Into The Eagle's Nest

1987 - Pandora

akció, mászkálós

Spectrum (128k)

 

 

 

A teljes pályafutása alatt mindössze két Spectrum játékot jegyző Pandora kiadó marketingesének bizonyára nagyon megtetszett a frissen megjelent 8-bites Gauntlet-konverzió. Egy sikerjátékból készült klón már akkoriban is az üzleti siker (szinte) biztos receptje volt. Fantasy környezet már volt, valami új témát kellene hozzá kitalálni: egy II. világháborús történet, ami hasonlít a Kémek a Sasfészekben című filmre és regényre, biztos témaválasztásnak tűnik! A játékban egy brit katonát irányítunk, aki azt a rutinküldetést kapja, hogy egymaga(!) hatoljon be egy német katonáktól hemzsegő kastélyba, ami épp laktanyaként és fegyverraktárként funkcionál. Ha már itt vagyunk, szerezzünk vissza minél több elrabolt műkincset, szöktessük meg három fogvatartott bajtársunkat, és úgy mellékesen robbantsuk fel a kastélyt...
Elkövetkező hőstetteink színhelye - a kastély - nyolc szintből áll: földszint, hat emelet és alagsor. A kastély minden szintje hemzseg a katonáktól, az asztaloknál ücsörgő tisztek viszont rezzenéstelenül figyelik a körülük zajló eseményeket (vad fegyverropogást). Emellett mindenféle utánpótlásként szóba jöhető dolog alaposan be van raktározva a kastély termeiben:

  • Zöld doboz: dobozonként 15 darab lőszer. Mivel fegyverünkben a muníció véges, ezekből pótolhatjuk az ellövöldözött mennyiséget. Vigyázzunk azonban, maximum 99 darab lőszer lehet nálunk (ld. AMMO kijelző)!
  • Élelmiszer csomagok: sérüléseink számát tízzel csökkenti.
  • Elsősegély doboz: összes sérülésünket meggyógyítja.
  • Műkincsek, változatos formában. Van itt minden: festmény, ékszer, váza... Pontszámunkat gyarapítják.

A kastély emeletein belsőépítészetileg teljes káosz uralkodik. A termek elrendezésében semmiféle rendszer nincs, csak két biztos pont van: Egy lépcső van az emelet bal alsó sarkában, egy lépcső a jobb felső sarokban (az alagsorban és a legfelső emeleten értelemszerűen csak egy lépcső van). Ezen kívül szinte minden berendezés a közlekedés megnehezítését szolgálja.

  • A kék ajtókat a sárga kulcsokkal nyithatjuk ki. A kulcs azonban egyszer használatos darab! Egyszerre több kulcs is lehet nálunk, és kell is szorgalmasan gyűjtögetni! (A KEYS számláló jelzi, mennyi kulcsunk van.)
  • A sárga ajtókat egy lövéssel kinyithatjuk.
  • Sárga dobozok: robbanószer van bennük. (Ilyen ládák láthatóak az 1., 2. képen.) Felvenni nem tudjuk, de ha véletlenül belélövünk, felrobban (akkor is, ha a látómezőn kívül van!). Mivel egyetlen életünk van, ez a játék végét jelenti...
  • Sárga láda (ld. 2. kép alján): Egy lövéssel felnyithatjuk a tetejüket. A legtöbb üres, de valamelyikben drágakövek vannak elrejtve, gyakrabban robbanószer, tehát csak ésszel a lövöldözéssel...
  • Zöld hordók: felvenni nem tudjuk, elállják az utunkat. Két lövéssel viszont eltüntethetők.

Vigyázat! Valamennyi felvehető tárgyat el tudjuk pusztítani egy célt tévesztett lövéssel!
Némi rosszindulattal az ellenséges katonákat is "terepakadálynak" tekinthetjük: bár sokan vannak, és az összes kezében fegyver van, az egész játék alatt egyetlen lövést nem adnak le ránk! Ténykedésük annyiban merül ki, hogy komótosan sétálnak(!) felénk (mi gyorsabbak vagyunk, mint ők). Ha hozzánk érnek, a sérülés számláló (HITS) emelkedik. Harminc sérülés összegyűjtését GAME OVER felirattal díjazza a program. Unszimpatikus módon, a már ellenségtől megtisztított területekre újabb katonákat rak a gép, tehát senki ne csodálkozzon, ha mögülük egyszer csak újabb katona sétálgat felénk.
Bár a katonák és tisztek lövöldözésével, a műtárgyak gyűjtögetésével szépen pörög a pontszámunk, ideje, hogy a játék konkrétabb céljairól is szóljunk. A játék indítása után négy nehézségi szintet - helyesebb lenne ezeket küldetésnek nevezni - választhatunk. Az egyes szintek egymásra épülnek és egyre összetettebb feladatot adnak:

