The Hobbit

1982 - Melbourne House

Kaland, szöveges

Forrás:
Sinclair Spectrum játék és program

Spectrum (48k)

Enterprise

Míg az egyik első számítógépes játékkiadó, az Infocom - a Zork trilógia kiadója - bőszen hirdette, hogy kalandjátékaikban a számítógép memóriáját nem "pazarolják" a kreativitást tönkretevő képekre, már meg is jelentek az első grafikus kalandjátékok (köszönhetően részben a gyorsan zuhanó memóriaáraknak). Ha nem is az első, de az egyik legelső grafikus kalandjátékát két ausztrál egyetemista, Phili Mitchel és Veronika Megler készítette 1982-ben ZX Spectrumra. A játékot eredetileg TRS80-ra fejlesztették, de a Spectrum megjelenésének bejelentése után a készítők úgy döntöttek, hogy inkább Spectrum-on fejezik be a programot, kimondottan a nagyfelbontású grafika és színek adta vizuális lehetőségek miatt. (Mivel mindkét gépbe Z80-as processzor dolgozott, kevés átalakításra volt szükség a már majdnem kész programon.) A játékból később készült C64, CPC, BBC Micro, és MSX verzió is, bizonyítva, hogy a mikrogépek szűkös memóriájába is belefér a jó szövegértelmező rutin, grandiózus kaland és szép állóképek egyszerre! A siker nem is maradt el: 1985 márciusi becslések szerint közel kétszázezer példányban kelt el, annak ellenére, hogy korának egyik legdrágább játéka volt (2 évig 14,95 font volt az ára). Pedig a játék - az összetett játékmenet miatt - több hibát is tartalmazott, ezeket az 1.1-es változatban ugyan javították, de közben bekerült egy újabb hiba, ami lehetetlenné tette a játék teljesítését... A "bolondbiztosan" működő verzió az 1.2-es lett.
A játék Tolkien, "A Babó" című könyve alapján készült. (A "Gyűrűk ura" előzménye). Cél: megkeresni a sárkányt, visszaszerezni a kincset és visszahozni a kiindulási helyre, valamint megkeresni Thorin-t és megvédeni őt. A játékhoz kell némi angol nyelvtudás és nem árt, ha olvastuk a könyvet! Utunk során velünk tart(hat):

  • Gandalf: A szürke mágus, varázsló. Segítségül hívhatjuk, de nem valami engedelmes.
  • Elrond: A játék elején 5 adag élelmet kapunk tőle, de ha magunkkal visszük Thorin hátán, akkor élelemraktárunk gyakorlatilag kimeríthetetlen lesz.
  • Thorin: a törpök vezére, ő kérte a segítségünket. Nagyon erős, utazhatunk akár a hátán is. Ilyenkor a parancsokat SAY "..." formában közvetíthetjük felé.

A játék folyamán a képernyő általában két részre van osztva. A felső részen látható a táj, amerre járunk, az alsó rész a kommunikációra van fenntartva. Itt jelennek meg az üzenetek, információk (hol vagyunk, mitlátunk ki van a helyszínen stb.). Nem tartozik minden helyszínhez kép (a mintegy 80 helyszínhez 30 illusztráció tartozik), de ami van elég kellemesre sikerült, bár a rajzolást nem sieti el a gép. Ez egyrészt az elképesztően lassú fill-rutinnak köszönhető, másrészt annak, hogy egy képet sikerült 300-400 byte-ban eltárolni.

