Grid Master

1983 - Procom Software

logikai, táblás

Spectrum (48k)

A dáma- és a halmajátékhoz hasonló játékot tervezett Martin Gardner matematikus, amelyet "Hat-gyalog"-nak (Hexapawn) nevezett el. A játék nagyon egyszerű, mondhatnánk triviálisnak is. Egy 3x3 mezőből álló sakktáblán 3 világos és 3 sötét gyalog helyezkedik el. Ezek a következő szabályok szerint léphetnek: egyenesen előre egy üres mezőre; vagy átlósan előre, ha ott ellenséges figura van (az ott álló gyalogot leütjük, mint a sakkban). A játék háromféleképpen nyerhető meg:

  • Ha egy gyalogot a játékos bevisz a szemközti oldalra, nyer.
  • Ha az egyik játékos összes figuráját elvesztette, veszít.
  • Ha valaki nem tud lépni, veszít.

A játék nem is igazán nevezhető játéknak; egyrészt a lehetséges kombinációk kis számára tekintettel, másrészt azért, mert ha mindkét fél hibátlanul játszik, a kezdő játékos szükségszerűen veszít. Tökéletes demonstrációja a "programozható tanulási képességnek" (ld. részletesebben itt). Pontosan ezt teszi az abszolút "noname" Procom Software BASIC-ben készült (kilistázható) programja (melyet 4,95 Fontos áron forgalmaztak!): a program eleinte véletlenszerűen lép, azonban minden vesztett játszma után megjegyzi a hibás kombinációkat. Maximum 14 játszmát nyerhetünk meg, mielőtt a gép tökéletes játékossá válik...

A program kezelése:
Indulás után a program bekérni a nevünket, majd kirajzolja a játéktáblát. A sakktól eltérően a fekete figurák kezdenek - ezeket irányítjuk -, ezért ezek vannak a képernyő alján. Lépést megadni a mezők sorszámának megadásával kell. Pl. ha a 11-es mezőről a 21-re szeretnénk lépni, '1121'-et kell megadni az input-sorban. Ha a gép "megtanult játszani" és folyamatosan nyer, az 's' karaktert megadva véget vethetünk a "megaláztatásnak". Ilyenkor a program megerősítést vár: a 'c' megnyomásával folytathatjuk a vesztést, az 'y' megnyomása után a gép grafikonon jeleníti meg az eredményt, majd a megtanult lépések "elfelejtése" után újra a nevünk iránt érdeklődik.
Az amúgy demonstratív programnak két hibája van: Egyrészt a világos (fehér) figurákat fejjel lefelé jeleníti meg, ami teljesen felesleges. Másrészt kár, hogy nem lehet beállítani, ki kezdjen.