Frankie Goes to Hollywood

1985 - Ocean

kaland, mászkálós

Spectrum (48k)

A játék a Frankie Goes To Hollywood együttes Welcome To The Pleasure Dome című nagylemezére épül, egyetlen célja, hogy 100%-ig valódi személlyé váljunk. Ennek egyszerű képlete megcsodálható a nyitóképernyőn. A játék indítása után hősünk - miután kemény dühe (RAGE HARD) elszáll - rögtön összemegy 0%-os lamernek, mi pedig egy angol sorház egyik szobájában találjuk magunkat. Felettébb meglepő tehát az alapkoncepció, azonban mindenkit "megijesztek": nem csak a történet szokatlan, de a játékmenet is! (Bár lehet, hogy a "fárasztó" kifejezés pontosabb...)

Először ejtsünk néhány szót a kezelésről:
A menüben billentyűzetet, vagy tetszőéeges botkormányt választhatunk. A billentyűzetet szabadon definiálhatjuk.

  • A joystick jobbra-balra mozgatásával járkálhatunk, felfelé nyomva mehetünk be az ajtókon (de a figurának szembe kell állnia válunk).
  • A botkormányt lefelé húzva a tűz gomb nyomvatartásával, kapunk egy leltárt a nálunk lévő dolgokról (max. 8 tárgy lehet nálunk), ilyenkor egy kézzel választhatjuk ki, hogy melyiket akarjuk használni, a zászló ikonnal léphetünk ki).
  • A tárgyak felvétele is hasonló rendszerben történik. Tűzzel abba az irányba húzva a joyt, amerre nézünk (esetleg átlósan), nyúlkálhatunk - így kereshetünk tárgyakat a szekrényekben, így lehet gombokat megérinteni, illetve bizonyos videojátékokban és a labirintusban így lőhetünk.

A sorház beosztása egységes: a bejárati ajtón belépve egy előszobába jutunk, ahonnan egy szoba (jobb oldali ajtó), egy konyha (bal oldali ajtó) nyílik, valamint a kijárat (középső ajtó) az utcára. Némely lakásban nincs konyha. A háztömbnek négy oldala van, hogy éppen melyik oldalon állunk, azt a lila ajtók elhelyezkedéséből tudjuk megkülönböztetni. Figyelnünk kell, hogy egyes kulccsal kinyitott ajtókon kilépve melyik oldalra kerülünk. (Összesen tehát 16 lakás van a háztömbben.)
A képernyő jobb oldalán látható négy élvezetszintünk (egy agytekervény, egy pisztolygolyó, egy szív és egy kereszt szimbolizálja), ha elég magasak, akkor a BANG felirat megfelelő betűje kiíródik. Élvezetünket folyamatosan növelhetjük tárgyak felvételével, videojátékok játszásával, stb. A program egyébként személyi százalékunkat két összetevőből számolja: élvezetszintünkből (egy BANG 56%-ra jó) és a pontszámból (pontosabban élvezeti egységeinkből) - ez utóbbit osztja 2000-rel. Összesen 99.000 kell összegyűjtenünk. Tehát élvezetünk szinten tartásán kívül nincs más dolgunk, mint élvezetegységeket gyűjteni - ennek leírása következik most.A játékban összesen 16-féle tárgy van, mindegyik típus első szerencsés egységének felvételévit 800 egységet kapunk. Tárgyakat a szobákban levő fiókos szekrényekben, illetve a konyhában a hűtőszekrényben, a mosógépben és a faliszekrényben találhatunk (ebből néha több is van egymás mellett, ilyenkor mindegyikben külön-külön kell keresgélnünk), valamint az előszobákban az asztalokon. Minden tárgy egyszer használatos, ha rossz helyen használjuk, akkor is elveszik (így megszabadulhatunk a használhatatlan tárgyaktól). A tárgyak:

