1990 - Firebird

Akció, lövöldözős

Spectrum (48k)

Enterprise

 

 

Most mindenki képzelje magát a II Világháború egyik legnagyobb példányszámban gyártott, amerikai P-47 Mustang együléses vadászrepülőgép pilótafülkéjébe! Persze a képzelődést ne nagyon vigyük túlzásba, ne számítsunk szimulátorra, sokkal inkább egy "lövök mint atom" típusú játékra, az R-Type mintájára. Aki már játszott pl. a Q-10 Tank Buster című játékkal, sok újat nem fog tapasztalni. A grafika viszont dicséretes: nagyon jól kidolgozott, és változatos. Ez annak is köszönhető, hogy a Spectrum változat az egyes szinteket külön tölti be, így a grafikai lehetőségeknek nem (annyira) szab gátat a memória. Az Enterprise-on a memória-probléma tárgytalan, az összes szintet egyben betölti a gép. A hangokról hasonló jót nem tudunk elmondani, némi jóindulattal nevezzük mondjuk átlagosnak. Azért a grafikával kapcsolatban még szeretném megemlíteni a Spectrum játékok körében klasszikus problémát, hogy a grafikától nem látjuk mi történik a képernyőn (konkrétan pl. a sárga háttér előtt a sárga lövedék nem biztos, hogy túl jól látszik...). Szerencsére ezt a gondot némileg orvosolhatjuk a menüben, de erről a következő bekezdésben ejtünk szót.
Betöltés után sok teendőnk nincs a menüben:

  • C - Control Options: irányítás kiválasztása:
    K - Kempston intrface
    P - Protek interface
    S - Sinclair interface
    D - Billentyűzet definiálása.
  • S - Sound: hang ki-bekapcsolása
  • M - Mono: színes, vagy fekete-fehér grafikát választhatunk. Fekete-fehérben jobban lehet látni mi történik a képernyőn.

Más billentyű megnyomásával indíthatjuk a játékot, ha nem nyomunk meg semmit, a pontszám-táblát is megcsodálhatjuk.
A játékmenet a szokásos. Megyünk jobbra és lövünk. A kötelékekben érkező ellenségeket vagy kikerüljük, vagy lelőjük. A nagyobbra nőt ellenfeleket csak több lövéssel tudjuk szétlőni, és persze a szint végén mindig találkozunk a "fő-fő ellenféllel". Időnként egy helikopter átkúszik a képernyőn (mondjuk egy helikopter érdekes látvány lett volna a II. Világháborúban...). Ha ezt lelőjük, egy felvehető tárgyat hagy hátra. Ez lehet jutalom élet, vagy extra-fegyver.
E fegyverek használata szintén a tűz gombbal történik. Használatukkal kapcsolatban érdemes a következőket megjegyezni: egymás után több fegyvert is felvehetünk, így növelhetjük azok hatékonyságát. Ezt négy fokozatban tehetjük meg, a játékképernyő alatt bal oldalon a WEAPON kijelző az extra fegyver hatékonyságát jelzi. Ha elveszítjük egy életünket, megmarad a kiegészítő fegyverünk, de hatékonysága egy fokozattal csökken. Hogy a hatékonyságot könnyebben el tudjuk képzelni egy példa: ha egyes fokozatú bombánk van egyszerre csak egy bomba lehet a levegőben, ha négyes fokozatú, négy bombát is szórhatunk egyszerre.
Életeink számát jobb oldalon láthatjuk (LIVE), ha elvész egy életünk, onnan folytathatjuk a játékot, ahol eltaláltak. Sajnos a játék még így is nagyon nehéz lesz. Mindössze nyolc egyre nehezedő szintet kell teljesítenünk:

  • Az első szint csak bemelegítés. Itt a szint végén egy vonatot kell szétlőnünk. Javasolt a bomba használata. (Könnyen megtalálhatjuk legfelül azt a pontot, ahol sosem találnak el).
  • A második szinten találkozunk először -a helikopterekhez hasonlóan szintén időzavarban szenvedő- föld-levegő rakétákkal. Ezeket könnyen kikerülhetjük, csak előre kell húzódnunk. A szint végén a képernyőre bekúszó bombázó már keményebb ellenfélnek számít.
  • A harmadik szint az elsőre hasonlít, itt a végén egy méretes harckocsit kell leamortizálnunk. Javasolt felülről támadni, és egy kicsit mögé helyezkedni.
  • A negyedik szint tengeri bevetés, egy méretes csatahajót kell lebombáznunk (jó sok bombával...)
  • Az ötödik szint sivatagi bevetés, itt ellenfeleink már hátulról is berepülhetnek a képernyőbe, drasztikusan csökkentve életben maradási esélyeinket. A harckocsi már ismerős ellenfél lesz a végén.
  • A hatodik szint a második szinthez hasonló, a bombázó már régi ismerős.
  • Hetedik szint: harckocsi. A hetedik szinten úgysem jut át senki...
  • Nyolcadik szint tengeri bevetés csatahajóval. Ezután mindenféle ünneplés nélkül újra az első szint következik.

Az Enterprise változat menüjében a Spectrum irányítások vannak feltüntetve, így aki külső botkormánnyal szeretne játszani annak a Kemspton, aki a belső botkormányt kívánja amortizálni annak a Sinclair interface-t kell választania.
A Spectrum változat betöltés után megkérdezi, kívánunk-e örökéletet. Akinek ez sem elég, az gyorsabbá is teheti gépe manőverezési képességeit:

POKE 30407,x; POKE 30799,x

x helyére 1-5 értékeket írhatunk, az 5 a leggyorsabb, az 1 az alapértelmezés.