Periscope Up

1989 - Atlantis Software Ltd.

akció

Spectrum (48k)

A történet a közeli (időközben múlttá vált) jövőben, 2007-ben játszódik. A szupertitkos, nukleáris, víz alatti védelmi rendszert immár a VAX 3000 szuperszámítógép irányítja, emberi beavatkozás nélkül. Egy műszaki hiba miatt azonban a számítógép téves parancsokat ad a védelmi rendszernek, és rövidesen elindítja a bázisra telepített összes interkontinentális rakétát (hmmm, de ismerős történet...). Természetesen hatástalanítanunk kell a számítógépet, különben az emberiségre mindent elpusztító nukleáris háború vár, stb, stb. A víz alatti bázis védelmi rendszerén csak egy speciális mini tengeralattjáró tud átjutni, amiből 3 áll rendelkezésünkre. Minden tengeralattjáró 3 távirányítású szondával van felszerelve, amelyek segítségével vehetjük fel a bázison található eszközöket (a tengeralattjáróval még a felvehető tárgyaknak sem szabad nekiütközni!). A szondát a tűz megnyomásával indíthatjuk és csak a tengeralattjáró közvetlen közelében tud működni, azaz nem tudunk kimenni vele a képernyőből. Ha a feladatát elvégezte, egyszerűen vissza kell irányítanunk a tengeralattjáróhoz. Arra figyelnünk kell, hogy ha elindítjuk a szondát, a tengeralattjáró felett fog megjelenni, lehetőleg ne a mennyezetbe "katapultáljuk".
Hogy a hibás számítógépet leállítsuk, egy 8 számjegyből álló kódot kell megszereznünk, melyet utunk végcéljánál, egy rakétasiló melletti számítógép terminálon keresztül kell betáplálnunk. A 8 számjegyet (kérdőjel karakter jelzi) a víz alatti labirintusban vehetjük fel, akárcsak a számozott, zárt átjárók nyitókódjait, melyek a rajtuk látható számnak megfelelő ajtót nyitják ki. Valamennyi számozott ajtót ki kell nyitnunk, különben nem tudjuk az összes kódot felvenni. Tengeralattjárónk még álló helyzetben is fogyasztja a rendelkezésre álló üzemanyagot (FUEL), így sietnünk kell, mert üzemanyag nélkül tengeralattjárónk megsemmisül (-1 élet), akárcsak akkor, ha megsemmisül mindhárom szondánk. Az üzemanyag gyorsan fogy, azt többször is pótolnunk kell, amit az F betűvel jelzett üzemanyagtartályok felvételével tehetünk meg. A tengeralattjáróban a levegő (AIR) is fogyatkozik, azonban ezt nem tudjuk pótolni, így ez gyakorlatilag a feladatra fordítható időt korlátozza.
Feladatunkat az is nehezíti, hogy a számítógép melletti terminál csak akkor működik, ha a védelmi rendszer - a bázison elhelyezett - mind a 6 mozgásérzékelőjét megsemmisítjük! (Egy ilyen látható a második képen: kék oszlopon egy villogó "szem"). Lőni csak a szonda tud, így erre a célra azt kell használnunk. Sajnos ezen érzékelők mindegyike egy fal mögött helyezkednek el, melyeken csak egy vékony rés mozog. Csak ezen a résen tudunk átlőni a falon, ami elég nehéz és időtrabló tud lenni. Ezekután, a számítógépet elérve (4. kép), a terminált csak a szondával tudjuk megközelíteni. A kódot úgy tudjuk betáplálni, ha a mellettünk lévő falon látható kijelzőbe akkor lövünk bele, amikor az a kód következő számjegyére vált. (Az eddig betáplált számjegyeket a felettünk látható számsoron láthatjuk) A kód egyébként minden játékban más, de mivel a játékképernyő felett láthatjuk, ez a feladat már nem jelenthet problémát.
A már említett védelmi rendszer alatt időszakosan működő lézersugarakat, mozgó oszlopokat kell érteni, melyek megsemmisíthetik mind a tengeralattjárót, mint a szondáinkat. A szonda fegyvere ezek ellen hatástalan, marad a kerülgetés és a pontos időzítés.

Nem rossz program ez - mégha a kivitelezés inkább 1985-öt idézi -, csak sajnos nagyon nehéz. A tengeralattjáró és a szonda irányítása még nem lenne problémás, szerencsére a készítők nem próbálkoztak valamiféle "realisztikus mozgásszimulációval", de az üzemanyag nagyon ki van számolva! Még a megfelelő számú ajtók keresésére sincs időnk, célszerű egy térkép alapján tájékozódni. A labirintusban is (mégha nem is túl nagy) van néhány "lehetetlen rész" ahol könnyedén el tudjuk szórni a három tengeralattjárónkat.

Irányítás:
Menü nincs, a címképernyőn az ENTER megnyomásával választhatunk billentyűzet (O, P, Q, A, M), vagy KEMPSTON, PROTEK, SINCLAIR (PORT 1-2) botkormány illesztők között. A játékot a SPACE megnyomásával indíthatjuk.
H - játék szüneteltetése (folytatás: tűz gomb),
BREAK - játék megszakítása.

Végtelen élet (tengeralattjáró): POKE 44400,0
Végtelen szonda: POKE 44793,0
Végtelen üzemanyag: POKE 41144,0
Végtelen levegő: POKE 41174,0

Térkép