Flight Simulation

1982 - Psion

repülőgép szimuláció

Forrás:
Sinclair Spectrum játék és program

Spectrum (48k)

Enterprise

A Flight Simulation 1983 meghatározó, üzletileg is egyik legsikeresebb játéka volt, április végétől július végéig 12 héten keresztül volt egyhuzamban dobogós a Home Computing Weekly hetilap toplistáján, ami eladási adatok alapján készült, sőt kilenc hétig első is volt. Egy hét kivételével év végéig megmaradt a TOP10-ben, többnyire az első felében, sőt augusztusban majd novemberben is többször visszakerült az élre, mindezt az átlagosnál 60%-kal magasabb ára és komoly vetélytársai ellenére. Kis egymotoros, 2-4 üléses túragépet vezetünk, ami főleg sétarepülésre készült, de néhány egyszerűbb műrepülő-figurát is elvisel. A képernyőn egyidőben láthatók a repülőgép műszerei és az ablakon keresztül a környező táj (bár a tereptárgyak nincsenek megjelenítve), de átválthatunk a térképre is, amelyről gépünk helye és hozzávetőleges iránya is leolvasható.
A program betöltése után döntenünk kell, hogy milyen helyzetből akarjuk megkezdeni a repülést:

  1. IN FLIGHT (valahol a levegőben kezdjük a játékot)
  2. FINAL APPROACH (a leszállást gyakorolhatjuk)
  3. TAKE OFF (felszállás)

Ezután el kell eldönteni, hogy akarunk-e szél-effektusukat (WIND EFFECTS). Végül megjelenik a műszerfal, és a kilátás. Kezdődhet a repülés.
A felső világosabb (világoskék) mező az égbolt, az alsó sötétebb (sötétkék) a föld. Érdemes először az 1. opcióval (IN FLIGHT) kezdeni és ha már biztosan megy a gép kormányzása (pl. fordulás adott irányszögre magasságváltozás nélkü), akkor áttérni a többire.
A térképen két repülőtér található. Egy nagy nemzetközi (MAIN), amelynek pályája pontosan kelet-nyugati irányban fekszik hossza mintegy 2 km, és egy kisebb sportreptér, amely 700 m hosszú, észak-déli betonnal. Vigyázat! A térképen a pályák mérete torzított!
A pályák meghosszabbításában azok végétől 1-1 mérföldre a leszállás megkönnyítésére rádió-irányadók vannak. További három adó áll a három tó partján is, a navigációt segítendő. Mindig az az adó villog a térképen, amelyet a "B" gombbal kiválasztottunk, és amitől mert távolságot és irányt a navigációs műszerek mutatják.
A térkép felső sarokban 1000 láb magas hegyek vannak, amelyek ugyan a repülőgép ablakán át nem láthatók, de nekik lehet ütközni, ha 1000 lábnál alacsonyabban repülünk. Ha pedig 1000 és 2000 láb közötti magasságon szállunk fölöttük, a rádió-magasságmérő a hegyek tetejéről mért magasságot jelzi, ami persze pont ezer lábbal kevesebb, mint amit a másik magasságmérő mutat.

A Műszerfal

  1. ILS leszálló műszer
  2. Sebességmérő. Beosztás 10 csomóban (1 csomó=1.85 km/h)
  3. Rádió-irányadó helyzete a géphez képest (villogó pont)
  4. Repülőgép iránya fokokban
  5. Magasságmérő. Kismutató: 1000 láb, nagymutató 100 láb (1 láb= 0.3 méter)
  6. Variométer a függőleges sebesség méréséhez (beosztása 1000 láb/perc). Felfele emelkedik, lefele: süllyed.
  7. Motorteljesítmény
  8. Űzemanyag mennyisége
  9. Irányadó iránya fokoban
  10. Irányadó távolsága mérföldben (1 mérföld=1.85 km/h)
  11. A beállított irányadó neve
  12. Fékszárny behúzva / iengedve
  13. Futómű: UP-behúzva, DOWN-kiengedve
  14. Rádió magasságmérő (csak 1000 láb alatt működik)

Irányítás
Billentyűzet:
7 - magassági kormány előre (süllyedés)
6 - magassági kormány hátra (emelkedés)
8 - csűrő jobbra (jobbra dőlés)
5 - csűrő balra (balra dőlés)
Z - oldalkormány balra (balra fordulás)
X - oldalkormány jobbra (jobbra fordulás)
P - gázadás
O - gáz vissza
F - fékszárny ki
D - fékszárny be
G - futómű ki/be
B - rádió-irányadó választás (az aktuális villog a térképen)
M - térkép ki/be. A térkép jelzi a kifutópályákat, irányadókat, hegyetek és tavakat. Két repülőtér van, egy nagy nemzetközi ('MAIN') és egy kis, helyi repülőtér ('CLUB'). A nagy repülőtérnek hosszú a kifutópályája, több mint egy mérföld hosszú, ezért könnyebb ide leszállni, a kis repülőtérnek viszont rövidebb a kifutópályája, így oda nehezebb letenni a gépet.
Joystick: Cursor

A biztonságos repüléshez tartsuk be az alábbi szabályokat:

Az utolsó szabály megszegése nem jelent automatikusan katasztrófát, csak "áteséshez" vezet, aminek következtében a gép egyik oldalra lebillen és süllyedni kezd. Ha van még elég magasság, gyors gázadással és kormányzással megmenthetjük a helyzetet.

A játékban konkrét feladat vagy cél nincs, igazából nem is játék, hanem oktató-software. Arra repülhetünk, amerre akarunk, addig repülhetünk, amíg az üzemanyag tart. A szimuláció viszont a lehetőségekhez képest realisztikusra sikerült. A program szerzője, Charles Davies többek között Görögországból is kapott levelet, hogy egy repülésoktató szeretné használni taneszközként az iskolájában.