A program egy speciális nyelvet, az INGLISH-t használja kommunikációs célokra, amely az angol nyelv erősen leegyszerűsített változata. Abban az esetben, ha olyan szót írunk be, melyet nem ismer, a következő üzenetet írja ki: I don't understand the word - "Nem értem a szót". Ilyenkor próbáljuk megkeresni a megfelelő INGLISH szót. Egyszerre 128 karakter hosszúságú szöveget tud értelmezni a gép, melyben a betűkön kívül alkalmazhatjuk a vesszőt, a pontosvesszőt és a pontot is. További megkötés, hogy egy mondaton belül csak egy részeshatározó használható, az IN-t nem használhatjuk pozíció megadására. (pl. drink: beer in the bottle). A parancsbevitelt segíti, hogy ha elgépeltük a parancsot, a CAPS SHIFT + 5 megnyomásával tudunk karakterenként törölni, vagy a CAPS SHIFT + 0 megnyomásával az egész sort töröljük.
A mozgás a játékban az irány megadásával lehetséges, melyet a négy égtáj szerint az 5,6,7,8 billentyűkkel adhatunk meg, vagy betűzve, így megadható northwest, northeast, southeast is. Fel, le (up, down) irány is megadható. Az irányok megadásakor nem kell a teljes szót leírni, elég a kezdőbetűjét (pl. E = East, SE= SouthEast).
Néhány szabály, amire szükség lehet a játék során:

  • Játék közben folyamatosan múlik az idő! Ha nem írunk be semmilyen parancsot, a gép egy idő után végrehajt egy WAIT parancsot!
  • Nem lehet bármelyik tárgyat felemelni, ha az túl nehéz, vagy már túl sok, van nálunk. (Nem bírjuk el.)
  • Ha pl. fekszik egy kard a földön, kiadhatjuk neki a parancsot: KILL THE GOBLIN WITH SWORD (öld meg a Goblint a karddal).
  • Néhány tárgyat felhasználhatunk tárolásra. Az átlátszatlan tárolóeszközt előbb ki kell nyitni, hogy megláthassuk tartalmát.
  • A zárt ajtókat, ládákat, stb. csak a megfelelő kulccsal tudjuk kinyitni.
  • FONTOS! Enni és inni kell, mert legyengülünk és a könnyű tárgyak is gondot fognak okozni, de ne legyünk falánkok!

Az Enterprise változat furcsasága, hogy az ENTER billentyű helyett a ':' (kettőspont) billentyűvel kell lezárni a parancsokat. A játék minden kiírás után megáll ilyenkor a SPACE billentyűvel tudunk továbblépni (rögtön a betöltés után is SPACE-t kell nyomnunk)! Az idézőjel a SHIFT+P megnyomásával érhető el (mindig a bal oldali SHIFT-et kell használnunk).

Speciális parancsok:

LOOK (rövidítve: L): Tájékoztat arról, hogy mit látunk, milyen kijárat van.
INVENTORY (rövidítve: I): Tájékoztat arról, hogy éppen mit viszünk. (Milyen tárgyak vannak nálunk.)
EXAMINE tárgynév Képessé tesz arra, hogy megtaláljunk egy közeli tárgyat.
PRINT A ZX printerre kimásolja a képernyő tartalmát.
NOPRINT Kikapcsolja a nyomtatást.
SAVE Kazettára menti a programot úgy, hogy a játékot onnan folytathatjuk ahol abbahagytuk.
LOAD Betölti a kazettáról a SAVE-el kimentett állást.
QUIT Kilépés az aktuális játékból. Alaphelyzetbe állítja a programot.
SCORE Tájékoztat, hogy a kaland hány százalékát teljesítettük eddig.
HELP Esetleg hasznos tanácsot ad.
PAUSE Egy tetszőleges billentyű lenyomásáig felfüggeszti a játékot.

