Joust
(Ostron)

1983 - Softek

ügyességi

Spectrum (16k)

A '80-as évek eleje az az időszak, amikor még nem forrottak ki "bejáratott" játékstílusok. Az útkeresés ezen időszakaszában érdekes, egyedi vagy éppen egész elmeroggyant ötlettől vezérelt alkotások is születtek. Szubjektív vélemény szerint pl. a Centipede ez utóbbi kategóriába tartozik, de a Joust "érdemei" már-már vitathatatlanok... A Williams Electronics 1982-es arcade játékában egy repülő(!) strucc(!!) hátán lovagolva(!!!) kell legyőznünk a légtérben repkedő ellenfeleinket. Ez csak úgy lehetséges, hogy felülről csapunk le rájuk, vagyis úgy rontunk nekik, hogy főhősünk sprite-ja ütközéskor legalább egy pixellel magasabban van, mint az ellenfél. Ha alatta vagyunk, vagy azonos magasságban, akkor ő győz, és egy élet elvesztése árán kezdhetjük elölről szintet. A játék alapkoncepciója is abszurd tehát, de a kivitelezés is garancia az élvezhetetlen játékmenetre... Ráadásul ezért pénzt kértek (5,95 Fontot)!
A Spectrum változat némileg egyszerűsödött (ellenfeleink nem hagynak hátra tojásokat). A fehér lovag lennénk mi, ellenfelekből négyféle van az eredeti ismertető szerint, de mind ugyanúgy néz ki, csak a színük más: blue bearers - 50 pontot ér, green chasers - 75 pontot ér, red knaves - 100 pontot ér, dark knights - 150 pontot ér. A négy ellenfél másként viselkedik, ebben a sorrendben egyre célirányosabban támadnak ránk. A kék ellenségen kívül az összes többi kifog rajtunk, már csak azért is mert helyzeti előnyben vannak: mi mindig a képernyő legaljáról indulunk, tehát minden ellenfelünk felettünk van. Akkor van csak szerencsénk, ha az ellenfelek elakadnak a sárga platók sarkában, vagy egymásban. A pálya végig ugyanaz, alul, két oldalt eredetileg láva volt, de a Spectrtum-változatban ez kék, tehát nevezzük víznek. Lényeg a lényeg: a strucc nem tud úszni, tehát nem szabad belepottyanni.
Minden támadási hullámban (nehézségi szinten) megadott számú ellenséggel kell megküzdenünk, ami semmilyen változatosságot nem ígér. A szintek végén jutalompontot kapunk, 2000 pontonként pedig jutalom életet. Ha valami csoda folytán elérne valaki 10 millió pontot (ami kvázi lehetetlen), üzenetet kapunk egy kóddal, hogy vegyük fel a kapcsolatot a kiadóval. Hogy mi okból kellett volna megtenni, az örök rejtély martad...
Az első kiadás után a játék címe - vélhetően jogi problémák miatt - Ostron-ra változott.

Irányítás:
A játék csak billentyűzetről játszható:

  • 1, 2, 3, 4, 5, Q, W, E, R, T, A, S, D, F, G - balra,
  • 6, 7, 8, 9, 0, Y, U, I, O, P, H, J, K, L, H, J, K, L, ENTER - jobbra,
  • Z, X, C, V, B, N, M, SPACE (alsó sor) - szárnycsapkodás (emelkedés)
  • ENTER + 0 kilépés a játékból.

A címképernyőn az alsó sor bármely billentyűjét megnyomva elolvashatjuk a háttértörténetet, miszerint mi (a fehér lovag) az egyetlen, aki képes megmenti az emberiséget. (Bármely billentyűt nyomva kell tartani a scroll-hoz.)
Bármely más billentyű megnyomásával elindíthatjuk a játékot.