  • PINT OF MILK (tejesüveg): Minden konyhában egy edény van a padlón. Itt kell használni: megtöltjük a padlón lévő tálat, így megetetjük a házi kedvencet, ha már elkaptuk a szomjas macskát. Ez 2.500 pontot ér.
  • THIRSTY CAT (szomjas macska): Rakjuk le a konyhában a megtöltött tejesedémy mellett. 2.500 egységért cserébe megissza, kimászik a macskalyukon és kinyit nekünk egy videojátékot.
  • WEDDING RING (Jegygyűrű): a videójátékokban használhatjuk fel, megvéd a fájdalomtól.
  • FLOPPY DISK: Kétféle van belőle GOOD / BAD). A számítógépteremben kell használni a nagyszámítógépnél. Ha a lemez jó a BOOTING FROM FLOPPY üzenet jelzi, hogy az egyik terminált bekapcsoltuk. Ha a lemez rossz volt, élvezetünk csökken. Három jó lemezt találhatunk.
  • SECURITY PASS: Biztonsági lemez. A számítógép szobában használatos a bal szélső (bekapcsolt) terminálnáloknál. Ha használjuk, egy-egy videojáték nyílik meg.
  • PLEASURE PILL (élvezet tabletta): Négyféle van belőle, bárhol használhatjuk. Ha felhasználunk egyet, addig nem tudunk ismét használni, amíg el nem hagyjuk a szobát. Kapunk érte 2.500 egységet és az PLEASURE IS DOUBLED "élvezeted duplázódik" üzenet kíséretében a megfelelő élvezetünk módosul.
  • VHS CASETTE : bármelyik szobában használhatjuk, ahol van TV. Hatására beléphetünk egy videojátékba. Első használatakor 2.500 pontot kapunk.
  • KEY (kulcs): ezek kinyitják a konyhákban a bal szélső zárt ajtókat (2.500 pontért).
  • FLAK JACKET (golyóálló mellény): Az előszobában lévő fogason lóg. Bármelyik videojátékban használhatjuk, ahol lehívható a leltár, de olyan helyen kell használnunk, ahol lőnek ránk ("megszabadít a fájdalomtól" és kapunk 2.500 pontot).
  • A FISH, és a MONEY BAG (pénzeszacskó), nem jó semmire de a feladat teljsítése érdekében meg kell szereznünk.

Videojátékok: A videojátékok egy új ablakban nyílnak meg, nekünk csak bele kell "sétálni". Végigjátszásuk általában 3.000 vagy 4.200 egységet jelent, utána egy ajtón keresztül a labirintusba juthatunk. Itt kóvályogva az ajtókon keresztül más videojátékokba is beléphetünk, vagy a ház elé juthatunk vissza. A labirintusban járkálva tűzgolyókkal találkozhatunk, ezekből 8-at kell kilőni, egyenként 1.700 pontért (ugyanannak kétszeri kilövése nem számít). A videojátékok (az egyszerűség kedvéért sorszámok szerint fogok rájuk hivatkozni):

  1. A képernyőn egy fal lövöldöz ránk (ha használjuk a mellényt, akkor ez nem káros az élvezetünkre). Miután kilőttük a falat, érintsük meg a mögötte levő gombokat, ami bekapcsolja a liftet (a liftben szembe kell állni, akkor visz fel-le). Fent, ha használjuk a sárga kezelőpanelt, kapunk hat gombot, ezeket megérintve egy puzzlet kell kiraknunk 4.200 egységért. Ha ezt kiraktuk, akkor ajtót kapunk az 5. játékba. A gombok a puzzle egyes mezőit bekapcsolják, másokat törölnek. A helyes megoldás (ilyen sorrendben kell megnyomni a gombokat): 3 1 5 6 4 2
  2. A képernyőn agytekervények mozognak fel-le, ha az egyikbe oldalt beleállunk, akkor egy másikban kerülünk újra napvilágra. Minden egyes ilyen utazás csökkenti az első élvezetszintünket. A cél az, hogy az alul látható vonalat elérjük. Meg kell figyelnünk, melyik agytekervény melyikbe juttat, és akkor kell belelépni, amikor a másik agytekervény lejjebb van, mint jelenlegi pozíciónk. Miután elértük az alsó vonalat, fel kell jutnunk az ajtóhoz, amin át a labirintusba jutunk. Ez a legnehezebb játék!
  3. Reagan és Gorbacsov közül választhatunk, először csak 20, később 30-40 találatot kell elérnünk. A játékteret egy fal választja ketté, melyen a két játékos több lövéssel lyukat üthet. (oh, glasznoszty...)
  4. A képernyőn a WAR! felirat alól élvezetszintjeink szimbólumai repkednek szanaszét. Ha felveszünk egy golyóálló mellényt, akkor élvezetünk csökkenése nélkül lövöldözhetünk. (Ellenkező esetben nem szabad, hogy eltaláljanak a szimbólumok.) Mind a 4-féléből ki kell lőnünk egyet (600 pont/db), csak ekkor kapunk legközelebb ajtót a képernyőre. Közben folyamatosan egyes játékok részletei villannak be, ha kilövünk egy szimbólumot, akkor a legutoljára bevillant játékba kerülünk be.
  5. Egy céllövöldében érezhetjük magunkat, államfőkre, politikusokra tüzelhetünk. Reload-nál hagyjuk a célkeresztet alulra ereszkedni, ekkor töltünk. A játékot akkor teljesítettük, ha legalább az előírt mennyiségű találatunk van az idő lejártakor. Innen a 4. játékba is átjuthatunk.
  6. A térképről juthatunk ide, a légelhárítás a feladatunk. A teljesítéshez nem szükséges a maximális számú repülőt kilőnünk, elég ha lejár az idő (de ekkor nem állítja vissza a program a kicsit megcsappant élvezetszintünket). A gépek lelövése viszont élvezeti szintünket emeli. Innen átjuthatunk az 1. játékba.
  7. A képernyőn a falbontós játékokhoz hasonlóan élvezetünk valamelyik szimbóluma pattog, ezt kell abba a részbe terelnünk, ahol a fal megszakad (persze megszabott időn belül). Mind a négy szimbólummal el kell ezt végeznünk, darabonként 1.700 pontot kapunk értük. Innen a 6. játékba vagy a számítógépterembe nyílik ablak, illetve az ajtón át a labirintusba juthatunk.