A tárgyak és helyek nevét a program mindig közli. A legfontosabb igék, elöljárók és határozószók:

BREAK törni LOCK zárni
CLIMB mászni PICK felvenni
CLOSE zárni PUT tenni
CROSS keresztezni OPEN nyitni
DIG ásni RUN futni
DROP ledobni SAY mondani
DRINK inni SHOOT lőni
EMPTY üríteni SWIM úszni
ENTER belépni TIE kötni
EAT enni TAKE megfogni, elvinni
FILL kitölteni THROW dobni, eldobni
FOLLOW követni TURN kapcsolni, elforgatni
GIVE adni UNLOCK kitárni, kinyitni
GO menni UNTIE szétoldozni
KILL ölni WEAR viselni, hordani

Elöljárók:

ACROSS keresztül, át OUT kívűl (valamin), túl
AT -nál, -nél OFF el, távol (valamitől)
FROM -tól, -től, -ról, -ről THROUGH keresztül, át
IN -ban, -ben TO -hoz, -hez, -höz
INTO -ba, -be UP fel, felfelé
ON -ra, -re WITH -val, -vel

Határozók:

CAREFULLY óvatosan SOFTLY lasan, lágyan
GENTLY finoman VICIOUSLY haragosan
QUICKLY gyorsan    

A megoldás:

READ MAP, E, E, N, WAIT (amíg lemegy a nap, így a trollok kővé válnak), S, GET KEY, N, UNLOCK DOOR, OPEN IT, N, GET ROPE AND SWORD, S, S, SE, GIVE MAP TO ELROND, SAY TO ELROND "HELLO", SAY TO ELROND "READ MAP", WAIT (amíg Elrond hoz nekünk ennivalót), EAT LUNCH, SAY TO ELROND "GIVE ME MAP", E, S, E, N, NW, N, SE, D, D, D, D, E, GET GOLDEN KEY, U, N, W, S, E, N, WAIT (amíg el nem kapnak, és egy labirintusba kerülünk), DIG, SMASH TRAP DOOR (amíg a csapóajtó betörik), SAY TO THORIN "OPEN WINDOW", SAY TO THORIN "PICK ME UP", SAY TO THORIN "WEST", SE, WAIT (amíg a goblin belép), E, SE, E, GET RING, N, S, NW, E, OPEN DOOR, U, CLOSE DOOR, E, E, OPEN CURTAIN, OPEN CUPBOARD, GET FOOD, EAT IT, NE, E, E, LOOK ACROSS RIVER (egy csónakot látunk), THROW ROPE ACROSS RIVER (általában nem találjuk el elsőre a csonakot!), PULL ROPE (áthúzzuk a csónakot), SAY TO THORIN "CLIMB INTO BOAT", CLIMB INTO BOAT (átjutunk a túlpartra), CLIMB OUT, E, SMASH WEB (amíg betörik), NE, SMASH WEB, N, WEAR RING, EXAMINE DOOR, WAIT (amíg kinyílik az ajtó), NE, WEAR RING, S, KILL BUTLER WITH SWORD, GET RED KEY, UNLOCK RED DOOR WITH RED KEY, OPEN DOOR (ha Thorin fogságba esett, most kiszabadul), OPEN BARREL, OPEN TRAP DOOR, GET BARREL, THROW IT THROUGH TRAP DOOR, SAY TO THORIN "JUMP ONTO BARREL", GET BARREL, THROW IT THROUGH TRAP DOOR, JUMP ONTO BARREL (egy folyón úszunk lefelé), E, PICK UP BARD, W, N, U, N, NW, N, W, E, NW, N, WAIT (amíg a napfény ki nem nyitja a titkos átjárót), SAY TO THORIN "UNLOCK DOOR WITH CURIOUS KEY", DROP BARD (itt célszerű menteni), E, SAY TO THORIN "WEST", WEAR RING, E, GET TREASURE, U, W, PICK UP BARD, U, DROP BARD, SAY TO BARD "GET STRONG ARROW FROM QUIVER", WAIT (amíg megjelenik a sárkány), SAY TO BARD "SHOOT DRAGON", S, S, S, D, S, S, S, WEAR RING, W, WAIT, WAIT (vigyázz a pókokkal), W, WAIT, WAIT, W, N, SW, W, W, W, W, SW, W, OPEN CHEST, PUT TREASURE IN CHEST