1990 - Activision Inc.

akció

Spectrum (48k)

Enterprise

Forrás:
576 kByte 1990/2.

A játék során egy olyan jövőbeli társadalomba csöppenünk, melynek hús-bőr hologramok a polgárai. 2215-ben a társadalom a "Metro Holographix" nevű szervezet hatalma alatt áll (a név mintha ismerős lenne a Neuromancerből), és e szervezet nemcsak az irányítás feladatát látja el, hanem ők hozzák létre egy központi generátor segítségével a társadalom új tagjait is. Egy ilyen művelet közben orvosi műhiba történhetett, mert két hologram eggyé fuzionált. Miután kiszabadulnak az óceán fenekén lévő laboratóriumban a tárolóhüvelyeikből, elkeseredett harcba kezdenek, hogy eljussanak a központi generátorban regnáló, Mesterként ismert lényhez, hogy ott ismét külön-külön is életre kelhessenek. A két hős, akik élet-halál harcot folytatnak céljuk elérése érdekében, a "rugóláb" Metalisis és a "keményöklű" Hammerfist (ökle mint a pöröly, hát vele ne pörölj! Bocs...).
Mindenekelőtt a kezelésről néhány szó:

A játék négy nehézségi szinten keresztül zajlik, amiket külön-külön tölt be a gép. Ennek köszönhetően a grafika elég változatos és szépen kidolgozott, bár monokróm. Hangok viszont semmi... A siker kulcsa a két hologram együttműködése: Metalisis akrobata mutatványokra képes (ugrás) - bár az ellenségnek is hathatós rúgásokat tud bevinni -, míg Metalisis az akadályok (és ellenségek) elbontásában és lövöldözésben jeleskedik.
Az ellenségek sosem fogynak el, folyamatosan érkeznek. Ennek csak annyi előnye van, hogy ha legyőzzük őket, felvehető extrákat hagynak maguk után, amivel muníciónkat (L) vagy energiánkat (E) pótolhatjuk. Az ellenségek minden szinten megadott extrákat hullajtanak el, kivéve, ha a Mester jól kiszúr velünk, és a Master Active után mindenki halálfejes (energiacsökkentő) extrákat szór. Hammerfist lángcsóvája sok esetben az egyetlen lehetőség, hogy legyőzzünk valami nagyobb ellenséget, így esetenként több képernyőt vissza kell mennünk muníciót gyűjtögetni.
Nem elég azonban csapkodni az ellenséget, a továbbjutáshoz általában valamilyen rejtvény megoldása szükséges.

