Hawk Storm

1991 - Players Premier

akció

Spectrum (128k)

Az Edos bolygót lakó civilizáció az utolsó energiahordozókat is felélte. A lakhatósági zóna külső határán keringő bolygót az energia jószerivel egyetlen forrása a kapacitoid kristályok, melyek a bolygó aprócska csillagjának energiáját tárolják, és sugározzák ki a hosszú és hideg éjszakákon. Egy nap azonban a gonosz és harcias Nevik - vélhetőleg nekik is kellene az energia - ellopják a kristályokat! Hawk Storm, a bátor és rettenthetetlen harcos vállalkozik a feladatra, hogy elteleportál a Nevik bázisára, és visszaszerzi a 32 darab kristályt. Főhősünk valamilyen logisztikai probléma miatt azonban felszerelés nélkül indul a küldetésre, még fegyvert sem vesz magához, ami valószínűleg súlyos tévedésnek fog bizonyulni...
A küldetés két részből áll: először a felszíni - kopár pusztasággá változott - létesítményeket kell átkutatni, majd a földalatti komplexumot. Ez a gyakorlatban két külön szintet jelent, mert a felszínről csak akkor tudunk lejutni teleporttal, ha az összes ott fellehető kristályt (szám szerint tizenhatot) összegyűjtünk. A második pályán persze szintén 16 kristályt kell begyűjteni. Mindkét pályának csak vízszintes kiterjedése van (igaz pár helyen két plató van egymás felett). Csak azért nem tudunk a pályákon egy irányban végigszaladni, mert falak, vagy egyéb akadályok (pl. olyan szakadék, ami csak egy irányban ugorható át) részekre tagolják, amik között teleportokkal lehet csak közlekedni. A pályák viszont nem túl nagyok (mert szépek!), ezért a készítők úgy tolták ki a játékidőt, hogy mindig csak a soron következő kristály jelenik meg! Vagyis - némi túlzással - tizenhatszor kellene átkutatni az egész pályát. Azért a keresésben kapunk segítséget is a programtól: a felső műszerfalon, a két fegyverünk (erről később lesz szó) ikonja mellett jobbra vagy balra mutató piros nyíl jelzi, merre van a következő kristály. Persze ez nem jelenti azt, hogy arra kell indulni, hiszen lehet, fal van köztünk. Célszerű kicsit tanulmányozni az amúgy nem túl bonyolult térképet. No persze azért mindez nem lesz sétagalopp, több gátló tényező miatt sem:
  • Nevik harcosok: megadott szakaszon járőrőznek, de nem lőnek.
  • Lángcsóvák: nem célszerű beléjük esni...
  • Fehér karók: át kell ugorni.
  • Tűzet köpdöső szörnyfej (első szinten), lézerágyú (második szinten) véletlenszerűen lövöldöznek.
  • Lézersugár: elvágja a továbbhaladás útját.
  • Sírkövek (az első szinten): némelyik átugorható, némelyik útakadályt képez.
  • Alattunk szétmáló platók: sok gondot nem okoznak, mert bármilyen magasból leeshetünk, zsákutcába emiatt nem kerülhetünk. Viszont alatta általában lángnyelvek vannak...

A minket segítő pálya elemek listája rövidebb: a le-fel mozgó platók liftként funkcionálnak, a teleportokban pedig kettő (vagy három!) pont között utazhatunk.
Ha ellenséggel érintkezünk, tűzbe esünk, karóba lépünk, vagy eltalál a szörnyfej / ágyú lövedéke, hangjelzés kíséretében csökken az energiánk. Az energiánkat a műszerfal tetején lévő vízszintes sáv jelzi, ha ez elfogy, vége a játéknak (egy életünk van!). Mivel eleve felszerelés nélkül érkeztünk, utánpótlást valahonnan vételezni kell. Erre szolgálnak a kék gömbök, melynek jobb alsó sarkában látható jelzés mutatja, mi célt szolgál az adott gömb.

