1990 - Players Premier Software

akció, mászkálós

Spectrum (128k)

Enterprise

Ha egy pillantás vetünk a játékból készült képekre, azonnal deja-vu érzésünk támad, mintha ezt már láttuk volna valahol! A Players cég immáron negyedik bőrt húzza le egy jó ötletről: a JOE BALDE negyedik részéhez van szerencsénk. Úgy látszik a kiadó is érezte, hogy bármilyen sikeres is egy játék, a negyedik rész már nem biztos, hogy túl nagy lelkesedést váltana ki a nagyérdeműből, ezét hivatalosan nem is ezzel a címmel adták ki a programot, hanem PRISON RIOT néven tálalták játékukat.
Egy börtönben lázadás tör ki. A börtön területén a rabok átvették a hatalmat. A helyzet percről-percre rosszabbodik, egyre kevesebb az esély a vérrontás elkerülésére. Az utolsó esély a helyzet viszonylag békés (???) megoldására sokat tapasztalt személyünk... Feladatunk, hogy a lázadást vezető hét rabot elkapjuk, és észrevétlenül "kiemeljük" a lázadók közül. A feladatra csak korlátozott idő áll rendelkezésünkre, mielőtt a "search & destroy" kommandó akcióba lép.
A játékmenet gyakorlatilag megegyezik a JOE BLADE első részével. A börtön területét bejárva (jó nagy terület, egy darabig el lehet benne bolyongani...) meg kell találni a hét, társaikat vezető rabot. A hangadó rabok a börtön tetején bolyonganak. Itt elkapva őket, egy rövid intermezzo után (az előző részekhez hasonló logikai fejtörő megoldása) a rabokat a tető széléhez kell kísérnünk, ahonnan egy daruskocsival eltávolíthatjuk a börtön területéről. (A jobb oldali képen pontosan mögöttünk látható az egyik vezér. Őket nem tudjuk - véletlenül - lelőni.) Bár fegyvert viszünk magunkkal, lőszerkészletünk most is erősen véges (8 lőszer fér pisztolyunkba), így a ránk támadó felbőszült rabokat főleg a korábbi részekből megismert eljárással küzdhetjük le: felugorva rúgással.
A börtön területén nemcsak a feldühödött rabokkal találkozhatunk, hanem rendőrökkel is, akiket nem illik eliminálni (már csak azért sem, mert a segítségünkre vannak: az útjukba kerülő rabokat egy suhintással meggyőzik, hogy érdemesebb visszafáradni a cellájukba).
Fontos tudni, hogy nemcsak az ajtókon keresztül tudunk közlekedni, hanem a nyitott ablakokon kimászhatunk az épület homlokzatára (itt kaphatjuk el a lázadás vezetőit). Egy újabb nyitott ablakot találva visszamászhatunk az épületbe. Természetesen most is találkozhatunk zárt ajtókkal, melyeket csak a börtön területén összegyűjtött kulcsokkal tudunk kinyitni. Fontos változás az első rész eseményeihez képest, hogy bakancsokat is gyűjthetünk! Ezek a bakancsok rendkívül fontosak a játék teljesítése szempontjából: ha nincs rajtunk bakancs, hiába rúgjuk fejbe rabokat, nekünk is csökken minimálisan az energiánk! A börtönben ezeken kívül a már ismert dolgokat is találhatunk:
Étel: energiánkat állítja vissza kezdeti értékre.
Lőszer: lőszerkészletünket pótolhatjuk felvételével.
Akna: ezt ne próbáljuk felvenni, mert hozzá érve drasztikusan csökken az energiánk.

Mint már említettem, a 7 lázadást vezető rab csak akkor fog követni minket, ha egy aljátékot sikeresen teljesítettünk. A második, harmadik részektől eltérően most csak egyféle logikai fejtörővel kell megküzdenünk, és az sem túl bonyolult:
A képen látható betűkombinációt kell kiraknunk, harminc másodperc alatt. A mozgatni kívánt sor, oszlopot a jobbra-balra, le-fel irányokkal jelölhetjük ki, a tűz megnyomásával a nyíl irányában tudjuk a betűket körbe-körbe léptetni. (Kipróbálva talán egyszerűbb megérteni, mint így leírva...)
A képernyő alján látható kijelzők sok újdonságot nem jelentenek: STRENGHT - energia (ha elfogy, vége a játéknak), PRISONERS - a börtön területéről eddig eltávolított lázadást vezetők száma, KEYS - a birtokunkban lévő kulcsok száma (ezekkel tudjuk a zárt ajtókat kinyitni), BOOTS - hány másodpercig van még "spéci csizmánk".
Nem tudom, hogy három rész után még mennyi lelkesedést érez az ember ezután a játék iránt, mindenesetre a lelkesebbek kedvéért következzen egy kis poke:

Végtelen energia és lőszer: POKE 35475,0

Térkép