C5 Clive

1985 - Scorpio Gamesworld

ügyességi

Spectrum (48k)

1985 januárjában mutatkozott be az angol vásárlóközönség előtt Sir Sinclair talán legmeghökkentőbb terméke, a C5 háromkerekű, egyszemélyes, elektromos kisautó. Mint általában a Sinclair termékek, a C5 is rendkívül egyszerű, de olcsó szerkezet volt (ára 399 Font volt!). Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a "kocsit" egy 12 Voltos, 250 Wattos mosógép motor (!) hajtotta (az olasz Polymotor terméke). Az "autó" súlya mindössze 30 kg (akkumulátor nélkül), de menetkész állapotban még így is csak 25 km/h sebességgel tudott "repeszteni". Sajnos a 12V-os, 36 Ah-s akkumulátor is igen szerény hatótávolsággal bírt. Részben a konstrukció, részben az elhibázott marketing miatt az autó nem hozta meg a várt üzleti sikert, sőt, elindította a Sinclair Research Ltd-t a csőd felé vezető úton.

Ennek a furcsa szerkezetnek állít emléket a program, melyben főhősünk a frissen vásárolt kisautóval autózik haza, meglehetősen viszontagságos úton. (Sajnos a játék mondjuk még akkora "sikerre" sem számíthatott, mint az autó...) A játék két részre bontható:

Az első 20 képernyőn felváltva követi egymást két feladat:

  • Az 1., 3., 5., 7., 9., 11., 13., 15., 17., 19. képernyőn ki kell kerülnünk az akadályokat, és fel kell vennünk a piros akkumulátort. Járművünket a Q, A billentyűkkel tudjuk le-fel irányítani, a SPACE nyomvatartásával gyorsabban haladunk (megállni, visszafordulni tehát nem tudunk)! Ha akadállyal ütközünk, vagy nem vesszük fel a piros akkumulátort, elvész egy életünk (pontosabban egy akkumulátorunk...)
  • A 2., 4., 6., 8., 10., 12., 14., 16., 18., 20. képernyőn egy hídon kell áthajtanunk. A SPACE megnyomásával át kell ugratnunk az akadályokat. (A sebességünket nem tudjuk változtatni).

Ha teljesítettük a 20 képernyőt, jutalom életet (akkumulátort) kapunk, majd kezdődik a "második rész": A képernyő tetején a program jelzi az otthonunktól való távolságot (mérföldben). Minden képernyőn áthaladva egy mérfölddel fogy a távolság. Ha túl nehéznek találjuk az előttünk álló akadályokat, és van út fel-le, erre kerülhetünk, de ez esetben a távolság nem csökken, csak másik képernyőt kapunk. Sőt, olyan képernyő is van, amin nem tudunk áthaladni, kerülnünk kell! Az irányítás már ismert: Q - fel, A - le, SAPCE - gyorsítás. Minden megtett 20 képernyő (mérföld) után jutalom életet kapunk.

A játék indítása előtt 4 nehézségi szint közül választhatunk, de ez csak azt határozza meg, hogy a "második részben" hány mérföldet kell hazáig autóznunk (Legkönnyebb fokozatban 20, legnehezebb fokozatban 50 mérföldet). A játékot csak billentyűzettel irányíthatjuk, a már említett billentyűkkel.

Örökélet (végtelen akkumulátor): POKE 47169,48; POKE 47173,0