Billy the Kid

1989 -

ügyességi

Spectrum (48k)

Enterprise

Hazánkban talán nem mindenki tudja, hogy a program az egyik leghíresebb vadnyugati banditáról kapta a nevét. Ennek megfelelően a programhoz leginkább fürge ujjak szükségesek... A programról el kell mondani, hogy egyszerű elemekből építkezik, mégis ötletes tud lenni (és szórakoztató!), és emellett a kivitelezésre sem lehet panasz. A grafika nagyon jó (már csak azért is érdemes megnézni!), a 128K-s változat hangok terén is hozza a színvonalat. Rendhagyó módon talán érdemes -egy kis kikapcsolódás gyanánt- megismerni ezt a Billy gyereket közelebbről:

Billy the Kid (Kölyök Bill), teljes nevén William H. Bonney (1859-1881)
"Kid kedves fiú volt. Azt reméltem, sikerül foglyul ejtenem; nem akartam megölni, de szökése után tudtam, hogy ha ismét elérem, vagy meg kell ölnöm, vagy ő fog engem megölni... Béke legyen lelkének!" - nyilatkozott később Pat Garrett-a híres seriff, a ,góliátok" embere-, miután a nagy tisztogatás idején, 1881 januárjában, közös barátjuk, Pete Maxwell tanyáján egy hajnalon, úgyszólván kapásból, lelőtte a szökésben levő banditát.
Abból a kisvárosból és öreg temetődombjából, ahová utolsó útjára egész Fort Sumner lakossága - köztük Pat Garrett is- elkísérte a Kölyök Billt, mára semmi sem maradt fenn. Elpusztult, mint annyi sok határvidéki marhatenyésztő település. De fennmaradt emléke Billy the Kidnek, egy olyan fiatalembernek, aki huszonegy éves korára éppen 21 ember életét oltotta ki.
Aaron Copland balettet szerzett, Puccini Nyugat lánya címmel operát írt róla, G. B. Shaw színdarabjának és számos filmnek volt a hőse.
A Kölyök Bill, vagyis William H. Bonney New Yorkban született 1859-ben. A Bonney családot is a nagy nyugatra vándorlási hullám ragadja magával. A polgárháború első évében kerekednek fel, és Kansasban próbálnak megtelepedni. Billy apja az új otthon építése közben szerzett tüdőgyulladás következtében meghal, és az anyát tulajdonképpen ez kényszeríti továbbvándorlásra. Coloradóban újra férjhez megy, és a család most már az új apa védelme alatt jut el az új-mexikói Santa Fébe, majd Silver Citybe, ahol 1868-bari végleg megtelepszenek.
A kis William a határváros jellegzetes légkörében éli kamaszéveit. Itt jár iskolába, de sokkal jobb tanítónak bizonyulnak a kalandorok, cowboyok, mindenféle marcona legények, mint Silver City szegényes iskolájának erkölcsös tanítókisasszonya. Billy hétszámra kerüli az iskolát, és korán megismerkedik a város alvilágának zajos, gátlástalan életével. Tizenkét éves korában már saját pisztolya van, és a legrosszabb hírű saloonokban kártyázik.
Egy esti kártyacsata közben vitája támad, s mert partnere "csúnyán emlegeti a mamáját", pisztolyt ránt, és keresztüllövi. A mama nagyon büszke fia férfias keménységére, de ez mit sem változtat azon, hogy a helybeli seriff számára Billy nem más, mint lefülelni való gazember. A fiú menekülni kényszerül. És akár a mesében, a mama összecsomagolja a holmiját, a kis William felnyergeli a legjobb lovat, aztán elvágtat, hogy hosszú időre eltűnjön a hegyek között.
A bujdosó fiatalember-alig több tizenöt évesnél - egyre mélyebbre süllyed a határvidék alvilágába. Rablásból, útonállásból tartja fenn magát, és első nagyobb vállalkozásaként lesből lepuffant három indiánt, hogy értékes szőrméiket elrabolhassa. Ahol megjelenik, mindenhol elkövet valami gazságot. Állandóan menekülni kényszerül. Egy időre Tucsonban üti fel tanyáját, majd beáll cowboynak. Csak néhány hónapig bírja a ranch kemény, szorgalmas munkát kívánó életét. Annyi pénzt azonban összeszed, hogy - miután revolverharcban lelőtt egy fehér embert és egy indiánt- Mexikóba meneküljön, s betársuljon egy játéksaloonba. De nem való üzletembernek. Ügyeit sorra elügyetlenkedi, s a vitás kérdéseket is mindinkább erőszakkal, fegyverrel akarja megoldani. Még üzlettársát is lelövi.
