Rick Dangerous

1989 - Firebird

akció

Spectrum (128k)

Enterprise

A Rick Dangerous (szerintem) az egyik legjobb, legszórakoztatóbb Spectrum program (nálam a legjobb 20-ban biztosan benne van). A színvonalas és ötletes grafika mellett a zene és a hangok is nagyon jól sikerültek, és nem utolsó sorban a játszhatóság is nagyon jó! A játék főhőse Rick, aki foglalkozását tekintve archeológus. Kalandjai némi hasonlóságot mutatnak Indiana Jones kalandjaival, veszélyes labirintusokban kell kincseket gyűjteni, majd kijutni (élve). A veszélyek alatt konkrétan csapdákat, lezuhanó köveket, és felbőszült helybelieket kell érteni, de más csemegével is fogunk találkozni. A menüben ki kell választanunk, hogyan akarjuk irányítani főhősünket: billentyűzettel, vagy Kempston, Cursor, Sinclair botkormánnyal játszhatunk.

Rick egy Dél-Amerikába tartó expedíción vesz részt, amelynek célja az elveszett Goolu törzs megtalálása. Leszállás közben azonban Rick repülőgépe az Amazonas menti őserdőben lezuhan. Sikerül megtalálnia egy, a Goolu törzs által épített szentélyt, ami tele van régészeti lelettel, de sajnos a Goolu törzs tagjai meglehetősen ellenségesen viselkednek, az is kérdéses, hogy főhősünknek sikerül élve kimenekülni a labirintusból. Rögtön a szint elején egy nem éppen barátságos fogadtatásban részesülünk: egy hatalmas kő indul meg a nyomunkban, ami alá nem érdemes bekerülni. Lévén kikerülni nem tudjuk, nincs más hátra csak a futás. Hamarosan találkozunk a törzs tagjaival. Barátságunkat mélyítsük el oly módon, hogy szó nélkül agyonlőjük őket... Rick egy revolverrel, és 6 bombával van felszerelkezve. Vad lövöldözésre sajnos nem nagyon futja a munícióból, pisztolyunkban mindössze hat lőszer van. Felszerelésünket, a pályán itt-ott található lőszeres dobozból pótolhatjuk. Vigyázzunk, nehogy véletlenül szétlőjük a lőszeres dobozt, mert ha belelövünk felrobban, és nem tudjuk a muníciónkat pótolni! A bombák 2 másodperc késleltetéssel robbannak, tehát ha lerakjuk, gyorsan menjünk el a közeléből. A bombák használhatóak az ellenségekkel szemben is, de elsődleges felhasználási területük a terepakadályok eltüntetése. Ha egy kőfal állja el utunkat (aminek más a színe), vagy a földön sziklákat látunk (ez utóbbi elég nehezen észrevehető), rakjunk le mellé egy bombát, és fussunk... Rick-nek van egy harmadik fegyvere is, nevezetesen a sétabotja. A tűz + jobbra-balra segítségével üthetünk az adott irányba, ez azonban csak pár másodpercre lebénítja az ellenséget. Denevér (kb. fele akkora mint egy ember) elkergetésére viszont ideális megoldás.
Számítsunk rá, hogy a falból itt-ott dárdák repülnek ki. Ezek elől érdemes lehajolni, és kúszva közlekedni. Ha elég közel megyünk a falhoz, ahonnan repülnek a dárdák, leáll a csapda. Fontos tudni, hogy a levegőben is tudunk irányt változtatni! Néhány csapdát csak így tudunk kikerülni. Az első szinten a legtöbb problémát az utolsó pálya fogja okozni, de jobb ha hozzászokunk a kapcsolók használatához. Ha hozzáérünk egy kapcsolóhoz, valami megmozdul a pályán: vagy egy padló darab csúszik arrébb, vagy egy csapdát kapcsolunk ki.
A pályákon csak egyfelé lehet továbbhaladni (a harmadik szinten van egy-két kivétel, de nem áll fent az a veszély, hogy eltévedünk), általában le vagy felfelé haladunk, de időnként jobbra vagy balra kell menni. Ennek azért van jelentősége, mert ha elvész egy életünk, arra a képernyőről indulunk újra, amelyre oldalról jöttünk be (és nem alulról vagy felülről).

