Golden Axe

1990 - Virgin Games Ltd.

akció, verekedős

Spectrum (128k)

Enterprise

Az egykor békés Yuria földjét lerohanta a gonosz Death Adder serege. Hogy a birodalom behódoljon uralmának, elrabolta a királyt és a hercegnőt, akiket a várában tart fogva túszként. A helyzet tehát eléggé reménytelennek tűnik, már csak a birodalom három legrátermettebb harcosa segíthet, akiknek személyes megbosszulni valója is akad:

  • Ax-Battler a barbár harcos, aki anyját vesztette el amikor megtámadták otthonukat. Szorult helyzetben Vulkán-varázslattal sebezheti ellenfeleit, melyet 4. szintre is feljeszthet.
  • Gilius-Thunderhead, a törpe Wolud bányáiból érkezett. Ikertestvérét gyászolja, aki tanyájukat védelmezte Death Adder katonáitól. Ismeri a Villám-varázslatot, azonban nem túl tehetséges a mágia terén: 3. szintig tudja képességét fejleszteni.
  • Tyris-Flare Amazon harcoskirálynő törzsének utolsó életben maradt tagja. Tűzvarázslatot ereszthet ellenségeire, amit akár 6. szintig képes fejleszteni.

A játék egy fantasy bőrbe bújtatott Target Renegade klón, természetesen coin-op konverzió. Ennek megfelelően a "kaland" annyiból áll, hogy folyamatosan jobbra haladva lekaszaboljuk a ránk támadó katonákat, majd a végső összecsapásban magával Death Adder-el is megküzdhetünk.
A követelményeknek megfelelően egyszerre akár ketten is játszhatunk. A játék elején egy-egy karaktert választhatunk, majd elindulhatunk Death Adder vára felé. A játékmenet a szokásos: le kell győznünk az ellenfeleinket, csak ilyenkor tudunk tovább haladni (nem lehet végigrohanni a szinteken). Erre egyébként egy villogó GO! felirat is figyelmeztet. Kalandunk első helyszíne egy erdő, megpróbáltatásaink 5 helyszínen keresztül zajlanak (1., 3., 5., 7., 9. szint) Kétségkívül a legmeglepőbb helyszín egy óriási sas háta (4. szint). Az 5. helyszín pedig már az ominózus várfal és trónterem. A 4. 5. helyszínen arra is figyelnünk kell, nehogy leessünk a sas hátáról (Sas sziget), vagy a várfalról!
Ellenfeleink száma igen bőséges, és igen változatos kvalitásokkal bírnak. A küzdelem nem túl fair, hisz két oldalról támadnak ránk, ráadásul egyik másik ellenfél minimum kétszer akkora mint mi... Ráadásul mindössze 3 sérülést bírunk ki, ezután elvész egy életünk. Újdonság viszont, hogy némely ellenfelünk sárkányon lovagolva érkezik. Ha a nyeregből kiütjük a gazdáját, akár mi is a sárkány hátára pattanhatunk, így tüzet okádva, vagy a szörny farkával csapkodva némileg könnyebb dolgunk van. Egy jól irányzott suhintással azonban minket is kiüthetnek a nyeregből,a sárkány pedig hamar megunja a tortúrát, és elillan.
Már említettem, hogy varázserőnk növelhető. Ebben a képernyőn időnként átrohanó, varázsfazekakat hordó manók lesznek a "segítségünkre", akikbe, ha egy jó nagyot belerúgunk, elejt egy fazekat, amit fel tudunk venni. (A képernyő tetején látható varázsfazék készletünk.) Minden szint után egy bónusz szint következik (2., 4., 6., 8. szint), melyekben rohangászó manóktól gyűjtögethetünk további varázsfazekakat, és pótolhatjuk elvesztett energiánkat.

Irányítás:
A játék előtt mindkét játékos beállíthatja külön-külön az irányítást. Választhatunk INTERFACE port 1 / 2., KEMPSTON, CURSOR, FULLER illesztőt, vagy szabadon definiálhatjuk a billentyűzetet. Ha botkormányt választunk, a "varázslás" billentyűt akkor is be kell állítanunk. Minden más képességünket az iránybillentyűkkel (vagy botkormánnyal) eszközölhetjük:

  • Kétszer balra, kétszer jobbra: futás. Ha futás közben megnyomjuk a tűz gombot, az elénk tévedő áldozaton egy impozáns karate kunsztot is eszközölünk.
  • Tűz: támadás kétszer karddal suhintunk, a harmadszorra rúgunk.
  • Tűz + fel, tűz + balra-fel, tűz + jobbra fel: ugrás: a 3., 5., 7. szinten fel kell ugornunk hidakra, lépcsőkre, máskülönben nem is tudunk továbbhaladni.

Hiába azonban a szép grafika, ha a játszhatóság csapnivaló. Az irányítás is körülményes, és a játék nagyon nehéz. Sok sikerélményünk nem lesz, legalábbis örökélet nélkül.

Betöltés után kérhetünk örökéletet, illetve megtekinthetjük a happy endet, melyben egyébként váratlan fordulatot vesz a történet!