Dizzy 2

2023 - Dr. Titus

kaland, mászkálós

Spectrum (128k)

Bár a Dizzy-sorozat második részére még nem alakult ki a harmadik részre kiforrott játékrendszer, a fejlesztők igyekeztek felülmúlni az első rész sikerével felállított mércét. Ez sikerült is: kevesebb bug, szebb(?) grafika, szebb sprite-kezelés és 128K-s zene emelte a születő sorozat ázsióját. Andrei Titov (Dr. Titus) mégis talált benne javítani valót, így az első részhez hasonlóan ebből is készített egy bővitett változatot:

A megoldás az új tárgyaknak és helyszíneknek köszönhetően némileg bűvült.
Balra indulva a védett nővény (PROTECTED SPECIES) alatt megtaláljuk az első érmét. Ha lerakjuk a sziklafal elé a ládát (EMPTY SOLID CHEST), fel tudunk ugorni a sziklafal tetejére, itt balra továbbhaladva belebotlunk a második érmébe, majd a híd jobb oldalán a gaz alatt a harmadik, a híd közepén a negyedik érmét is megtaláljuk. Snoggles faház-komplexum alatt balra a sárga gomba alatt és a faház jobb oldali ablaka alatt van az ötödik - hatodik érme. A platón folytatva az utunkat, a fogkrémes tubus után, a ketrec-csapda feletti plató jobb oldalán a rács alatt szintén érme van. A ketrec feletti képernyőn, a ház mellett van a nyolcadik érme. A ketrec feletti platón balra elsétálva, az egyik fatörzs "mögött" újabb érmét találunk (ld. a térképen). Tovább balra, az újabb ketrec-csapda alatt, a túloldalán találjuk a tízedik érmét. (A csapdák alatt csak ugorva tudunk átjutni.) Efelett a csapda fölött, a második ház mellett megszerezhetjük a búvárpipát (RUBBER SNORKLE), de előbb a faháztól jobbra lévő képernyőn bele kell rúgnunk egy kapcsolóba, hogy megjelenjen egy plató darabka, amin fel tudunk kapaszkodni a házhoz. Mostantól kedvünkre lubickolhatunk a vízben, de a búvárpipát nem tudjuk többé lerakni.
Most azonban még ne a víz felé vegyük az irányt, hanem a plató bal oldali széléről ugorjunk egyet a "semmibe"! A bánya felet, a sziklafal tövében, a védett növény alatt van a 11. érme. Innen már tényleg nem tudunk tovább menni balra (egyelőre), induljunk vissza a magas fák felé. A legalul lévő csapda (ami mellett a Sinclair Elhasználói Magazin van), balra felfelé egy hosszú plató vezet, itt két érme is van: az első az egyik fatörzs alatt (azon a képernyőm, ahol egy platót látunk aláhullani), a másik az út bal-felső végében. Az imént lehullót plató-darabra felugorva feljuthatunk a jobbra legszélső fa tetején álló házhoz, ami előtt egy üvegkard (SHARP GLASS SWORD) várja, hogy felvegyük. Így felszerelkezve már belemerészkedhetünk a start-képernyőn a tengerbe. Itt az első dolgunk a part mellet a 14. érme megszerzése, majd jobbra, a mélyebb vizekbe merülve a hajóroncson a 15. érme hívogat. A hajóroncs jobb szélén (ez tűnik a hajó farának), egy ásóval (SALT WATER SPADE) egészíthetjük ki felszerelésünket. Az ásó alatt, a tengerfenéken, a koponya mögé egy érme van rejtve. Tovább jobbra, a tengerfenéken egy zöld ködarab mocorog. Az ásóval megkapargathatjuk, aminek a hatására a kő alól rejtélyes gázok bugyognak fel buborék formájában. A pehelysúlyú Dizzy a buborékokra állva liftezhet rajtuk. Csak ne bele a medúzába liftezzünk, ugorjunk jobbra, itt van a 17. érme. Tovább jobbra kiugrálhatunk a vízből. Jobbra egy sírt találunk. Ha elé állunk, a karddal titkos lejárót nyithatunk meg alatta. Ne ugorjunk (még) le, inkább vegyük fel a favágó fejszét (WOODCUTTERS AXE) a sír mellet. Jobbra sétálva, a következő képernyő belebotlunk a 18. érmébe, majd az - régi verzióhoz képest színessé vált - totemoszlop tövében fekvő szikla rejti a 19. érmét.
