barbár ellen. Egyetlen módja van hogy megakadályozhassuk Draxot őrült terve végrehajtásában; be kell hatolnunk a kastélyába és meg kell őt ölnünk. Erre a feladatra - más megfelelő képzettségű ember híján - csak a barbár vagy a hercegnő vállalkozhat. A küldetésük a környező vulkánokon át Drax börtönén keresztül egészen a gonosz varázsló saját lakóhelyéig vezet. A játék elején kiválaszthatjuk, hogy kivel játszunk szívesebben; a hősies barbárral vagy a szépséges, ám a harcban is felettébb járatos hercegnővel. Mindkettő azzal a fegyverrel harcol melynek használatával több évi tanulóidőt töltött egy a harcban járatos mesternél. A harcos a csatabárd kezelésének lett a nagymestere, Mariana pedig a kardforgatásban ért el mesteri fokozatot. Mindkét fegyvernem számos támadó és védelmi módot nyújt használójának:

LE - megfordulás   TŰZ + LE - letérdelve vágás,
FEL - futás   TŰZ + FEL - vágás felülről fejre
JOBBRA - lépés jobbra (hátra)   TŰZ + BALRA - rúgás
BALRA - lépés balra (előre)   TŰZ + JOBBRA - vágás fejre (lefejezős technika

A fenti mozdulatok akkor érvényesek, ha hősünk balra néz, ha megfordulunk a mozdulatok is értelemszerűen megfordulnak. Ha futás közben megnyomjuk a tűz gombot, ugrani tudunk!
A játék négy szintből tevődik össze. Mindegyiken a legváltozatosabb szörnyekkel találkozhatunk. Sárkányok, Neandervölgyi ember (?!), mutáns csirke, orkok és végül, de nem utolsósorban egy sugárral támadó óriási szem veszélyeztetik testi épségünket. Egy hatalmas "minden csáppal megkent" mutánssal, majd egy rendkívül agresszív vörös démonnal való küzdelem készíti elő a végső konfrontációt a gonosz Drax-szal. Néhány jól irányzott csapással könnyen legyőzhetjük ellenfeleinket, sőt egy kis ügyességgel egyetlen pontos vágással levághatjuk a fejüket... Sajnos a szörnyek Drax teremtményei, aki szorgalmasan varázsolja elpő a föld alól ellenfeleinket, így nem érdemes sokat időzni egy helyszínen, a szörnyek sosem fogynak el! Amennyiben egy szörnytől sebet kapunk a kép jobb felső sarkában látható energiánk csökken egy egységgel. Amint az energia eléri a nulla szintet, eggyel csökken az életeink száma. Öt élet áll rendelkezésünkre a küldetés végrehajtásához, ha ezek mindegyike elfogy a játék Drax győzelmével ér véget. (Életeinket a címfelirat alatti 5 korong jelzi)

Az első 3 szint huszonnyolc helyszínből áll; ezeket felderítve juthatunk tovább feladatunk megoldásában. A labirintusok felfedezésében a képernyő alján látható kard segít minket. Ez mindig azt mutatja, hogy a kapu a következő szinthez tőlünk milyen irányban helyezkedik el. Ez persze nem mindig egyezik meg az általunk követhető útvonallal, ugyanis mi a négy irány közül kizárólag háromfelé tudunk menni; északra, keletre és nyugatra. (Csaknem minden szinten van ajtó északra) Ebből is látszik, hogy a labirintus felfedezése nagy valószínűséggel némi bonyodalmat fog okozni... (Egy térlép sokat segít a helyzeten!) Az északra nyíló ajtókon az 'N' billentyű megnyomásával tudunk belépni. A szint végét jelző képernyőre belépve folyamatos hangjelzést hallunk!
A játék helyszínein, a szörnyeken kívül is számos csapda leselkedik a játékosra: mérgező nyálkás iszap, lávafolyó, valamint hatalmas vermek. Az előbbieket tanácsos nagy ívben elkerülni érintésük ugyanis jó esetben csak az energiánkat csökkenti, kevésbé jó esetben egy életünket is elveszthetjük. Az utóbbi akadályokat csak átugrani tudjuk, s ha nem sikerül, Drax sátáni kacajától kísértve hullunk a mélybe. Természetesen ez utóbbi tevékenységünk újabb élet elvesztésével jár...

A labirintus felfedezésében néha bezárt ajtók akadályoznak minket. Ezek előtt sem a barbár fizikai ereje, sem Mariana csábos mosolya nem elég; kénytelenek vagyunk megkeresni a zárba illő kulcsot. A játék során más hasznos tárgyak is akadhatnak utunkba. Ezek egy része a megérdemelt jutalompontokon kívül visszaállítja energiánkat a maximumra (AXE - balta), vagy valamilyen védelmet nyújt ellenfeleinkkel szemben (POTION - varázsital, SHIELD - pajzs, GLOBE - varázsgömb, JEWEL - ékkő). Például az ékkő az Élő Bálványtól, a pajzs pedig a Démontól védi meg használóját, a varázsgömb pedig a végső összecsapásban véd meg Drax mágikus fegyvereitől. A koponyát felvéve pedig kapunk egy életet. Ha egyszer már felszedtünk egy tárgyat az a képernyő bal alsó sarkában található ablakban jelenik meg, s használatára automatikusan sor kerül, amint lehetőségünk és szükségünk van rá.

A negyedik szint mindössze három képernyőből áll, de az első két szobában le kell győznünk egy-egy fél képernyőt betöltő mutáns kreatúrát, majd végül magával Drax-al kerülünk szembe. A játék grafikája kitűnő, az attribútum grafika ellenére. Számos speciális humoros effektus tarkítja a programot: például az egyik sárkány jó étvággyal fogyasztja el a játékos fejét, amint az megfelelő közelségbe engedi magához. (Nekünk sajnos a lefejezés csak ritkán jön be.) A labirintusban való bolyongás és az első részből ismerős hadakozás igazán szórakoztató játékot biztosít, csak az szólhat ellene, hogy rengeteg a szörny...

Irányítás:
A menüben választhatunk billentyűzetet, vagy KEMPSTON, SINCLAIR interface-be dugott botkormányt. A billentyűzet a szokásos Q, A, O, P, SPACE kiosztású, az N billentyűről már volt szó (belépés az ajtón), a CAPS SHIFT megnyomásával szüneteltethetjük a játékot. A játékot a CAPS SHIFT újbóli megnyomásával folytathatjuk, vagy a SPACE megnyomásával visszaléphetünk menübe.
Végezetül egy kis könnyítés:

Minden ellenfelet egy csapással legyőzünk: POKE 39039,175

Térkép