Dizzy Lord

1990 - Konczolsoft

Kaland, mászkálós

Írta: Baráth Endre (Endi)

Spectrum (48k)

Enterprise

 

 

 

 

 

 

A Dizzy Lord c. játékot Könzcöl László készítette ZX Spectrumra, majd később Orksoft segítségével átírta EP128-ra. Az EP128 verzió teljesen ugyanaz mint a speccy, némi grafikai extrát láthatunk képernyő alsó részében. A színek egy kicsit eltérnek az eredetitől, és a játék kapott egy zenét (amelynek érdekessége, hogy basic-ben készült és "escape szekvenciákkal" lett kiexportálva majd lejátszva EP-n.)
A játék végül is egy Dizzy klón, a játékmenet eléggé hasonló: tárgyakat kell felvennünk és bizonyos helyeken használnunk hogy továbbjussunk, feladatokat oldjunk meg.
A játék betöltőjében elolvashatjuk a feladatot:

Dizzy Lord a híres (hivatásos) kalandor nyugodtan üldögélt légkondícionált kastélyában, mikor csöngött a telefon. Egy hang szólalt meg:
-Halló ... én az öreg kiráy vagyok... Kellene egy kis segítség. A hivatásos Sárkány elrabolta a hivatásos Királynőt! Azonnal segítened kellene...
-Persze, persze ... ez rutinmunka... bár egy kicsit unalmas a dolog, ezért most többet kell fizetned. Ja, meg a sárkány is kér veszélyességi pótlékot. Plussz az adó...
-Megadok minden pénzt, csak siess !!!
Dizzy Lord, a híres kalandor felveszi jó minősegű (bár nem légkondicionált) munkaruhajat (és elindul a kalandra)...
(Itt hívjuk fel figyelmedet hogy ennek a ruhának nem használ a víz, az erdei virágok, és nagyon idegesíti a páncelos katonákat!)

Ez utóbbiak arra vonatkoznak, hogy vannak bizonyos pici virágok, amelyekbe ha beleugrunk vagy beleütközünk, azonnal meghalunk. Furcsa módon némelyiken simán át lehet sétálni, csak akkor bánt, ha ráugrunk. :) Hasonló a nagy páncélos katona is, amely előtt ha ugrálunk, azonnali halál az eredménye. :) Hát igen, a pici Dizzy Lord ne ugrabugráljon hatalmas lovagok előtt (még ha azok csupán lovagi páncélok is.) Kisebb mozgó ellenfelek csak az energiát csökkentik, amelyből nincs éppen sok (bár a csík hosszúnak tűnik, de a játék jóval hosszabb. :))
A víz is halálos: ha egy picit is hozzáérünk, meghalunk, tehát még beleesni sem kell. Továbbá vannak helyek ahová ha beesünk, nem tudunk kimászni.
A játék nagyon nehéz, a 70 pályát képtelenség végigvinni örök energia nélkül. Ezen kívül igen nagy szemétségek is vannak benne, de ez nem volt ritka a speccy korabeli játékoknál... Sőt, szerintem snapshot mentés nélkül is lehetetlen vállalkozás végigvinni.