Újabb menekülés. A minden bizonnyal ideggyenge, a Vadnyugat törvényen kívüli légkörében felnőtt, lobbanékony fiatalember ennek az újabb gyilkosságnak lelkiismereti terhével, szánalmas figuraként lopódzkodik vissza újMexikóba. Még nincs tizennyolc éves. Ismét cowboynak áll, és megfogadja, szorgalmas munkával szerzi vissza becsületét. Ezzel a nemes elhatározással áll be John Henry Tunstall, az egész környéken ismert és becsült derék angol ranchára dolgozni. A gazda csakhamar megszereti a szorgalmas és ügyes cowboyt, és ő is barátságot érez új gazdája iránt. Ebben az időben ragad rá a "Billy the Kid" (a Kölyök Bill) elnevezés.
Új-Mexikó gyér füvű legelőin, a nagy terelőutak mentén nem biztonságos az élet. Gyakran kell fegyverrel a csorda védelmére kelni, és erőszakkal helyet biztosítani a folyók partján a szomjazó jószágnak. Napirenden vannak a csordarablások, s amikor Tunstall a környéken garázdálkodó marhatolvajok golyóitól találva elesik, Billy the Kid ismét beleveti magát a véres küzdelmekbe. Bandát szervez, és bosszúhadjáratra indul. A "góliátok", a nagy ranchgazdák ellen fordul, és megkezdi a leszámolások sorozatát. Azt a harcot, amely a Vadnyugat történetébe mint a híres Lincoln County-háború vonult be. A több hónapig tartó bandaharcban, revolveres leszámolásokban, nyílt támadásokban és lesipuskázásokban újabb 12 ember életének kioltásával szaporítja a korábbi bűnlajstromán szereplő áldozatok számát.
1878-ban a Lincoln County-háború hat hónapig tartó rémséget jelent, melynek csúcspontja a Mac Swenn-ház elleni ostrom, ahol Billyt és bandáját három napon át szinte egy egész hadsereg tartotta sakkban. A Kölyöknek mégis sikerült elmenekülnie. A jégesőként hulló golyózáporban fényes nappal kitört a házból, és 1879 végére erős és rettegett bandát szervezett Fort Sumnerben. Billy elhatározta, hogy visszaszerzi Tunstall vagyonát, és ennek érdekében teljes nyíltsággal űzte a marharablást.
Akkoriban tűnt fel a vidéken Pat Garrett, aki hamar megnyeri a Kölyök bizalmát, és csakhamar beépül a bandába. Néhány hónapig szimatol, mert eleget akar tenni megbízóinak, és egyszer s mindenkorra fel akarja számolni a Kölyök Bili bandáját. 1881 januárjában csellel foglyul ejti Kidet, akit nyomban bíróság elé állítanak, s a gazdag állattenyésztőkből álló esküdtszék rövid tárgyalás után kimondja a halálos ítéletet. Bili azonban, miután társai segítségével fegyverhez jut, és megöli mindkét börtönőrét, megszökik a Fort Sumner-börtönből.
Pat Garrett kopók egész hadával keresi Kölyök Billt, ám valószínű, hogy mégis árulás vezeti a szökevény nyomára. Amikor Garrett behatol Pete Maxwell tanyájára, és rátöri az ajtót a szobában lapuló Billyre, a Kölyöknek szinte semmi lehetősége nincs a védekezésre. Garrett a felindultságtól elcsukló hangon kiáltja: "Add meg magad, Kölyök!" - és már lő is. Kétszer, háromszor, négyszer egymás után.
A Vadnyugat hősei közül alighanem Billy the Kid az utolsók egyike, akiről legendákat költöttek. Róla még manapság is szájról szájra járnak a legképtelenebb históriák. Filmek tucatjai elevenítik fel a Lincoln County-háborút, s e filmek és regények mindegyikének Billy the Kid a hőse.
Részlet AHires Vadnygat (Molnár László Miklós - 1983) c. könyvből

