Legend of the Amazon Women

1986 - US Gold

akció

Forrás:
Sinclair Spectrum játék és program

Spectrum (48k)

Enterprise

Igazán nem mondhatjuk, hogy sok olyan számítógépes játék készült, melynek nő a főhőse (sokkal inkább űrhajós, robot, pilóta, esetleg valamilyen szörny...), az olyan játék, melyben csak női szereplők vannak pedig igazi kuriózum! Előbbi ténymegállapításból talán mindenki sejtheti, hogy most egy ilyen rendhagyó játék következik. Történetünk főhőse - miután lezuhant a repülőgépe - a dzsungel kellős közepén találja magát. Gyermekét azonban a "helyi őslakosság" (a gonosz amazonok) elrabolta, és fel akarja áldozni isteneik oltárán (úgy látszik, ők nem a turizmusból élnek...). Ez természetesen tarthatatlan állapot, így fegyvert (egész pontosan bunkót) ragadunk, és elindulunk gyermekünk kiszabadítására. Célunk elérésében a törzs asszonyai fognak igen eredményesen gátolni (a fiúk a bányában dolgoznak...). Szerencsére lőfegyverük nincs, így bunkókkal és kardokkal veszik fel ellenünk a küzdelmet. (Felemelő látvány két nő, ahogy bunkókkal péppé veri egymást...) Emellett a dzsungel további -néha meglepő- veszélyeket tartogat számunkra.
További nehezítés, hogy a játék tíz szakaszra van felosztva, mely szakaszokat megadott időn belül (4 perc) kell teljesíteni. Szándékosan kerültem a "szint" kifejezést, mert az egyes szakaszok nem különülnek el élesen egymástól, mindössze egy "ellenőrzési ponton" kell áthaladnunk. (Az ellenőrzési pontot a felső kép jobb oldalán látható csúnyácska szobor jelzi.)
A játék klasszikus akciójáték: folyamatosan megyünk előre (jelen esetben jobbra), és felvesszük a küzdelmet az utunkba álló ellenséggel. Ellenfelünket nem intézhetjük el egy csapásra: a két küzdő félnek megadott energiája van, akkor győzzük le támadónkat, ha elfogy az összes energiája. (Ha a mi energiánk fogy el, elvész egy életünk.) Ahogy közeledünk célunk felé, egyre keményebb ellenfelek állják utunkat. Sajnos a harcban nem számíthatunk az Expolding Fist színvonalú csatajelenetekre, mozgáskultúránk meglehetősen szerény:
jobbra - előre (vagyis jobbra) tűz +fel - csapás fejre
balra - hátrálás tűz + jobbra - ütés hasra
le - lehajolás tűz + le - ütés lábra
fel - ugrás fel    
jobbra + fel - ugrás előre.    

A támadási módok között az ütés hasra talán a "legpraktikusabb", távolról eltalálhatjuk vele az ellenfelet. A csapás fejre akkor használható, ha esetleg közelebb került az ellenfél. Az ütés lábra szintén távolabbra hatásos, de ellenfelünk felugrással kikerülheti. Természetesen ellenfeleink is ugyanezen támadási módokat ismerik.
Ellenfeleinken kívül a dzsungel további meglepetéseket is tartogat számunkra: csapdákból nyílvesszők repülnek felénk, melyeket lehajolással, vagy felugrással kerülhetjük el. Továbbá a játék vége felé számítanunk kell rá, hogy egyes üregekből sárkányok fognak előbújni a legváratlanabb pillanatokban! (Korábban azt írtam, hogy a játéknak csak női szereplői vannak, természetesen ezek női sárkányok...)
Érdekes, de nem túl hasznos újítás, a képernyő tetején látható "középtávú radar". A középső zöld mező a játékképernyőn látható területet jelzi. A "radaron" láthatjuk a közelben kóricáló ellenségek helyzetét (fekete nyilak, a legyőzőtt ellenfeleket kereszt jelöli). A középső nyíl a mi helyzetünket, a rajta lévő szám pedig életeinket. A többi kijelző jelentése:

  • TIME - az aktuális szakasz teljesítésére rendelkezésre álló idő. Ha nem sikerül elérni a következő ellenőrzési pontot, és letelik az időnk, elvész egy életünk.
  • SCORE - pontszámunk. A gép az amazonok péppé verését, és az ellenőrzési pontokon való áthaladást díjazza.
  • Közvetlenül a játékképernyő felett a piros sáv (balra) a mi energiánkat, a lila sáv (jobbra) a "soron következő" ellenség energiáját jelzi.

Energiánk igen lassan, de növekszik, amennyiben egyhelyben állunk (pihenünk). (Ez ellenfelünkre is igaz!) A rendelkezésre álló idő azonban nem tesz lehetővé órákig tartó gyógykúrákat, így ez a lehetőség inkább csak érdekesség.
A szakasz végén megtaláljuk gyermekünket, melyet felvéve végetér a játék. (lásd alsó kép).

Irányítás:
A betöltés után választhatunk Kempston, vagy Sinclair botkormányt, valamint billentyűzetet. A billentyűzetkiosztást nem tudjuk átdefiniálni, így marad az igen szerencsétlen kiosztás:
Z - X -balra-jobbra,
K - M - fel - le,
L - tűz.
A játékot az S megnyomásával indíthatjuk, a H megnyomásával szüneteltethetjük (folytatás: S), a Q megnyomásával újraindíthatjuk a játékot.
Az ENTERPRISE tulajdonosok a SPACE megnyomásával külső, vagy belső botkormánnyal játszhatnak.

Sajnos a játékmenet meglehetősen egyszerűre sikerült. Egy idő után idegesítő lesz, hogy ellenfeleink rendre "kisétálnak" csapásaink elől. Nem nagyon támadnak, céljuk az időnk fogyasztása, amiből pedig nincs sok. A grafika egész jól néz ki, de nem túl változatos. A zene és a hang átlagos 48K...

Örökélet: POKE 57960,183
Nem fogy az idő: POKE 60040,0