Cavelon

1984 - Ocean Software

akció, mászkálós

Spectrum (48k)

A játékban egy hős lovagként tevékenykedünk. Feladatunk egy gonosz varázsló legyőzése. A varázsló vártornyának tetején vár reánk, ahhoz, hogy le tudjuk győzni, fel kell jutnunk a vár 6 szintjére. A vár őrsége természetesen nem nézi jó szemmel ténykedésünket, így velük is meg kell küzdenünk. Egy egyszerűen kivitelezett labirintusos-mászkálós játék vár ránk.
A várhoz paripánkkal érkezünk, majd a kapun belépve kezdetét veszi megpróbáltatásunk. Minden szinten úgy tudunk feljebb jutni a következő szintre, ha összeszedjük a labirintusban szétszórva megtalálható ajtódarabkákat. Az ajtó darabjait tetszőleges sorrendben vehetjük fel, amikor felvesszük az utolsó darabot, teljesítettük a szintet. Mindeközben képernyő két oldaláról 3-3 őr támad ránk, akik a labirintus folyosóin járőröznek, ha meglátnak, azonnal felénk lőnek nyilaikkal. (És mindig találnak...)
Természetesen mi is vissza tudunk lőni. (Lőni a tűz + iránybillentyű megnyomásával lehet!) Kétféle őrrel találkozhatunk: a piros színűeknek elég egy találat, de a lila erősebb, neki két találat kell (az első találat után piros színűre változik). Bár az őröket le tudjuk lőni, nem ez a javasolt stratégia, mivel nagyon gyors reakcióidővel lőnek ránk, ráadásul a lila színű őröknek két találat kell. A taktika már csak azért sem hatékony, mivel a lelőtt őr helyett azonnal egy újabb jelenik meg a képernyő valamelyik szélén. Javasoltabb inkább az őrök kicselezése, kikerülése.
Ahhoz, hogy az őröket ki tudjuk cselezni, nem árt tudni a következőket: Az őrök az adott irányba haladnak, amíg falba nem ütköznek, ekkor egy véletlenszerűen kiválasztott irányba fordulnak (vagy visszafordulnak). Az őrökhöz hozzá lehet érni, nem halunk meg, csak akkor ha íjaik eltalálnak minket. Az őrök a képernyő két szélén jelennek meg. (Ne csodálkozzunk, amikor a program "képernyőt vált", időnkét a régi helyen is kint maradnak a sprite-ok, de ez ne zavarjon minket.).
Az őrök elleni leghatékonyabb megoldás, a labirintusokban időnként megjelenő, és ide-oda rohangászó "varázslatos kereszt". Ezekből egyszerre maximum 5 darabot gyűjthetünk össze. Egy varázskeresztet a SYMBOL SHIFT megnyomásával tudunk felhasználni. A varázskeresztet aktiválva az összes őr eltűnik, és amíg villog a képernyő, nem is jelennek meg újabb katonák.
A labirintusban a varázskereszten és az ajtódarabkákon kívül más tárgyakat is felvehetünk: különböző fegyvereket és pajzsokat felvéve 1000 ponttal gyarapíthatjuk jutalom-pontjainkat, amiket a szint befejeztével gyűjthetünk be. Egy ajtó darabkát felvéve egyébként 800 pontot, egy katona eltalálásáért 100 pontot kapunk.
A képernyő jobb oldalán pontszámunkat (SCORE), az eddigi legmagasabb pontszámot (HIGH), az adott szinten összegyűjtött jutalom-pontjainkat (BONUS) láthatjuk Ezalatt az ajtót ábrázoló rajzon láthatjuk, hány darabkát gyűjtöttünk eddig össze. A lovag figurák életeinket, a keresztek a nálunk lévő varázskereszteket jelzik.
A hatodik szinten találkozhatunk a varázslóval, aki varázsgömbökkel lövöldözik felénk az őrök gyűrűjéből. A varázslót persze nem tudjuk legyőzni "földhözragadt" eszközeinkkel, ezért itt is ajtódarabka-gyűjtés vár reánk. Az előző szintekkel szemben további nehezítés, hogy ha meghalunk, nem az elhalálozásunk helyétől, hanem a bejárattól indulunk újra. (Szerencsére ez az emelet kisebb mint a többi.)
A játék játszható billentyűzettel, vagy Sinclair, Kempston, Protek botkormánnyal is. A menüben kérhetünk demo-t is.

Örökélet: POKE 47250,0