A következő szinten Egyiptomba látogatunk, ahol a piramisok kincseit kell felderítenünk. Itt a szint legelején egy kő esik a fejünkre, ha nem vagyunk elég gyorsak. Ha bal oldalon felvesszük a kincset, vissza kell fordulnunk (ha ott megyünk fel lefejelünk egy dárdát), és a köre felugorva tudunk továbbhaladni. A következő sarkalatos pont, ahol utunkat három lezuhanó kő állja el, itt nem szabad megállni, kúszva épp átérünk a kövek alatt. Ha első ránézésre elérhetetlen helyre kellene feljutni, nézzük meg jobban a hátteret, a háttér lila színével azonos létrákat találhatunk, amire felugorva meg tudunk kapaszkodni benne (fontos, hogy nyomjuk a felfele irányt, csak így kapaszkodunk meg).
A 4. képen látható probléma sok fejtörést okozhat. Utunkat egy, a falból kiugró csapda állja el, és ránézésre zsákutcába kerültünk. Azonban ha belelövünk a falba (balra, a csapda irányába), a hátunk mögött lévő szikla leereszkedik, ha erre ráállunk és várunk, a szikla egy pillanatra lemegy még egy szintet, és mi gyorsan le tudunk mászni róla. A későbbiekben is, ha nagyon elakadunk, próbáljunk meg belelőni a falba. (pl. az imént vázolt problémától nem messze ezzel a módszerrel egy sziklán utazhatunk.) Természetesen ezen a szinten is meggyűlik a bajunk az őslakosokkal.

Néhány héttel egyiptomi kalandjaink után a Brit titkosszolgálat felkér minket, hogy szabadítsunk ki foglyokat a Schwarzendumpf kastélyból. A küldetést elvállaljuk, bár tudjuk, hogy a kastélyt erősen őrzik, hemzseg a katonáktól. A harmadik szint elején nincs sok időnk gondolkozni, rögtön egy kutya ront ránk, lelőni nem tudjuk, csak átugrani. Ezt a manővert később még egy párszor el kell végeznünk... Ezen a szinten a legtöbb problémát az ellenséges katonák tömege fogja okozni (csak bírjuk lőszerrel). A felénk gurított hordókat átugorni nem okozhat nehézséget. Sajnos a kastély kész labirintus, ezért további bonyodalom a helyes útvonal megtalálása. Ha rossz felé vesszük az irányt, a pálya korábbi pontjára jutunk. Ezért itt célszerű a térkép segítségét is igénybe venni.
A rabok a cellák előtt állva várják, hogy kiszabadítsuk őket (csak hozzájuk kell érni). A foglyokat nem tudjuk lelőni, így ha szükséges nyugodtan lövöldözhetünk mellettük. Az 5. képen látható teremben előszőr a felső két rabot szabadítsuk ki, ezután viszont már az alsó szinten lévő őr miatt nem tudunk lejutni, ezért jobbra távozzunk, így visszajutunk egy korábbi képernyőre, mehetünk az alsó szinten lévő rabért. Később guruló hordókat kell átugorni.

A kiszabadított foglyoktól Rick megtudja, hogy az ellenség új "csodafegyverével" támadást tervez London ellen. Rick nem sokat tétovázik, elhatározza, hogy meghiúsítja a támadást. A csodafegyver alatt rakétákat kell érteni, így egy földalatti rakétasiló-komplexumba kell behatolnunk, hogy a vezérlőteremben leállítsuk a rakétakilövést. Itt már mintha kicsit túlzásba vitték volna a készítők a játékos szívatását... A komplexum természetesen most is tele van ellenséges katonákkal, csapdákkal és a bombák is kerülendők (át is ugorhatjuk őket). A teherszállító csilléket szintén át kell ugornunk, nehogy legázoljanak. Ha utunkban áll egy, robbantással elguríthatjuk. Utunk végcélja a vezérlőterem, ahol a kék műszerfal elé bombát lerakva megakadályozhatjuk a rakétakilövést.
London megmenekül, hazatérésünk után a Titkosszolgálat nem győz hálálkodni hazánkért tett szolgálatainkért. Azonban Rick és az emberiség még nem is sejti, hogy a Föld felé - ezekben a pillanatokban is - egy idegen, egyáltalán nem békés civilizáció óriási űrhajói közelednek. De ez már egy másik történet...

Az irányításról még ejtsünk egy pár szót: a tűz+le billentyűkombinációval rakhatunk le bombát, a tűz+fel kombinációval lőhetünk, a le iránnyal lefeküdhetünk, (kivéve ha létrán állunk) ilyenkor tundunk jobbra-balra kúszni. A tűz+jobbra + balra megnyomásával magunk elé tarthatjuk sétabotunkat. A velünk szemben lévő delikvens, ha belerohan pár pillanatra ledermed, időt hagyva, hogy pl. egy bombát lerakjunk a lábai elé... A 'Q' billentyűvel kiléphetünk a játékból.
A program végigjátszásához nemcsak a botkormányt kell ügyesen tekergetnünk, hanem sok fejtörő rejtvényt is meg kell oldanunk, így a program nem válik unalmassá. Bár az is igaz, hogy örökélet nélkül szinte lehetetlen végigjátszani, a hat életünk pillanatok alatt el tud fogyni, javasolt a memória snapshot-ok sűrű mentése. Nagyon jó program, érdemes kipróbálni!

Örökélet: POKE 58381,0
Végtelen lőszer: POKE 64095,0
Végtelen bomba: POKE 64185,0

Térkép:

1. szint
2. szint
3. szint
4. szint