Nos, ennyi mellébeszélés után jöjjön a lényeg:
Az első szinten egy teremben találjuk magunkat, ahol 3 fülke látható, tetejükön egy-egy lámpával (1. kép. Hogy ki tudjunk jutni, ahhoz a lámpákat alájuk állva ki kell lőni, majd a bal oldali computert kell lefejelni. Erre a pontszámúnk felett megjelenik a "SECURITY SYSTEM BREACHED" ("A védelmi rendszer feltörve") felirat. Ha ezen üzenet megjelenése előtt próbálunk kimenni a teremből, akkor ez nem nagyon fog sikerülni (erről tájékoztat a gyakran megjelenő "MASTER ACTIVE", "Védelem bekapcsolva" felirat is). A későbbi szinteken is csak a védelem feltörése után juthatunk tovább. Természetesen a dolgunkat megnehezíteni akaró kis robotokat szorgalmasan irtsuk, hiszen ha hozzánk érnek, akkor csökken az energiánk. Ha a védelmet sikerült feltörnünk, menjünk a jobb oldali falhoz, ahol automatikusan kinyílik az ajtó és átmehetünk a következő szintre.
A második szinten a képernyőn két emelet látható (2. kép). Első dolgunk az legyen, jobb oldali computer kijelzőjét és kezelőpaneljét összetörjük. Ugorjunk fel a computerre, álljunk a jobb szélére, és a billentyűzetről ugorjunk fel a felső emeletre. Romboljuk össze itt is a computer kijelzőjét (ami mozog). Menjünk le a rácsos ajtóhoz, pusztítsuk el az itt őrködő robotokat, amire megjelenik a "SECURITY SYSTEM BREACHED" felirat és ekkor az kimehetünk alsó rácsos ajtón.
A harmadik szint már szó szerint "mozgalmas" (3. kép). Nem kell azonban kétségbe esni a rengeteg burványló csáptól, hiszen könnyedén lekaszabolhatjuk őket: először a bal oldali kis nyúlványt lőjük ki, majd a jobb oldali nagy, többrészes kupacot intézzük el szépen sorjában, beleértve a felső platóról lelógó csápokat is. Ha minden csápot sikerült kiirtani, akkor ugorjunk fel a legfelső emeletre, és a jobb oldali ajtóba beleütve kinyílik, menjünk ki.
A negyedik szint ismét kétemeletes. Intézzük el a fehér ruhás őröket (bár mostanra már ügyesebbé váltak). Fejeljük ki a computert, és ugorjunk a második emeletre a számítógép roncsiról elrugaszkodva. Itt addig öldössük a fehér ruhásokat, amíg a "SECURITY SYSTEM BREACHED" felirat meg nem jelenik. (A halálfejes extrákat ne vegyük fel, gyorsan fogyasztják az energiánkat.) Nem érdemes a fenti vasajtón bemenni, mert zsákutca. Ha megjelent a várva várt felirat, essünk le az alsó emeletre, menjünk a jobb oldali falhoz, amely valójában egy oldalnézetből látható ajtó és néhány erőteljes pörölycsapással törjük be.
Az ötödik szint lazítónak hat az előzőkhöz képest. Aprítsuk a "lufikat", a szemközti ajtón pár ökölcsapás segítségével juthatunk be. Vigyázat! Az ajtó mögötti kamrában, a falon lévő kapcsolóba hajoljunk bele, pár másodperc alatt feltölti az energiánkat (ha túltöltjük, lenullázzuk az energiánkat!). Ha lecsapkodunk pár robotot, a védelmi rendszer is kikapcsol. Menjünk be a kamrában (jobb oldalon) található szemközti rácsos ajtón, és máris következik a hatodik szint.
Liftszoba (4. kép). A lifteken úgy közlekedhetünk, hogy férfi és női énünk között váltva a liftek le- és felfelé mozognak. (A női karakterrel megy felfelé a lift.) A fentről hulló tárgyak fejünkre esve energiacsökkenést okoznak, ezért jó, ha idejében kilőjük őket. A liftaknákat összekötő ajtók ütésre, ill. rúgásra nyílnak, a nyílásokba beállva megvárhatjuk, amíg a másik lift mellénk ér, és így továbbmehetünk a következő liftre.
Megérkeztünk a 4. szinten levő ajtó mögötti zsákutca képernyőjére, de most alul bukkantunk fel. Menjünk a jobb oldali ládákhoz és szépen sorjában lőjük szét a földön heverő ládákat. A mögöttük található ajtón a szokott módon menjünk be, ha elegendő őrt szétvertünk, és megjelenik a "SECURITY SYSTEM BREACHED" üzenet.
Bejutottunk az első pálya utolsó szintjére. Menjünk be az ajtón, mire kb. 5-6 ellenfél rohan meg bennünket. Irtsuk őket és közben, ha időnk és ellenfeleink engedik, törjük össze a számítógépet. Törjük be a bal oldali ajtót és menjünk ki.