  • E jel: Visszatölti megcsappant energiánkat.
  • Világoskék négyszög: elsődleges fegyver, azaz valamiféle pisztoly. Pisztolyból többféle tűzerejű van, azaz fejleszthető. A műszerfalon a bal oldali ikon képéből látszik is, milyen fegyverünk van. A nagyobb négyszög nagyobb tűzerőt jelez. Az elsődleges fegyver bevethető a harcosok, lézersugár, szörnyfejek, sírkövek ellen. Végleges eredményt sajnos csak lézersugár, és szörnyfejek esetében érünk el. A harcosok, sírkövek egy teleportálás után újra megjelennek, gondoskodva muníciónk folyamatos csökkentéséről.
  • I. jel: A lőfegyverbe lőszer is kell. Bár töltött állapotban találjuk (50 db lőszer), folyamatosan tölteni kell. Egyrészt a lézersugárba sokat kell lőni, másrészt a harcosokat folyamatosan lődözni kell. Az I jelzésű gömb 50 darab lőszert tartalmaz, de maximum 99 db lehet nálunk. A felvett csomagból a többi elvész!
  • Kicsi gömb: pajzs: néhány másodpercig megvéd a lövésektől, harcosoktól. A leghaszontalanabb kiegészítő fegyver, mert csak egyféle másodlagos fegyver lehet nálunk, az előző elvész.
  • Áthúzott kocka: akna. Másodlagos fegyver. Külön szimpatikus tulajdonsága, hogy minket nem bánt.
  • Kis ívdarab: a másodlagos fegyverek közül a leghasznosabb. A közelünkbe kerülő harcost egy suhintással megöljük.
  • II. jel: a másodlagos fegyverek készletét tölti fel. A másodlagos fegyvereket töltettlen állapotban vesszük fel.
  • Kérdőjel: meglepetés. A fentiek közül bármi. Vagy esetleg energiaveszteség...!

A másodlagos fegyverek csak a harcosok ellen működnek, a Lőfegyverek az akadályok ellen is. Bár elsőre bőségesnek tűnik a pályán található utánpótlás, ezeket mégis érdemes alaposan beosztani! Amiből még van bőven, azt lehetőleg át kell ugorni. Ezek ugyanis nem pótlódnak, szemben az ellenséges harcosokal, és a sírkövekkel... Pl. ha van még 40%-50% energiánk nem érdemes az energia-pótlást felvenni. A játék kezdetekor első dolgunk egy pisztoly megszerzése. Ez pár lépés után sikerül is, de olyan kevés a lőszer - még működik az összes lézersugár, azokba sokat kell lőni(!) -, hogy először muníciónkat kell feltölteni. Ha kifogy a lőszerünk, lassan kapunk egy-egy lövedéket, de ez gyakorlatilag mégis a játék végét jelenti. A szörnyfejeket is érdemes szétlőni - már amelyiket lehet -, mert elég sokszor át kell előttük szaladnunk.
Némileg érthetetlen, de a megszerzett kristályoknak nincs számlálója. Ha megtaláltuk a szinten lévő mind a 16 kristályt mindkét piros nyíl világítani fog. Ilyenkor bármelyik teleportba állva a második szintre, vagy a második szinten haza jutunk. (Szintlépéskor elvesznek a fegyverek, felesleges tartalékolni.) Megjegyzendő, az első szinten, az utolsó kristály egy fal és egy sírkő között van. Ha ide beugrunk, mielőtt a sírkövet kívülről szét nem lőttük volna, beragadunk (programhiba!). Az eddigiek alapján a játékot igen látványos, szórakoztató produkciónak vélhetjük az olcsó játékairól ismert Players Premier kínálatából, ami igaz is, de az irányítás kicsit lerontja az összhatást. Főhősünk mindenben elakad, nem tudunk elsőre felugorni, a liftekről nem lehet leugorni, inkább lépjünk róla le, és a beragadás...

Irányítás:
billentyűzet (O, P, Q, A, SPACE), vagy KEMPSTON, SINCLAIR botkormány-illesztő.
H - játék szüneteltetése (folytatás: tűz).
A 'le' megnyomásával használhatjuk a másodlagos fegyvert, vagy utazhatunk a teleporton, miután beleálltunk (ld. 1. kép)

Térkép