![]() | Footballer of the Year 1986 - Gremlin Graphics Ltd. manager, foci | Forrás: Spectrum (48k) |
A FOOTBALLER OF THE YEAR-rel foglalkozó néhány oldalunknak nyugodtan adhattuk volna a "Közkívánatra!" címet is, hiszen ez volt az a program, amelyet olvasóink a legtöbben kértek. A Gremlin Graphics nagy sikerű programjában az angol bajnokság egy profi, pályájának kezdetén álló, 17 éves ifjú futballistájának a szerepébe élhetjük bele magunkat - pontosabban nem is futballoznunk kell hanem önmagunkat megfelelően menedzselve elérni, hogy az Év Futballistájá-nak válasszanak bennünket. A játék kivitelezése minden elismerést megérdemel, hiszen messze felülmúlja a "kortárs" manager programok színvonalát!
Betöltés után a játék néhány indítási paraméterét kell beállítanunk:
![]() | Ezután megjelenik a játék "főmenüje" (CONTROL MENU), amit 7 ikon jelez (futballista portré, tekercs, kazetta ás lemez, hanyatteső futballista, kérdőjel földgömb és futballcipő). A "hanyatteső futballista" a quit-et jelenti, azaz új játékot kezdhetünk, a "kazetta és lemez" ikon pedig az input/output menüt hívja be, amivel játékállást menthetünk / tölthetünk lemezre vagy kazettára. Ha átszerkesztettük a csapatok neveit, érdemes azonnal menteni! A többi ikon jelentése a következő: |
![]() | Földgömb (STATE OF AFFAIRS): Választása után a képernyő két szélén levő számokon egy kurzor-karakter jelöli, hogy a csapatunk hányadik helyen áll a bajnokságban. A képernyő középső részén található ablak a jelenlegi szezonban elért góljainkat mutatja (GOALS SCORED THIS SEASON). LEAGUE a bajnokságban, LEG CUP az Angol Kupában, FA. CUP a Szövetségi Kupában, INTER a nemzeti válogatottban elért gólok számát mutatja. Ha valamelyik kupát megnyerjük vagy bajnokságot nyerünk az 1. osztályban, akkor indulhatnunk a KEK-ben illetve a BEK-ben és az itt lőtt góljaink számát jelezi az EUROPE. Végül a TOTALS pedig az összes lőtt gólunkat jelzi együtt. A képernyő alsó részén a tabella ránk vonatkozó adatait találhatjuk meg: P a bajnokságban eddig lejátszott meccsek számát mutatja (mivel rajtunk kívül még 21-en vannak, összesen 42 fordulóból áll egy szezon), W a győzelmek (3 pont), D a döntetlenek (1 pont), L a vereségek (0 pont) száma. Az F és az A a lőtt és kapok gólok száma, de mivel csak két számjegy jelöli őket, néha érdekes dolgokat mutatnak (amikor 100 fölött van már valamelyik, akkor "átpörög"). PTS jelöli a meccsekből összegyűjtött pontjainkat. A középső sorban látható a csapat morálja (TEAM'S MORALE IS ...), ami a megnyert mérkőzések a és pillanatnyi helyezéstől függően lehet: gyenge (POOR), átlagos (AVERAGE), jó (GOOD) és kellemes (EXCELLENT). Bármely billentyű megnyomására visszaléphetünk a főmenübe. |
![]() | Futballista portré (PLAYER STATUS DETAILS) |
Tekercs (TRANSFER CARDS) Ennek a választásával lehetőséget kaphatunk az átigazolásra. A játék célja végül is a minél magasabb osztályban, vagyis a Szuperligában való szereplés, ami gyorsabban megvalósítható átigazolással, mintha végigjárnánk a szamárlétrát a csapattal. Átigazolásra akkor is szükségünk lehet, ha a csapatunk a 4. osztályban kieső helyen áll (ha bajnokság végéig így marad, akkor a játék véget is ér). Az átigazoláshoz azonban szükség van egy kártyára is, amely - bajnokságtól függően - 2.000-10.000 Fontba kerül. Ennek megvétele után kaphatjuk csak meg az információt arról, hogy ezen a héten a játékosfigyelő milyen osztályban játszó csapattól érkezett és milyen besorolású játékost keres. Itt