  • LEVEL 1: feladatunk a kastély felrobbantása. Ehhez a kastély mind a nyolc szintjén egy-egy detonátort kell aktiválni (értsd: belé lőni). Ha ez sikerül, vissza kell menni a kijárathoz. A detonátorokat egyébként magunktól elég nehéz (inkább lehetetlen) felismerni, a második képen a zöld kockáról (piros dróttal) van szó.
  • LEVEL 2: a kastély felrobbantása előtt egy foglyot is meg kell keresnünk a kastélyban, kiszabadítanunk, és visszakísérnünk a kijárathoz. Amíg a fogolyszabadítással nem végzünk, a detonátorok sem jelennek meg a helyükön, így mindenképen legalább kétszer be kel járnunk oda vissza a kastélyt...
  • LEVEL 3: a kastély felrobbantása előtt két foglyot kell kiszabadítanunk, és EGYENKÉNT a kijárathoz kísérni. (Tehát nem lehet "összekapcsolni" sem a detonátorok aktiválását, sem a fogolyszabadítást.)
  • LEVEL 4: a kastély felrobbantása előtt három foglyot kell kiszabadítanunk...

Látható tehát, hogy az egyes küldetések semmiféle változatosságot nem nyújtanak, valószínűleg a gyógyszergyártó cégek szponzorálták ezeket, hogy jobban fogyjon a nyugtató. Maradjunk az első küldetésnél! A zárt szobából kiszabadított bajtársunk egyébként automatikusan követ, csak vigyázzuk, nehogy nagyon lemaradjon tőlünk, mi gyorsabbak vagyunk! Sietni egyébként nem kell: a program időt nem mér.
Figyelem! A menüben is van egy nehézségi szint (LEVEL) ez két fokozatban állítható (EASY / HARD) és semmi köze a küldetés választáshoz! Ez azt állítja, hogy egy ellenséges katona egy vagy két találattól tűnik el. Vagyis kétszer olyan gyorsan fogy a lőszer. Attól egyébként nem kell "tartani", hogy elfogy a kulcs, muníció, vagy bármi más a kastélyban: ha le vagy fel megyünk egy másik szintre és visszajövünk, minden újra a helyén lesz! Beleértve az összes katonát és zárt ajtót... Éppen ezért a LEVEL 1 (kastélyrobbantás) feladatot érdemes úgy kezdeni, hogy a legrövidebb úton felmegyünk a legfelső emeletre, és onnan haladunk lefelé a detonátorok élesítésével.

Irányítás:
A menüben választhatunk KEMPSTON, SINCLAIR, CURSOR botkormány illesztőt, vagy választhatunk billentyűzetet (O, P, Q, A, SPACE) a BILLENTYŰZET DEFINIÁKHATÓ.
CAPS SHIFT + SPACE - kilépés a játékból
CAPS SHIT + SYMBOL SHIFT - játék szüneteltetése.
Van még egy hasznos funkció a menüben: ha felveszünk valamit, a program kiírja, mi történik (a játék egy pillanatra megáll). Kezdetben ez hasznos, de amikor már tudjuk mi micsoda, érdemesebb ezt kikapcsolni (MESSAGES ON / OFF).

CHEAT:
A pontszámtáblába írjuk be:
DAS CHT - sérthetetlenség.
DAS NME - nincs ellenség.
DAS MAP - térkép mód. A játék indítása után megnézhetjük az összes térképet. A képet a kiválasztott irányítással tudjuk a kívánt irányba görgetni, a tűz megnyomásával válthatunk az emeletek között.
MAP OFF - térkép mód kikapcsolása.

Térkép