Draughts Genius

1987 - Rack-It

Logikai, táblás

Spectrum (48k)

Enterprise

Bár a betöltés után látható házibulit idéző jelenetből a legkevésbé sem gondolnánk, a Draughts Genius a Dáma-játék rendkívül jó színvonalon elkészített számítógépes változata! A játékot játszhatjuk a gép vagy barátunk ellen, sőt beállíthatunk két gép által irányított játékost, így tanulmányozhatjuk a Dáma-játék "rejtelmeit". (Vagy elolvashatjuk alább a játékszabályokat.) Abban a megtiszteltetésben lehet részünk, hogy Albert Einstein-nel játszhatunk! A professzor szemlátomást dolgozószobájába invitál minket egy partira.

A Dáma Játék szabályai
A Dámát két játékos játssza, egyikük a fehér korongokat irányítja, ellenfele a pirosakat. Mindkét játékos 12 koronggal kezdi a játszmát.

A játék célja
A játék célja hogy ellenfelünk összes korongját levegyük, vagy mozgásképtelenné tegyük.

Nyitás
A játék a fenti képen látható pozícióból indul egy 64 mezőből álló 8x8-as táblán. A sötét (akinek a figurái a tábla alján láthatóak) játékos kezd. Ezután a játékosok felváltva következnek. Lépést nem lehet kihagyni (passzolni).

A játék menete
A lépés abból áll, hogy egyik korongunkat egy másik átlósan szomszédos mezőre helyezzük. A bábuk csak előre, az ellenfél felé léphetnek, hátra sohasem.

Ütés
A dámajátékban úgy lehet ütni, hogy átugorjuk az ellenfél figuráját. Az ütés szabályai:

  • Csak előre lehet ütni, és csak akkor, ha az átugrandó figura mögötti mező üres.
  • Ebből következőleg a tábla szélén álló figurát nem lehet leütni.
  • Nem lehet leütni saját figuránkat, és leütés nélkül átugrani sem.
  • A klasszikus dámajáték szabályai szerint az ütés kötelező. Ez azt jelenti, hogy ha a soron következő játékosnak ütési lehetősége van, mindenképpen ütnie kell; természetesen ő választ a lehetséges ütések közül, ha több figurájának is módja van ütni, illetve ugyanaz a figura több irányba üthet.
  • Ha az ütés után ugyanaz a figura tovább tud ütni arról a helyről, ahova az ütéssel jutott, ugyanabban a lépésben folytathatja az ütést, vagyis ütéssorozatot csinálhat.

A Dáma
Az a figura, amely elérte a tábla szemközti sorát dámává lép elő, melyet megkülönböztetünk a többi bábutól. A dáma speciális tulajdonsága hogy visszafelé is léphet és üthet.

A játék vége:

  • Győzelem
    Az a játékos nyer, aki ellenfelét összes bábujától megszabadította
  • Vereség
    Az a játékos, aki nem tud érvényes lépést véghezvinni, veszít.

A nyitó képsorokat a SPACE billentyűvel "nyomhatjuk el", s juthatunk a felettébb szokatlan menübe. Itt egy célkeresztet mozgatva tudjuk a kívánt funkciókat "rákattintással" kiválasztani. A célkeresztet az aktuális kiválasztott irányításnak megfelelően mozgathatjuk. Ez alapértelmezés szerint a billentyűzet (Q, A, O, P SPACE kiosztással), de választhatunk Kempston, Sinclair, Cursor botkormányt is.
A gép játékerejét (LEVEL) 8 nehézségi szint közül választhatjuk ki. (Nehezebb szinten persze tovább gondolkozik a gép.) A PLAYER1 - PLAYER2 "ikonokkal" a játékosokat állíthatjuk be: A HUMAN / COMPUTER feliratra "kattintva" állíthatjuk be az ember / gép által irányított játékost, a dáma-korongokra "kattintva" pedig a színt tudjuk váltani. A PLAY ikonnal indíthatjuk a játékot.
A lépést a képernyőn látható célkereszttel tehetjük meg: ki kell választani a kívánt korongot, majd a "célmezőre" kell duplán (!) "kattintani"!
A tábla két oldalán ikonokat láthatunk, melyek funkciói a következők:

  • MOVE x - A megtett lépések száma.
  • A lefele mutató nyíllal visszaléphetünk, a felfele mutató nyíllal előre léphetünk (ha előtte visszaléptünk). Több lépést is vissza lehet vonni.
  • R - A gép lép helyettünk (általában hatalmas "butaságot...")
  • Q - Visszalépés a menübe.
  • TIME - ha kék a gép gondolkozik. Ilyenkor "rákattintva" a gép elvileg abbahagyja a gondolkozást és lép, gyakorlatilag nem... (csak némi késedelemmel.)
  • LEVEL x - a nehézségi szintet láthatjuk, valamint rákattintva be is állíthatjuk.

Partnerünk természetesen azonnal szól, ha szabálytalanságot akarunk lépni, és azt se felejtsük, hogy a program a "szabványos" Dáma-játékot valósítja meg, tehát ütéskényszerünk van (ha tudunk ütni, ütni kell!)