Egy emeleti ajtóban vagyunk, essünk le nyugodtan. Törjük szét a földön levő dobozokat, mire rögtön két robot ront ránk (5. kép). A nagy mozgó robotot úgy tudjuk hatástalanítani, hogy folyamatosan tüzelünk rá, melynek hatására lassan hátrálni kezd. Folyamatosan menjünk utána és addig lövöldözzünk rá, amíg a bal oldalon ki nem megy a képernyőből. Csak ezután tudunk továbbmenni, mivel átugrani nem lehet. A két ablak között energiatöltő van a falon.
A második szinten ismét szembe találjuk magunkat az előbb kilökdösött robottal. Kövessük az előbbi módszert, amíg a túloldali ládához nem szorul (innen nem tud tovább hátrálni). Ekkor néhány kemény ökölcsapást mérjünk "habtestére", mire a robot felrobban. A szoba közepén álló fehér ládáról fel lehet ugorni az emeletre. (A láda jobb széléről kell elugorni.) Törjük össze a számítógépet.
Az emeleti plató a következő képernyőn folytatódik, itt egy nagyobb számítógép várja, hogy rommá törjük. Az utat viszont egy nagy láda zárja le. Törjük össze a terminálokat, majd térjünk vissza (jobbra) az emelet kezdetére. Essünk le a földszintre, a bal oldali ládát - ettől nem tudott a robot tovább hátrálni - törjük össze és induljunk el alul. Menjünk át a másik képernyőre, törjük össze a földön fekvő dobozokat, mire megjelenik a már ismerős "SECURITY SYSTEM BREACHED" felirat. Menjünk az ajtóhoz, amit azonban egy elektromos védőberendezés is véd. Ha az ajtótól jobbra megállunk, és felfelé lövünk, a lövedék pont a villámokat szóró elektromos zárra pattan (ld. 6. kép). Pár találattól a szerkezet működésképtelen lesz, áthaladhatunk az ajtón.
Egy víz alatti zsilipben találjuk magunkat. Amint kijutunk, rögtön búvárok, cápák és egyéb tengeri herkentyűk támadnak ránk. Ezek az ellenfelek már jóval szívósabbak, mint az eddigiek, többször kell beléjük lőni és gyorsabban is mozognak.
A negyedik szinten nincs nehéz dolgunk. Menjünk el a szikrázó vezeték mellett, belehajolva feltölthetjük az energiánkat. Ügyesen kerülgessük ki a fentről hulló hordókat (ha szétverjük, extrák hullnak ki belőlük), az utunkat elálló sziklaszirtet pedig ököllel zúzzuk össze, továbbhaladhatunk jobbra.
Az ötödik szinten szintén fölöttünk látjuk egy hajó fenekét, aminek hasznát is vehetjük. Ugorjunk a lépcsős felszínen a kőoszlop mellé, majd felfelé lőve, a hajóról visszapattanó lövedékek segítségével romboljuk le az előttünk tornyosuló oszlop tetejét, a középső részét pedig ütéssel zúzzuk szét.
Egyszerű szintre értünk. Nincs más dolgunk mint, hogy a középen álló hordót szétlőjük távolról, majd ugrásokkal távozzunk.
A hetedik szintre megérkezve igen barátságtalan fogadtatásban lesz részünk. A képernyő jobb oldalán terpeszkedik egy hatalmas, csápjaival hadonászó, undorító, medúzaszerű szörny (7. kép). Talán a játék során ez lesz a legnehezebb próbatétel, ami igen sok gyakorlást és türelmet igényel. Nos, lássuk! Először a szörny középső ollóját kell kilőnünk, amihez a medúza előtt található szintre kell felugranunk, vigyázva arra, nehogy túl közel ugorjunk az ollójához, mivel egy vele való találkozás jelentős energiacsökkenéssel jár. Ezután lőjük ki a legalsó ollóját, ezt követi a legnehezebb feladat: a szájszerv kilövése. Közvetlenül a szörny elé kell ugrani, hogy ki tudjuk lőni. A dolgot a felénk száguldó két kis dög és medúza igencsak megnehezítik. Ha már ezen is túlestünk, akkor nincs már sok hátra: a legfelső csápot kell még lekaszabolnunk. Ugorjunk jó ütemben a szörny elé, siessünk a szeme alá. A szem alatt biztonságban vagyunk.Várjuk meg amíg egy medúza elhalad felettünk, ugorjunk arra a kis platóra, ami a szemmel van kb. egy vonalban. Itt gyorsan változzunk át férfiúvá és lőjük a szemét szemét! Néhány bevitt találat után a lény felrobban és következhet a MINING AREA.

