1990 - Your Sinclair

logikai, ügyességi

Spectrum (48k)

Nem mondhatjuk, hogy a játék eredeti ötlet lenne, de a program készítője (Michael Batty) a legjobb helyről szerezte be a "forrásirodalmat". A játék vitathatatlanul Boulder Dash klón, azonban a kivitelezés minden igényt kielégít (főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a program írója nem üzleti megfontolásból készítette programját, a játék a Your Sinclair magazin kazettamellékletén jelent meg!). Provokatív módon ki kell jelentenem, hogy a játék kivitelezése jobb, mint az "eredeti" Boulder Dash Spectrum változatáé! Célunk természetesen az összes villogó kristály összegyűjtése, minek hatására kinyílik a minket körülvevő labirintus kijárata, amin át távozhatunk a következő nehézségi szintre. A játék összesen 32 labirintust tartalmaz, melyek se nem túl kicsik, se nem túl nagyok, se nem túl nehezek, se nem túl könnyűek. (Ha nem gondoljuk át, mit is szeretnénk csinálni, könnyen befalazhatjuk magunkat.) A program készítője nem elégedett meg az eredeti játék kihívásaival, így néhány ötletes újdonsággal színesítette dolgunkat. A labirintusokban nem csak kristályokat és sziklákat találunk, hanem más "okosságokat" is:

  • Babszem - a feladat teljesítésére fordítható időnket növelhetjük meg. Vigyázzunk, úgy viselkedik mint a kő, ha a fejünkre esik, elvész egy életünk!
  • Elixir - életet ad. (Ritka darab...)
  • Buborék - ha rátoljuk a tűzre, segítségével elolthatjuk azt. A tűz ártalmas az egészségünkre, így ha útban van, el kell oltanunk. A buborék nem úgy viselkedik mint a kő, nem esik le! Vigyázat! A tűz viszont szikla módjára esik lefelé!
  • Teleport - rálépve a pálya másik pontján folytathatjuk kalandunkat.
  • Gravitációs pálca - rövid időre a tárgyak nem lefelé, hanem felfelé "esnek". (Érdekes látvány...)
  • Monitor - néhány pályán energiamező zárja el a továbbhaladásunkat. Ha a számítógépre ráejtünk egy követ, összetörik, ezzel hatástalanítjuk az energiamezőt.

Itt érdemes megjegezni, hogy ebben a játékban a talaj sem mindig úgy viselkedik, ahogy azt a Boulder Dash-ban megszoktuk... Időnket a képernyő alatt látható sáv jelzi. Ha elfogy az időnk, elvész egy életünk, és kezdhetjük elölről a szintet. Alul láthatjuk még, hányadik nehézségi szinten próbálkozunk (L), Összesen hány kristály van a pályán, és ebből mennyit szereztünk meg, életeink száma.
A játékot irányíthatjuk billentyűzettel (Q, A, O, P), vagy tetszőleges botkormánnyal, de néhány további billentyűt is használnunk kell:
H - pálya újrakezdése,
G - kilépés a játékból,
F - térkép megtekintése (csak egyszer tudjuk előhívni).

A játéknak két változata van, de "csak" annyiban különböznek, hogy más a főhős.
Minden szintnek neve van. Ezek nemcsak érdekességként szolgálnak, a játék indítása után megadhatjuk a kívánt szint kódját (nevét), így a játékot nem kell mindig elölről kezdenünk. Azok kedvéért, akik nem szeretnék a programot végigjátszani, íme a szintek kódjai:

01: ROOM FOR IMPROVEMENT
02: THE BUBBLE BATH
03: THE GRAVITY CHAMBER
04: HEAD IN THE CLOUDS
05: HUSH TOED ICELAND
06: DIAMONDS OF MINE
07: THE TWO OF HEARTS
08: CENTRAL INCINERATOR
09: INTERNAL REACTOR INC
10: NUCLEAR ORE CAVERNS
11: GRAVITON SHELLS
12: THE OIL WELLS
13: WET HELL SOIL
14: THE GRAVLOCK CELL
15: HONEYCOMBS
16: HAIR BRAINED SURGERY
17: BURY DRAINAGE HIRERS
18: SPACEBASE WASTEPIPES
19: THE SNARE
20: RUSE NO DOUBT
21: OUTER BOUNDS
22: SPRING LODED
23: ALARM CLOCK WORKS
24: FOG RISE WATERFALL
25: GREAT WALLS OF FIRE
26: CHINA CANAL
27: THE COMBINATION LOCK
28: YOUR SAFE WITH ME
29: YE FIT WARM HOUSE
30: THE KEEP
31: FOR GOODNESS SAKE
32: NO DEVIL LIVED ON

Végezetül néhány hasznos POKE:
Örökélet: POKE 35344,0
Nem fogy az idő: POKE 34535,201
A térképet akárhányszor megnézhetjük: POKE 60070,0

Sérthetetlenség: POKE 35001,24