Vegyük fel a ház mellett a Bibliát (OLD HOLY BIBLE), és forduljunk vissza balra. Meg se álljunk start képernyőn túli hídig, ami ugye fából van, nálunk meg van egy favágó fejsze... A híd közepén a fejszecsapások hatására lyuk keletkezik, amin keresztül egy víz alatti barlangba zuhanunk. A barlang jobb oldalában van a 20. érme és az elátkozott kincset rejtő ládikó (CURSED TREASURE). A barlang bal oldalában van a 21. érme és a feljárata a felszínre. A feljáratot Hookjaw kalóz sírja rejti. Ha nincs nálunk a Biblia, a kincs átka villámcsapás formájában rögtön lesújt ránk a felszínre érve. De a sír előtt később se mászkáljunk az elátkozott kinccsel, Biblia nélkül... Erre nem is lesz szükség, szabaduljunk meg mihamarabb a kincstől: induljunk jobbra, a start-képernyőn rakjuk le a Bibliát, és kelljünk át a tengerfenéken! A totemoszlopnál egyelőre rakjuk le a kincset, a következő képernyőn az áruházban (STORE) - itt vásárolhatunk majd a meneküléshez szükséges dolgokat - viszont vegyük fel a - kezdetben üres - vödröt (EMPTY OLD BUCKET). Az áruház tetőjének bal csücskéről balra a totemoszlop tetejére sétálhatunk. Innen balra ugorva egy felhőre érkezünk, ahol egy só nehéz kalapács (HEAVY HAMMER) lebeg csak ránk várva. Ejtőzzünk le balra, megint át kell kelnünk a tengerfenéken. Most fel kell másznunk a magas fák olyan részére, ami nem szerepelt az eredeti játékban: a hosszúkás ház alatt (ami előtt a detonátor van) balra haladva először az egyik korlátdarab alatt találunk egy érmét, majd a plató jobb szélén egy, az útba belógó ketrec zárja el az utat. Pár precíziós kalapácsütéssel szétverjük a ketrecet, és megnyílik az út tovább felfelé! Ha felmászunk a bal szélső óriásfa legmagasabb platformjára és annak LEGSZÉLÉRŐL balra elugrunk, értelemszerűen messzebbre tudunk repülni, mint eddig: pont elérjük bánya feletti megmászhatatlan sziklafal tetejét. (A térképre tekintve talán nem nagyon kell ecsetelni, mekkora szívás, ha egy pixelnyivel rövidebbet ugrunk a kelleténél...)
A bánya felett balra gyalogolva egy bányató szélére érünk. Itt rakjuk le a vödröt, csobbanjunk a vízbe, pont alattunk van a 23. érme. A tó fenekén balra egy ház romjai között van a 24. érme. A ház romjaitól megint balra egy sírkő van, ennek tetejéről fel tudunk ugorni a romos ház tetejére, ahol egy mérleg súly (HEAVY FEIGHT) hívogat. A romos háztól balra egy tárnába jutunk, ahonnan elsőként a csákányt (OLD PICKAXE) hozzuk ki. Szerencsére a bányató jobb partján a meredek sziklafalon fel ki tudunk ugrálni. A csákányt valahol a óriásfák tövében lerakhatjuk, majd újra fel kell mennünk a először a bal szélső óriásfa legmagasabb platformjára, tovább jobbra fel, menjünk át a ház előtt. Bár Dizzy pehelysúlyú, a nálunk lévő súly hatására a legszélső platform-elem lejjebb ereszkedik alattunk. Rakjuk rá a súlyt! Az ez alatti képernyőn egy sószórót vehetünk magunkhoz (SEA SALT). A sószóróval felszerelkezve a bal szélső óriásfa legmagasabb platójáról ugorjunk megint át a bányató felé. Vegyük magunkhoz az itt hagyott vödröt is és ereszkedjünk le a tófenékre, a sírkőhöz. Ha a sírkő és a vízinövény között használjuk a sószórót, a vízinövény elkezd buborékokat eregetni. (Ki tudja, miért?) Márpedig ami buborék, arra Dizzy ráugrik, a képernyő tetejéről balra ugorva ki is kecmereghetünk a bányató túlpartjára. A kút túloldalán a zöld "valamiről" kiderül, hogy ő a Víz Szelleme, de sajnos ellopták a sámán-készletét... Ez biztos rossz lehet, úgyhogy balra szegény fa már el is sárgult. A vödröt mindenesetre hagyjuk itt, jobbra az út legvégén felvehetjük a 25. érmét. A kútba ugorva oda jutunk, ahol felvettük a csákányt, de most a felső platformon vagyunk (legalábbis, ha elég nagyot ugortunk a kútba...), egy vízhatlan biztosíték (WATERPROOF FUSE) mellett.