Tengeri csillagok és narválok között találjuk magunkat egy vízalatti barlangban. Velünk szemben egy sziklaoszlop emelkedik, amit a tető szikláira pattintott lövésekkel tudunk lebontani, föntről lefelé haladva a bontás során. Először szorosan a szikla mellé állva lőjünk felfelé, majd ha a teteje leomlik, verjük szét az alját is. Ezután szaltóval juthatunk túl a romokon.
A második szinten három lépcsőfokon kell feljutnunk ahhoz, hogy a fenti ajtón bemehessünk. A lépcsőkön terpeszkedő szörnyeket csak eléjük ugorva tudjuk kilőni. Egy szörny kilövése után álljunk az adott emelet közepére és onnan ugorjunk a következő terpeszkedő dög elé.
A harmadik szinten négy sziklaszirtet láthatunk, amely jól elkülöníthetők a többi háttér sziklától (8. kép). A pályát vizesárok szeli ketté. Vigyázat! Ha beleesünk a vízbe, akkor az előző szintre jutunk vissza! Ügyesen szaltózzunk az egyik szirtről a másikra, vigyázva arra, hogy nehogy valamelyik ellenfelünk lelökjön, mert akkor kezdhetjük a "sziklamászást" elölről. A középső, felső szirten mozgó lámpa(?) feltölti az energiánkat.
A negyedik szinten ismét egy undorító ellenféllel találjuk szembe magunkat: egy hangyakirálynő termébe érkeztünk! A hangyakirálynő ugyan épp "meditál", de a hátunk mögül folyamatosan érkeznek a hangyacsemeték és - biológiai csoda - skorpiók. A hangyakirálynő nagyságával azonban nincs egyensúlyban a szívóssága, mivel három-négy lövéssel ki lehet lőni potrohának darabjait, mígnem az egész hangya eltűnik. (Ha hangyakirálynő előtti perem szélére állunk, a felfele lőtt lövedékek pont jó helyre pattannak. A lényeg a sorrend: a leghátsó darabkától kell kezdeni az aprítást, a hangya felé haladva.)
Az ötödik szint egy sziklaterem, ahol egyedüli feladatunk, hogy a lehulló kisebb-nagyobb sziklákat kilőjük és az utunkat álló sziklatömböt leromboljuk (szépen sorjában). A jobb oldali ajtón tudunk távozni.
A hatodik szint egy téglaterem, ahol apró sárkánybébik, röpdöső denevérek és katonák nehezítik dolgunkat. Ugorjunk fel a középen lévő platóra, és a villogó tégladarabba fejelve feltárul egy ajtó. Menjünk be hát rajta!
A harmadik pálya utolsó szintje egy két képernyő magas liftszoba. Ha nőre váltunk, a lift felfelé indul el, a férfinél lefelé. Az ajtó pár rúgás hatására kinyílik, ahogy az utolsó (jobb oldali) liftet eltorlaszoló romos fal is. Az utunkba eső villogó terminálokat törjük össze. Az utolsó két liftsornál szikrázó áramfejlesztők akadályoznak a továbbjutásban. Ezeket a másik liften felmenve (a fal túloldaláról), az áramfejlesztők hátoldalára mért lövéssel tehetjük ártalmatlanná. Ha mindezt megoldottuk, akkor jöhet a THE CITY.

