Bonnie and Clyde

2020 - Zosya Entertaiment

akció

Spectrum (128k)

Bonnie Elizabeth Parker és Clyde Chestnut Barrow egy amerikai bűnözőpár volt. Az 1930-as években "praktizáltak", amikor 2 év alatt az USA egész területét "beutazták". Útközben több bankot is kiraboltak, valamint több gyilkosság is fűződik a nevükhöz, ezekre legtöbbször rendőri rajtaütések folyamán került sor, ha a szerelmes-bűnbanda tagjait sarokba szorították. A korabeli viszonyok között, a nagy gazdasági világválság idején az emberek cselekedeteiket hőstetteknek vélték, azokat és alakjukat romantizálták (no igen, biztos nem az áldozatok árváit kérdezték meg erről...) Számos történet, legenda, film, és zene ihletői és immár cicajelmezbe bújtatott Spectrum-játékhősők is.
A játékban Clyde-ot irányítjuk. Feladatunk, hogy platformról-platformra ugrálva összeszedjük a pályán fellelhető összes pénzérmét. Ebbéli ténykedésünket más gengszterek nehezítik, melyek a háttérből nyíló ajtókon lépnek ki. Bonnie impozáns méretűeket tud ugorni, de szorult helyzetben le is lőhet a gengsztereket. Muníciónkat a bal felső sarokban látható sáv jelzi, mely kezdetben megnyugtatóan hosszú, azonban jó ha tudjuk, hogy a szintek befejeztével nem töltődik fel! A homokóra jelzésű, időnket számláló kék sáv fogyatkozása pedig már-már pánikra adhat okot, bizony nincs sok időnk szöszmötölni. A játék tehát némi hasonlóságot mutat a Bomb Jack 1986-os játékkal (programban olvasható 1986-os évszám talán utalás erre). Bonnie mindeközben a képernyő tetején járőrözik és néha valamilyen ténykedésünket segítő tárgyat dob le:
  • Homokóra: a feladat teljesítésére rendelkezésre álló időnket állítja vissza.
  • Láda: muníciónkat tölthetjük be felőle. Lőszerünket csak így pótolhatjuk a játék folyamán, vagy életvesztéssel...
  • Csillag: a képernyőn mászkáló gengszterek megadják magukat (de rövid időn belül észhez térnek!). Ilyenkor, ha odarohanunk hozzájuk eltűnnek, ezért a manőverért több pontot kapunk, mintha lelőnénk őket.
  • Ruhafogas: rövid időre álruhát öltünk. A gengszterek ebben nem ismernek fel, nyugodtan sétálhatunk közöttük. Ha lelövünk valakit, akkor sem lepleződünk le.
  • Befőttesüveg (25 dollárral): plusz pontot ad.

A lehulló tárgyakat röptében kell elkapni, vagy legalul azonnal odarohanni hozzá, mert a képernyő alján landolva egy másodperc után eltűnnek.
Ha begyűjtöttük az összes pénzérmét, egy páncélszekrény jelenik meg valahol a képernyőn. Bonnie ettől kezdve csak dinamit rudakat hajlandó lefelé hajigálni, melynek használata talán egyértelmű: ennek birtokában a páncélszekrényhez sétálva lerakjuk égő kanóccal. Ilyenkor pár másodpercünk van, hogy a robbanás elől arrébb húzódjunk. A felrobbanó páncélszekrény helyén egy zsák pénz marad, egyúttal egy létra ereszkedik le a képernyő tetejéről. Ezen a létrán (automatikusan) felmászva befejezzük a feladatot (rablást). Megjegyzendő, a pénzeszsákot nem kell felvenni - pl. ha nagyon időszűkében vagyunk - a feladat befejezéséhez, de értelemszerűen ennek megszerzéséért kapjuk a legtöbb pontot.
A pálya befejezte után jutalompontot kapunk megmaradt időnk függvényében és "elszámolást" kapunk eredményünkről. A program összesen 90 szintet tartogat, 13 különböző háttérképpel. A háttér talán néha kicsit több a kelleténél, de általában jól átlátható, mi történik a képernyőn. Ami biztos: a piros platókon mászkálhatunk, illetve ezen át is tudunk lőni, akárcsak ellenfeleink! 1000 pontonként jutalom életet kapunk, amiből kezdetben is kilencet kapunk. Egy pálya a profiknak 60 másodperc lesz (a többeiknek meg lejár az ideje...), de egy átlag földi halandó így is el lesz egy darabig a játékkal. Segítségképpen pár szinthez kódot is kapunk - mit kódot, mátrixot...!

Level 6   Level 11   Level 21   Level 41   Level 61
XM AB XM
AB AF AJ
BN KK IB
  CF AE BX
AA AK AJ
BJ NF IN
  AD AJ BE
AB BE AJ
BE XN MI
  FI BC JG
AC CI AJ
BG PI FP
  CG BM IX
AA DM AH
BP AI IP

A kód azért ilyen hosszú, mert elmenti a játék állását is (lőszer, életek száma, pontszám).
További könnyítés, hogy ha elvész egy életünk, nem kell elölről kezdenünk a szintet, hanem feltöltött idővel és lőszerrel folytathatjuk. A pályák sorrendje egyébként nem nehézség szerinti sorrendet jelent. Gengszterből viszont egyre több lehet egyszerre a képernyőn, és a későbbi szinteken egyre "lelkesebben" lövöldöznek.
Egyetlen negatívumot lehet a programról megemlíteni: ha két függőleges piros fal vesz közre, azokon az 'ugrás + balra/jobbra' irányok gyors nyomogatásával felszökellhetünk. Ez annyira nem logikus (esetleg főhősünk macska voltával magyarázható), és botkormánnyal elég nehezen kivitelezhető annak jelentős amortizálása nélkül... Ez a lehetőség annyira még nem lenne zavaró, de néhány pályát csak ezzel a képességgel lehet megoldani.
A menüben - az 1986-os évszámra utalva - beeper hangzásban hallhatjuk Scott Joplin muzsikáját (Maple Leaf Rag), de 128K-s gépeken ugyanez AY hangszerelésben szól játék közben is.

Irányítás:
A menüben SINCLAIR, KEMPSTON vagy CURSOR botkormány illesztőt választhatunk, vagy billentyűzetet (O - balra, P - jobbra, Q, - ugrás, SPACE - tűz).
A billentyűzetet szabadon definiákhatjuk.