Hundra

1988 -

akció, mászkálós

Spectrum (48k)

Enterprise

 

A Dinamic Software játéka a skandináv mitológiába vezet minket (persze csak egészen felületesen). A történet szerint, Loki a germán tűzisten - aki gonosz tréfacsináló hírében áll - a Tiltott Kertbe csalja Jorund svéd királyt (302 - 313 között uralkodott), csakhogy bosszantsa a többi istent (úgy tűnik, igencsak fahumora van Lokinak...). Ahogy az a Tiltott kert elnevezésből sejthetjük, ez a kert tiltott hely az emberek számára, az istenségek itt pihenik ki fáradalmaikat. Úgy tűnik, a többi istenségnek mégannyi humorérzéke sincs mit Lokinak, mert ezen a "csíntevésen" annyira felháborodtak, hogy Jorundot Lukx birodalmába száműzik, ahol kikötözve várja további sorsát. Jorund lánya, Hundra azonban apja kiszabadítására indul! Bár a harciasságáról ismert leányzó legyőzheti a Lukx birodalmának szörnyeit, az istenekkel ő sem húzhat újat. Hogy az apaszabadítás sikerülhessen, ki kell engesztelnie az isteneket: 3 szent ékkő éppen méltó engesztelésnek tűnik, melyek szintén Lukx birodalmában vannak elrejtve. Feladatunk, hogy a birodalomban hemzsegő szörnyek között utat vágva megszerezzük a három ékkövet, melyeket Jorund raboskodásának helyszínén kell felajánlani az istenségeknek.
A repkedő szörnyek ellen aprócska (női) baltácskákat vethetünk be, melyeket Hundra végtelen számban tud előkapkodni szintén aprócska szoknyája alól. Ha nem sikerül elkerülnünk a közelebbi találkozást a szörnyekkel, energiánk bánja (amit a "műszerfal" jobb oldalán egy vízszintes piros sáv - illetve annak fogyása - jelez). A játék kezdetén öt életünk van, melyek közül elveszítünk egyet, ha elfogy az energiánk, vagy - mivel úgy tűnik, Hundra nem tud úszni - vízbe esünk. Viszont bármilyen magasságból leeshetünk, az nem árt.
Mint már említettem, a három ékkő el van rejtve, sőt kettő el is van zárva. Ezért, hogy megszerezzük ezeket, egyéb tárgyakat is fel kell használnunk, míg más tárgyak egyáltalán nem szabad megpróbálni felvenni:

  • Ymir koponyája: rövid ideig védelmet ad a szörnyek ellen: ha megérintenek, sem fogy az energiánk. Amíg tart a hatása, a "műszerfal" jobb oldalán, a kristályok szimbóluma alatt látható koponya villog.
  • Szárnyas szív (ami inkább egy szaloncukorra hasonlít): Energiánkat a maximális szintre növeli, de elvesztett életet (sajnos) nem ad vissza. Értelemszerűen akkor érdemes felvenni, ha már kevés az energiánk.
  • Kristály gyöngyök: ha legközelebb vízbe esünk, nem vész el egy életünk, sőt energiánk maximumra töltődik.
  • Shata baltája: ha megérintjük, rövid ideig nem tudunk baltákat hajigálni. Értelemszerűen nem érdemes megpróbálni felvenni, át kell ugorni.
  • Megtört szív: ha hozzáérünk, drasztikusan csökken az energiánk.
  • Háromszög alakú kulcs: a nyugati barlang lezárt bejáratát nyitja ki, ahol egy ékkő van elrejtve. A kulcsot a birodalomban álló vártorony tetején találjuk meg.
  • Kerek alakú kulcs: a keleti barlang lezárt bejáratát nyitja ki, ahol szintén egy ékkő van elrejtve. Nem messze az indulástól egy sziklafokon találjuk meg, de csak akkor tudjuk felvenni, ha a háromszög alakú kulcsot már megszereztük. (Csak hogy többet kelljen rohangászni...)

A tárgylistából a térkép tanulmányozása után látható, hogy - bár a játéktér nem túl nagy - legalább kétszer be kell járnunk majdnem az egészet (a kulcsok és a hozzájuk tartozó lejáratok elég messze vannak egymástól). A segítő tárgyakat tehát érdemes "beosztani", hisz ha valamely tárgyat felvesszük, később hiába térünk vissza arra a helyszínre, újabb tárgyat nem találunk már a helyén.
A játék egyik legnehezebb része a vízen való átkelés. Két nagyobb tó is keresztezi az utunkat: az elsőn apró sziklákon ugrándozva tudunk átjutni, amit bizony gyakorolni kell (főleg a képernyő széléről a következő képernyőre átugrást), itt pillanatok el lehet szórni az életeinket. A második tó felett egy romos híd is átível, ezt elvileg tehát ki lehet kerülni. Itt egy vízszintesen mozgó platón utazva lehet átkelni. Itt két dologra kell figyelni: a piros sziklákon elakadunk, ezeket át kell ugorni, illetve tó jobb szélén az utolsó előtti képernyőről ugornunk kell, mert a plató nem megy tovább. (Ha nem ugrunk, az utolsó képernyő szélén a vízbe esünk).
Extra kiszúrás, hogy a birodalomban van olyan csapda is, melyből nem lehet kijutni. Ha beleesünk, az életeink számától függetlenül a játék végét jelenti. A várban pedig van néhány trükkös padló és faldarab, melyen át lehet jutni / esni (esetleg pont egy csapdába). Mivel ezek láthatatlanok, a játékos első alkalommal biztos belelép...
A játék tipikus Dinamic játék, melyről - legalábbis nekem - a középszerűség jut eszembe. A grafika teljesen átlagos, a hang tipikus 48K-s semmi, a játék nehéz és szívatós: hiába pusztítunk el egy szörnyet, AZONNAL új jelenik meg helyette, ráadásul ezek a "szörnyek" (bár elvileg többféle is van belőlük, alig lehet őket felismerni, annyira aprók) célirányosan minket kergetnek. És - mivel futás közben nem tudunk baltát hajigálni (egy pillanatra megállunk ilyenkor), de ugrás közben igen. A játék megállás nélküli szaladgálásba, de még-inkább ugrálásba fullad. Ez így azért annyira azért nem kreatív, annyira nem, hogy a készítőktől még pontszámra sem futotta...

Irányítás:
A menüben választhatunk billentyűzetet (O, P, Q, SPACE), vagy KEMPSTON botkormány-illesztőt. A billentyűzet átdefiniálható.
Spectrum verzióban: 1 - játék megszakítása, 2 - játék szüneteltetése / folytatása
Enterprise verzióban: STOP - játék megszakítása, HOLD - játék szüneteltetése / folytatása
A menüben lehetőség van a színek kikapcsolására. Ha ezt megtesszük, garantáltan nem látunk attributum hibát a játékban, mert minden egyszínű (véletlenszerűen választott színű) lesz. Igazán csodálatos, főleg a lila kompozíció...
Az Enterprise verzió egy kicsit gyorsabb. Ha nem kérjük ezt az "extra nehezítést" OUT 191,0 utasítással lassítsuk le a gépet a program betöltése előtt.

Örökélet: POKE 40724,126; POKE 41431,126

Térkép