Ezután a kis kitérő után kanyarodjunk vissza a programhoz!
Betöltés után egy menüből választhatjuk ki az irányítást: Sinclair, Kempston, Protek joystick, vagy billentyűzet. A billentyűzet kiosztás a következő:
Z - balra,
X -jobbra,
K - fel,
M - le,
ENTER - tűz.
A menüben a SPACE billentyűvel tudunk lépkedni, az ENTER megnyomásával választjuk ki az irányítást. Ezt a menüt többször nem kapjuk vissza, úgyhogy figyelmesen állítsuk be az irányítást! A játék ezután a tüz megnyomására indul. A program három részből áll.

Az első részben a pisztolyforgatást gyakoroljuk. A sivatagban konzervdobozokra, és üvegekre kell lövöldöznünk. Minden eltalált céltárgyért pontot kapunk. Először megtudjuk, hogy hány pontot kell szereznünk, hogy teljesítsük a szintet, majd indulhat a lövöldözés. A képet a saját szemszögünkből látjuk, és egy célkereszttel tudunk célozni (lásd. OPERATION WOLF).
Minden eltalált céltárgyért pontot kapunk. A kép jobb felső sarkában láthatjuk a hátralévő időt. Ezalatt az idő alatt kell a szint teljesítéséhez szükséges pontszámot összelövöldözni (ezt a játék indulása előtt kiírja a gép, az első nehézségi szinten 5000 pontot kell összeszedni). A jobb oldalon álló emberünk időnként konzervdobozokat dob a levegőbe, ezeket érdemes megcélozni, mert ezekért többet kapunk, mint az álló célpontokért. Szerencsére itt végtelen lőszerünk van. Az üvegeket dobozokat véletlenszerűen rakja ki a program.
A következő szinten egy hangulatos utcai tűzpárbajba keveredünk. Az utca túloldalán az ablakokból lőnek ránk. Nekünk a ránkt támadó embereket kell kilőnünkaz ablakból. Vigyázzunk, mert időnként "civilek" is kidugják a fejüket az ablakon, őket nem szabad eltalálni, mert azonnal vége a játéknak! A "rosszfiúkat" könnyű felismerni, fekete ing van rajtuk, míg a civileken fehér.
Itt nincs végtelen lőszerünk, ezért mellőzzük a hosszú "géppuskatűz" szerű sorozatokat! A muníciónk mennyiségét jobb oldalon alul láthatjuk. Bal oldalon alul a hátra lévő ellenségek számát láthatjuk. Ha nem tudunk egy rosszfiút idejében lelőni, ránklő, majd eltünik az ablakból. Ha eltalálnak, a kalapunkon megjelenik egy lyuk. Ha háromszor eltalálnak, szomorú következményei lesznek (GAME OVER)
A harmadik szinten pisztolypárnajt kell vívnunk. Ellenfelünk elindul az ellenkező irányba, majd hirtelen megfordul. Ilyenkor a célkereszt segítségével a lehető leggyorsabban le kell lőnünk, különben ő süti el a fegyverét, és sohasem hibázik! A célkeresztünket a program véletlenszerű pozícióba rakja ki, de álltalánosságban elmondható, hogy balra kell mozgatni.
Ha ezt a rész is sikerült teljesíteni, a következő nehézségi szinten kezdődik a műsor elölről.

Ha vége a játéknak, pontszámunktól függően feliratkozhatun a dicsőségtáblára. Nevünket nem a szokásos módon gépelhetjük be, hanem a botkormány jobbra-balra mozgatásával tudjuk "kirakni".
Nagyon jó játék érdemes kipróbálni!