Az első szinten - a látvánnyal ellentétben - nincs túl nehéz feladatunk. Törjük ki az előttünk álló rácsot, majd a tankot egyre hátrébb szorítva, mikor az a jobb oldalon nem tud tovább hátrálni (már nem is látszik), váltsunk a lányra, és ugorjunk "át" jobbra.
A második szint sem jelent különösebb feladatot. A ránk tüzelő bunkert lőjük szét és pusztítsuk ellenfeleinket "... BREACHED"-ig.
A harmadik szinten egy kétemeletes szobában találjuk magunkat. Törjük ki a villogó lámpát, törjük össze a földön fekvő fehér ládákat. Menjünk át a következő szobába, ami valójában még ennek a szintnek a folytatása. Törjük össze a két villogó lámpát és a számítógépet. Pár robot leaprítása után megjelenik a ". BREACHED" felirat. A jobb oldali liftben váltsunk át nőre, mire a lift felmegy az emeletre. Ügyesen ugráljuk át a lyukakat a padlón (itt is elkel a türelem!). A felső emeleten menjünk át az előző szintre, kimehetünk a bal oldali ajtón.
Ez a szint is kemény dió. A legtöbb joystick itt fog elvérezni. Mindenekelőtt a két villogó mennyezeti lámpát pusztítsunk el. A jobb oldali (ajtó melletti) villogó kapcsoló áramforrást rejt, feltölti az energiánkat. Ezután álljunk a bal oldali fehér dobozhoz, és lőjünk felfelé, mire a tető felrobban fölöttünk. Ezután váltsunk a lányra és egy hosszú ugrással ugorjunk fel a ládára, majd annak jobb széléről a bal oldali kis párkányra. ("A türelem rózsát terem"...) Álljunk a kis párkány szélére, amennyire csak tudunk, és fölfelé célozva mandinerből lőjük ki az ágyú talapzatát, majd vízszintesen célozva az ágyú négy darabkáját is. Ezután a ládáról ugorjunk az ágyú elé és lőjük le a jobb oldali őrt. Törjük össze computert, majd jobbra átmehetünk a következő szintre.
Az ötödik szinten semmi komolyabb nehézség sem vár ránk. Törjük össze a két számítógépet, aprítsunk el annyi ellenséget, hogy megjelenjen a "... BREACHED" felirat. Ezután a jobb felső saroknál levő, ajtón kell bemenni.
A következő, hatodik pálya már gyerekjáték. Lőjük ki a négy villogó lámpát, és menjünk ki a jobb oldali rejtett ajtón. (Az ajtót nem látjuk, fejeljünk a falba a korláttól jobbra, a terem jobb szélén).
És végre elérkezett a végső összecsapás ideje. Legalább egyórás játék után elérkeztünk a küldetésünk utolsó állomására, a központi generátorhoz, amit egy óriás agy szimbolizál. A fejet övező oszlopokat kell először lebontatnunk. Mindkét oldalon bontsuk le az oszlopokat, amíg alájuk nem tudunk állni. Ezután menjünk alájuk és fölfelé lőve bontsuk le őket darabonként, teljesen mind a két oldalon. Ezután egy elegáns mozdulattal törjük szét a két számítógépet is. Ugorjunk az agy arccsontjához, és bontsuk le mindkét oldalon.
Ugorjunk fel ezután az egyik oldali felső platóra, álljunk rajta legbelülre és a földre lőve lőjük ki az agy (fej) állkapocscsont. Folytassuk a tüzelést vízszintesen a halántékra és lefelé az orra. Nem kell már sok ideig pepecselnünk, hogy a központi agy felrobbanjon, és ezzel e hosszú és nagyon fárasztó kaland végére érjünk. Hammerfist és Metalisis ismét szabad életet élhet.

Röviden összefoglalva a Hammerfist a szaksajtó pozitív értékelései alapján 1990 első nagy szenzációja. Köszönheti mindezt a szemet gyönyörködtető grafikai megoldásainak - bár sajnos a spectrum és Amstrad CPC(!) verzió színtelen. Ezenkívül a játék nehézségével is a csúcsokat döntögetik a szerzők... A játéknak azonban vannak frusztráló pillanatai is: pl., amikor szuperpontosan kell egy ugrást kivitelezni, vagy a legyőzött ellenség helyén rögtön egy új jelenik meg. A Mev Dinc, Hugh Riley és John Twiddy korábban a System 3-nál dolgoztak, de a Last Ninja 2 1988-as befejezése után azonnal távoztak, hogy megalapítsák saját cégüket. A Hammerfist volt az első játékuk, amelyet a Vivid Image néven fejlesztettek.

Irányítás:
A játék csak billentyűzetről irányítható (alapértelmezés: O, P, Q, A, M), de azt szabadon beállítjatjuk.
SYMBOL SHIFT - játék szüneteltetése / folytatása,
L - fegyver váltása (az aktuális fegyver ikonja a jobb-felső / bal-felső sarokban villog).
Figyelem! Ez utóbbi két billentyű beállítására nincs lehetőség, ezért a billentyűk definiálásakor ezeknek ne adjunk más funkciót!

Az Enterprise verzió egyben betöltődik a memóriába, itt használhatunk küldő botkormányt is.

Térkép