Lode Runner

1984 - Software Projects

ügyességi

Spectrum (128k)

Enterprise

Brouderbound 1983-as Lode Runner-je remek példa, hogy az egészen kezdetleges grafika mennyire nem akadálya egy játék élvezhetőségének. A programban egy galaktikus kommandó tagjait alakítjuk, feladatunk a Bungeling névre keresztelt idegen lények által népünktől elrabolt kincsek visszaszerzése. A játék 150 helyszínből áll, mindegyiken meghatározott számú kincset kell összegyűjtenünk, csak utána jelenik meg a legfelső platform tetején a következő pályára átvezető létra. Egyetlen fegyverünk a minket ádázul üldöző őrök ellen egy lézer fúrópisztoly, amellyel a téglaplatformokba lyukakat fúrhatunk: ha ellenfeleink belesnek egy ilyen lyukba, egy időre bennragadnak, s ilyenkor átszaladhatunk rajtuk. A fúrópisztoly ugyanakkor arra is jó, hogy szorult helyzetben kimentsük magunkat, ugyanis a platform átfúrása után leugorhatunk az alattunk lévő szintre. A játékban nagyon nagy szerep jutott a stratégiai és logikai elemeknek, hiszen - főleg a felsőbb pályákon, ahol már nagyon bonyolult volt a tér kialakítása, és nagyon sok őr üldözött minket - rendkívül ügyesen kellett megterveznünk a kincses ládákhoz vezető utat. A kivitelezésről beszélve azért ne legyünk igazságtalanok: 1985-ben kiadták a program 128K-s változatát, ami egész játék közben kellemesen zenélget nekünk. Emellett más változás is történt a programban, de erről majd később.
A betöltés után egy tetszőleges gomb megnyomásával juthatunk a menübe. Ha játszani akarunk, beállíthatjuk az irányítást: billentyűzet, Kempston, Interface 2, Cursor Interface a választék. Az alapértelmezett billentyűkiosztás: Q, Z, I, P, N, de ezt nyugodtan át is definiálhatjuk. A menüben más lehetőségeink is vannak, úgy mint pályák tervezése mentése, töltése, de erről egy picit később emlékezünk meg.
Ha elindítjuk a játékot, a gép (meglehetősen lassan) kirajzolja a játékteret.. A villogó emberkét irányítjuk mi, tetszőleges gomb megnyomására indul a játék.. A sárga dobozokat kell felvennünk. Ellenfeleink meglehetősen "rámenősek" elég könnyen bekeríthetnek minket. Szerencsére ilyenkor sincs veszve minden, tudunk védekezni. A tűz gomb megnyomásával lyukat áshatunk magunk elé! Ha beleesik egy ellenfelünk a gödörbe, egy időbe beletelik, mire ki tud mászni. Ez idő alatt mi át tudunk gyalogolni rajta. Ha az emberke nem tud kimászni a gödör betemetődése előtt, ő is eltűnik, de hamarosan újra megjelenik a játéktéren. Ne felejtsük el, hogy nem minden talajt tudunk kiásni! Csak a "hagyományos" tégla mintázatú talajt tudjuk kuiásni.
Vigyázat! A kiásott lyukba mi is beleeshetünk! Ha ilyenkor alattunk nincs semmi, átesünk a lyukon. Vannak dobozok, amik be vannak falazva, ezeket csak alagútfúrással tudjuk megszerezni. Azonban ha alattunk többrétegű a talaj, legalább két egymás melletti elemet kell kiásnunk, különben a gödörbe beleesve nem tudunk tovább ásni! A pályán vízszintesen látható csíkokba (kifeszített kötelekbe) kapaszkodva át tudunk mászni rajtuk. Továbbá hasznos tudni, hogy a létrákról oldalsó irányba is lemászhatunk. Szerencsére tetszőleges magasságból leeshetünk. Ha sikerült az összes ládát felvennünk. A pálya egy pontján egy újabb létra jelenik meg, amin kimászhatunk a játéktérből, kalandunkat a következő szinten folytatjuk.

A programmal a fanatikusok el lesznek egy darabig, mivel a 48K-s változat 75, a 128K-s változat 150 pályát tartalmaz. Akinek esetleg ez sem lenne elég, az a menü 8. pontjával áttervezheti a pályákat, és ezeket el is mentheti a 7. menüponttal (persze csak a 6. ponttal kimentettük művünket). Emulátoron inkább mentsük el a memóriatartalmat, így még sikerünk is lehet.
A tervezés (8.) menüben a következő lehetőségeink vannak:

Örökélet: POKE 35426,182; POKE 35512,182
(Mindkét verzióban működik)