Kezdjük hát a nagy kalandot!
Egy kis dombon indulunk. Induljunk el balra, amíg egy várba nem érünk. A büdös gilisztát ne vegyük fel, hagyjuk ott ahol van. A várban keressük meg a mágnest amire egy kötél van kötve és menjünk vele vissza a vár bejárata felé. Menjünk le abba a szobába ahol két hordó van egymás mellett és a lógó lánc alján használjuk a mágnest. Lelógattuk a mágnest a kötéllel és visszahúzva egy tűt és cérnát találunk rajta. Fogjuk ezt a tárgyat és vigyük oda ahol az oroszlán szerű szörny van, másszunk fel a kötélen. (Érdekesség, hogy ez a szörny csak csali, nem lehet legyőzni, semmit sem lehet vele csinálni, a mögötte lévő kard is csali, nem azzal fogjuk legyőzni a Sárkányt. :)))
Láthatunk itt egy furcsa kötelet amin nem lehet tovább mászni mert el van szakadva. Használjuk a tűt és cérnát! Összevarrtuk. Most már fel tudunk mászni. Hozzuk le a szemüveget és a vízkőoldót és tegyük le őket valahol a vár közepén, egy nyugis helyen.
Fogjuk a szemüveget és induljunk vele vissza a kezdő pályára. Innen jobbra a horgászni tilos tábla után van egy furcsa hely. Hősünk csak ugorva tudna tovább jutni, de ott egy mérges növénybe ugrik és meghal (hehe). Használjuk itt a szemüveget, és mindjárt könnyebb lesz! Ööö illetve így se lesz túl könnyű, úgy kell felugranunk, hogy a mérges növényt ne érintsük. Illetve előbb vegyük fel a büdös gilisztát. Szükség lesz rá. :-)
Menjünk tovább jobbra, amíg egy nádashoz nem érünk. A víz mellett használjuk a gilisztát. Fogtunk egy halat! Jó büdös giliszta lehetett, bizonyára kiugráltak a halak érte a partra.
Fogjuk a halat és vigyük a vár bejáratához, ott abba a szobába ahol a kandalló van. Használjuk a tetején, lett is egy sült halunk. Menjünk vissza megint a kezdő pályától jobbra oda, ahol nagy buborékok vannak és használjuk a sült halat. Bár a program nem írja, de bizonyára meg is ettük közben a halat, mert az éles szálkáira hivatkozva írja hogy a titokzatos buborékokat szétpukkasztottuk. Szabad az út!
Vegyük fel a következő pályán a vékony csövet. Menjünk át a vár túlsó felére ahol egy kerekes járműt találunk, ami egy szivattyú. Tegyük ide le a vékony csövet. Menjünk vissza a buborékos pályára a kurbliért és azt is hozzuk ide. Használjuk a kútnál, majd a vékony csövet a szivattyú gépnél. Ezután menjünk el a vízkőoldóért amit még a vár tetején találtunk. Használjuk a szivattyúnál, amelyet közben áttoltunk a következő pályára a vízhez. Ha minden oké, a vizet kiszivattyúztuk. Tovább lehet menni balra. Egy nagy meredek sziklás rész után egy hatalmas sárkányt találunk, de egyelőre nem tudunk vele mit tenni. Az útközben talált faltörő kost vegyük fel és tegyük le a vonóhídnál, majd később kell.
Menjünk el a fa durungért és használjuk a függőhíd közepén: egy lukat ütöttünk vele a hídon. Vegyük fel a faltörő kost és ugorjunk le. Menjünk balra és az ajtót törjük át a kossal. Másszunk fel a csövön, a kúthoz értünk ki.
Keressük meg a várban a mesés kódexet és vigyük oda ahol a mágnessel felhúztuk a tűt és cérnát. Használjuk itt a kódexet: egy hangot hallunk ahogy leesik. Később szükség lesz rá. Ha ezt nem tesszük meg, a börtönben (ahova hamarosan eljutunk) nem fogunk tudni továbbjutni...
Szintén bajunk lesz a börtönben ha nem tesszük meg a következőket. Vegyük fel Sir Man szobrát és megint ugorjunk le a vonóhídon ütött lyukon. Menjünk el jobbra, és hosszas és nehéz ugrálás után egy szörnyhöz jutunk. Valahol a feje felett használjuk Sir Man szobrát: kinyírtuk a szörnyet!
Most már mehetünk a börtönbe. Ehhez vegyük fel a hálót a nádasnál. Menjünk el a kezdő pályától jobbra lévő nagy "Horgászni tilos" táblához és használjuk a hálót... mivel tilosban horgásztunk, börtönbe visznek minket...
A börtönben vagyunk, láthatjuk itt a mesés kódexet amit még mi dobtunk ide. Jól is jön, vigyük az őrhöz, aki egy felolvasott mesét hallgatva elérzékenyül és elmegy. :) Vegyük fel a lyukas követ és használjuk azon a pályán ahol az őr volt, a csapóajtó alatt a csontváz mellett. A kővel megdobtuk a csapóajtót, ami így kinyílott. Másszunk fel a kötélen és vegyük fel a királynő szobrát. Most már lemászhatunk a hosszú láncon. Oda jutottunk ahol a szörnyet fejbe dobtuk Sir Man szobrával. Most szabad az út, újra ugrándozhatunk a kis köveken hogy kijussunk a szabadba...
Van hát egy szobrunk a királynőről... Én ilyenkor azonnal az oroszlán szerű szörnyhöz mentem vele, hátha valahogy megkaphatom a kardot ami mögötte van... Hát nem sikerült... :) Így hát elmentem a Sárkányhoz... és lám, a küldetést teljesítettem... A vége-szöveg alább olvasható...

Tehát íme a játék eredeti szövegei, még a helyesírási hibákat sem javítottam ki. Szerintem nagyon viccesek és hangulatosak, különösen a legutólsó, amelyet a végigjátszáskor ír ki.

  • A KOTEL SEGITSEGEVEL A MAGNEST LEENGEDED A BORTONBE ES AHOGY FELHUZOD MEGHOKKENVE LATOD A VEGERE TAPADT TUT.
  • A TUZOLTOKOCSIT KOZZAKOTOTTED A KUTHOZ.
  • A KURBLIT A HAJTOVAS HELYERE SIKERULT ILLESZTENED.
  • A VIZKOOLDOVAL KITISZTITOTTAD AZ ELDUGULT NYILAST ES A VIZET KISZIVATTYUZTAD.
  • A KOTELET OSSZEVARTAD.
  • A SZOBROT A SZORNY FEJERE DOBTAD AKI OROMEBEN AZ EG FELE FORDITOTTA LABAIT.
  • BETOROTT AZ AJTO.
  • A BUCKAT MEGLATOD A SZEMUVEGGEL.
  • TILTOTT HELYEN HORGASZTAL EZER A HATOSAGOK A BORTONBE VITTEK.
  • FOGTAL EGY HALAT.
  • A HALCSONTVAZ TUHEGYES VEGEVEL KIDURRANTOTTAD A GOMBOT.
  • A CSAPOAJTO BESZAKADT.
  • A KOVEL MEGDOBTAD A RACSOT.
  • AZ OR ELERZEKENYULT A FELOLVASOTT MESETOL ES ODABBALT.
  • A HAL MEGSULT.
  • A SARKANY A KIRALYNOT ABRAZOLO SZOBROT OSSZETEVESZTETTE AZ IGAZI KIRALYNOVEL ES HOZZALATOTT MEGENNI
    PAR MASODPERC MULVA KIKOPKODTE FOGAIT ES MERGEBEN ELREPULT.
  • GRATULALOK HA MAGADTOL ES NEM A SPECTRUMVILAGBOL VAGY MAS UJSAGBOL VITTED A JATEKOT VEGIG. EZEK AZ UJSAGOK ELOSZERETETTEL FOSZTJAK MEG OLVASOIKAT A JATEK OROMETOL. HA A DOLGOKRA MAGADTOL JOSSZ RA A PROGRAM IS ELVEZETESEBB.

Egy tipp az Enterprise verzióhoz: ha beépített botkormánnyal akarunk játszani, betöltés előtt kapcsoljuk ki a billentyűhangot a SET KEY CLICK OFF paranccsal!

Végtelen energia: POKE 48206,0
Sérthetetlenség: POKE 47126,0

Térkép

Baráth Endre