Ezen értékes zsákmánnyal keljünk át a bányatavon, vegyük fel a korábban az óriásfáknál lerakott csákányt, és menjünk el a hídhoz, aminek kivágtuk a közepét! A víz alatti barlang bal oldalában átjárót törhetünk magunknak tovább balra. Tovább haladva balra a fehér kapcsolótábla zárlatos, de ha megjavítjuk a vízhatlan biztosítékkal, rögvest elindul a két lift a terem bal oldalán és a jobbra lévő képernyőn. E két lifttel már meg tudjuk közelíteni a biztosíték alatti platformon rejtőző sámán-készletet (ANCIENT SHAMAN KIT). Azt már tudjuk, hogy a sámán-készletre kinek van szüksége, mi mégis az ellenkező irányba - jobbra - indulunk a tengerfenéken át, a túlpartra a korábban kinyitott sírhoz. Most már beugorhatunk: a barlangot balra egy mágikus vízfalon keresztül elhagyjuk, és a tengerfenékre jutunk. Itt van amiért jöttünk: egy halom dinamit (STICKS OF DINAMITE). Dinamitunk már van, detonátort (INFRA RED DETONATOR) már láttunk az óriásfákon. Másszunk fel érte, a sámán készletet hagyjuk valahol ott. Robbantani az óriásfáktól balra lévő tárnában fogunk: az utunkat álló szikla elő rakjuk le a dinamitot, majd kicsit távolabb használjuk a detonátort. Ezek után már elérhető helyen van a pénzeszacskó (BAG OF GOLD COINS). Menjünk el a hátrahagyott sámán-készletért, hagyjuk az óriásfák alatt a pénzeszacskót. Most már tényleg elvisszük a Víz Szellemének a sámán cuccot. Nagy az öröm, az elsárgult fánál el is ered az eső! Sőt, ha az eső alá rakjuk a vödröt, megtelik édesvízzel (BUCKET OF WATER)! (Ezek szerint a bányatóban is tengervíz van...?)
Vegyük magunkhoz a hátrahagyott pénzeszacskót is és keljünk át a tengerfenéken. A vödröt hagyjuk a kinyitott sír mellett, és vegyük fel a totemoszlopnál hagyott elátkozott kincset is. Ideje valamit a szabadulásunk ügyében is kezdeni: vásároljunk be az innen jobbra lévő boltban! Az elátkozott aranyért egy gumicsónakot (DEHYDRATED BOAT), a pénzeszacskóért egy motort (OUTBOARD MOTOR) kapunk a kereskedőtől. Jobbra a stégen bocsássuk is vízre a csónakot, majd a motort is szereljük rá (a csónak színe ettől zöldre változik)! Az stégen árválkodó arany kulccsal (GOLDEN KEY) induljunk vissza balra. A két ház között, a védett növény alatt találjuk a 26. érmét. Vegyük magunkhoz a vödröt is, és ugorjunk be a barlangba vezető sírba. Jobbra még nem jártunk, a hordók között a koponya alatt érme rejtőzik. Tovább jobbra, a hordók tetején van a 28. érme. Az eredeti játékban, a hordón állva nem tudjuk átugorni a mellettünk lévő fáklyát, áthatolhatatlan akadályt képez. Na de most van nálunk egy vödör víz! Ha leöntjük vízzel, el is alszik a fáklya, szabad az út jobbra. Itt azért jegyezzük meg, nem logikus, hogy a fél játékban víz alatt búvárkodunk, de a fáklyának nem mindegy, milyen vízzel öntjük le(?!)
És hogy mi van "odaát" az új teremben, amiért ennyit gürcöltünk? Szőlő zselé (GRAPE JELLY). Ha visszamegyünk balra a "hordós pályára", látunk egy félig földbe ásott hordót. Ez egy titkos lejárat, amit az aranykulcs nyit. Az apró üregben a 29. érmét és mikrohullámú sütőt (MICROWAVE OVEN) találunk. Most már csak a "közeli" bányatóba kell (ismét) lemerülnünk. A tófenéken a jobbra nyíló tárnában még nem jártunk. Ennek oka is volt: egy medúza elzárja az egyetlen utat, ami a 30. érméhez és a videokamerához vezet. Úgy tűnik, a medúzák nagyon nem szeretik a szőlő zselét, mert ha alá állunk és odaadjuk neki, azonnal eltűnik. Az érme és a kamera (SMALL VIDEO CAMERA) megszerzése után felmerülhet a kérdés: mit kezdjünk a '80-as években ilyen menőnek és drágának számító műszaki cikkekkel? Próbálkozzunk a boltban a kereskedőnél, ő úgyis értékes cuccokat szeretne (meg úgyis itt van a közelben...). Sejtésünk beigazolódik, a T ideig a sós tengervízben korrodált kameráért benzint (A GALLON OF PETROL), a sütőért indítókulcsot (IGNITION KEY) kapunk. Ha a mólónál megtankoljuk a csónak motorját, majd használjuk az indítókulcsot, a csónak mozgásba jön. Ha az imbolygó csónakon átugrunk a túloldali stégre, már csak le kell perkálnunk a 30 érmét...