látható két táblázat is arról, hogy átigazolás esetén mennyit kap a volt klubunk (ez abszolút nem érdekes) és mennyit kapunk mi (PLAYER FEE). A táblázat alatt látható, hogy a játékosfigyelőt érdekeljük-e vagy sem (THE SCOUT WAS INTERESTED / NOT INTERESTED IN YOU). Előfordulhat az is, hogy a besorolásunk megegyezik a keresettel, de a játékosfigyelő mégsem érdeklődik utánunk. Ha érdeklődik, akkor megtörténik az átigazolás (YOU HAVE BEEN TRANSFERRED) és megjelennek az adott osztályban szereplő csapatok - kiválaszthatjuk, hogy melyikben akarunk szerepelni (a felsorolás nem a bajnokságban elfoglalt helyezés szerint értendő!). Ekkor információt kapunk arról, hogy az átigazolással a státusz pontjaink (ld. a futballista portréval választható ikonnál) csökkentek-e (ha mondjuk a 3. osztályból átigazolnak a Szuperligába, akkor csökkeni fog, ugyanazon bajnokságon belül nem változik), illetve hogy jövendő csapatunk szerepel-e még valamelyik kupában vagy kiesett már mindkettőből (YOUR NEW TEAM IS OUT OF ALL THE CUPS). A Szuperligában szereplő csapatok nem szerepelnek a kupákban. Tájékoztatást kapunk továbbá a heti jövedelmünkben beállt változásról is (YOU HAVE A WEEKLY SALARY OF ... £). Mivel az átigazolás mindig bajnokság közben történik, az átigazolással az új csapatunk (vagyis ahova kerültünk) más helyezésen is található és a játékot onnan folytatjuk! Az átigazolás ezzel a módszerrel kissé túl drága és csak 1:40 az esélye annak, hogy sikerül átigazolnunk. Ha szerencsénk van, akkor a Szerencsekeréknél (ld. később) ennek a pénznek a töredékéért is átigazolhatunk. | |
Kérdőjel (INCIDENT CARDS)
Az eseményekkel kapcsolatban megjegyzendő, hogy nem csak a kérdőjel választása után találkozhatunk velük: véletlenszerűen egy-egy hét meccseinek lefolyása után automatikusan is generálódnak - ilyenkor viszont nem kell kifizetnünk 200 Fontot a sors megkísértéséért. | |
Futballcipő
Ha több helyzetet ért a gólkártyánk és/vagy több meccsre is beszálltunk, akkor ez mindaddig folytatódik, amíg az összes helyzetet meg nem kaptuk. |
Ha a 42. bajnoki mérkőzés is lezajlott, a szezon véget ér (END OF SEASON). Ha az alacsonyabb angol osztályokban bajnokságot nyertünk, akkor megjelenik a WELL DONE! YOU HAVE PROMOTED felirat, jelezvén, hogy egy osztállyal feljebb kerültünk. Ha a tabella ellenkező oldalán tanyázunk, akkor BAD LUCK! YOU HAVE RELEGATED feliratot kapunk és a következő szezont eggyel alacsonyabb osztályban kezdhetjük. A 4. osztályból már nincs hova kiesni (Esetleg az NB-I-be? - CoVboy), ilyenkor a YOU'RE OUT OF PROFFESSIONAL FOOTBALL felirattal végleg búcsút mondunk a profi futball világának - ás kezdhetjük elölről a játékot.
A szezon lezárása után sor kerül az Év Futballistája cím kiosztására: először a 6 döntős névsorát láthatjuk, majd magának Mr. Aranylábnak a neve jelenik meg. Ennek a címnek az elérése a játék célja!
Egy hasznos megjegyzés még befejezésképpen: soha ne tartsunk magunknál pénzt, ha már van annyi, hogy gólkártyát vásárolhatunk belőle (kezdéskor is rögtön vásároljuk el az egészet). Így ha olyan esemény történik, ami egyébként alaposan megcsappantaná pénztárcánkat, nem fog eredményezni semmit: a program - mint bárhol máshol, ahol valamire nem elég a pénzünk - kiírja YOU HAVE NOT ENOUGH MONEY és minden megy tovább (még azt sem vonja le, ami ekkor nálunk volt). Ha nincs nálunk nagyobb készpénz, mert mindent gólkártyákba fektettünk, akkor nyugodtan Szerencsekerekezhetünk is: vesztenivalónk nincs. | ![]() |