A videojátékokból juthatunk el a számítógépterembe is, itt kell használnunk a biztonsági lemezt (2.500 egység) és a mágneslemezeket. Ha jó a lemez, akkor egy-egy terminál aktiválódik. Ha a harmadik jó lemezt is beraktuk, akkor plusz 2.500 egységet kapunk (de mielőtt a harmadik lemezt beolvasnánk, tegyük be a biztonsági lemezt, különben ezt nem kapjuk meg!). A biztonsági lemez a zöld képernyős terminált aktiválja. A számítógépteremből a lifttel tudunk kijutni, ha lefelé elhagyjuk a termet, vagy alul, a bal oldali ajtón át a labirintusba juthatunk.

Végül még egy módja van a pontszerzésnek: ki kell nyomoznunk egy gyilkosságot. A házakban mászkálva előbb-utóbb egy hullára bukkanunk (1.200 pont). Megtudjuk, hogy feladatunk megnevezni a gyilkost. Miután az összes információt megtudtuk róla. Az egyes helyszínekre belépve ezután információkat kapunk vagy a gyilkosról, vagy a gyanúsítottakról. 8 szereplő van, közülük 1 halott, tehát a gyilkosról 7 információt kell összegyűjteni (darabonként 1.200 pont), hogy egyértelműen eldönthessük, hogy ki az. Az egymásnak ellentmondó információk (X.Y. lehet: Mr. Pratt, Joe Public, Mr, és Mrs. Straight, Mr es Mrs. Average, Mlss Mundane, Mr. Dull, Miss Bland):

The killer is aged 30-40 (a gyilkos 30-40 éves) X.Y. has retired (X.Y. nyugdíjas)
... has a London accent (... londoni akcentusa van) ... longs to return to Scotland (... visszatérne Skóciába)
... is an ateist (... ateista) ... is a regular churchgoer (...rendszeresen jár templomba)
... dislikes music (... nem szereti a zenét) ... plays the piano (... zongorázik)
... has no car (...-nak nincs kocsija) ... drives everywhere (... mindenhova kocsival megy)
... is a socialist (... szocialista) ... has always voted Tory (... mindig a torykra szavazott)
... is an early riser (... koránkelő) ... likes to sleep till noon (... szeret délig aludni)
... is a film buff (... filmbuzi) ... rarely visits the cinema (... ritkán jár moziba)
... is a keen gardener (... lelkes kertész) ... suffers from hayfever (... szénanáthában szenved)
... is a taurean (... egy bika) ... was a july baby (... egy ma született bárány)
... likes to gamble (... szereti a szerencsejátékot) ... hates to part with a penny (... egy fillértől sem válna meg)
... has no children (... nincs gyermeke) ... has a son in the RAF (... van egy fia a Légierőnél)
... is a vegetarian (... vegetáriánus) ... adores a hot beef curry (... imádja a meleg, currys marhahúst)
... likes red wine (... szereti a vörösbort) ... thinks alcohol is bad for you (... úgy gondolja, hogy az alkohol megárt neki)
... is an avid reader (... mohón olvas) ... cannot read or write (... analfabéta)
... is a local vit (... egy helyi mókamester) ... has no sense of humour (... nincs humorérzéke)

Ha tehát mind a 7 információt összegyűjtöttük a gyilkosról, akkor menjünk vissza oda, ahol a hullát találtuk. Ha belépünk, akkor kapunk egy menüt, itt kell kiválasztanunk a gyilkost. Ha sikerül, kapunk 4.200 pontot és elismerik nyomozói tehetségünket, majd ablak nyílik egy játékra.

Ha mindezt megcsináltuk, már nincs más dolgunk, mint élvezetünk teljében (BANG - ezért érdemes az élvezettablettákat a végére meghagyni) elmenjünk a labirintusba és ott megtaláljuk a bejáratot a Gyönyörök Kupolájának szívébe (Sárga ajtó). Az ajtón belépve a játék végetér. The Game ends your fantasy begins.