Scalextric

1986 - Leisure Genius

Autóverseny

Spectrum (48k)

Autóverseny programmal a Spectrum tulajdonosok is bővel el voltak látva, a legelső autóversenyek a géppel egyidősek. Az alább bemutatott Scalextric több szempontból is egyedinek számít, annak ellenére, hogy kivitelezése teljesen átlagos (a hangok viszont igen gyengék...) Talán sokan ismerik a C64-re készült Pitstop 2 programot. A játék hatalmas sikert aratott. Ez nem a grafikának volt köszönhető, sokkal inkább annak, hogy két játékos egymás ellen is játszhatott vele (osztott képernyőn). Az izgalmakat tovább fokozta a kerékcsere, és a tankolás lehetősége. Nos a Scalextric készítői gondoskodtak róla, hogy a Spectrum tulajdonosok se maradjanak ki a jóból, programjukkal szintén két játékos játszhat (sajnos itt a kerékcsere izgalmairól le kell mondanunk). További érdekesség, hogy lehetőségünk van versenypályák tervezésére!

 

 

Betöltés után egy beállítási procedúrán kell végigesnünk, melynek folyamán a program kérdéseket tesz fel:

  • Először az első, majd a második játékos nevét kell megadnunk. Ha csak egyedül játszunk a második játékosnak ne írjunk be nevet (lépjünk tovább ENTER-el), ilyenkor a gép adja meg az általa irányított pilóta nevét.
  • A következő kérdés arra irányul botkormánnyal szeretnénk-e játszani. Nemleges válasz esetén billentyűzettel irányíthatjuk a játékot. ('Y' - igen, 'N' - nem). Ekkor sorban definiálnunk kell a billentyűket:
    • ACCELERATE - gyorsítás
    • BRAKE - fék
    • LEFT - balra
    • RIGHT - jobbra
    • START - indítás
  • Ha botkormányt választottunk ki kell választanunk annak típusát. (Az irányítás kiválasztása után a kiválasztott eszközzel tudjuk mozgatni a pointert a képernyőn.) A következő kérdésre nemleges válasszal tudunk továbblépni:
    • Sinclair Joystick
    • Kempston Joystick
    • Cursor Joystick
  • A következő kérdés arra irányul, kívánuk-e pályát tervezni.
    • Igen válasz esetén választhatunk: be kívánunk tölteni egy korábban elmentett pályát, vagy új pályát tervezünk.
    • Nemleges válasz esetén a program szintén megkérdezi, kívánunk-e betölteni egy elmentett pályát. Ha nem töltünk be, a program felajánl egy pályát, majd megkérdezi, elfogadjuk-e?
      A programban összesen 17 szerepel, ezek közül tetszőlegeset választhatunk: Rio Brazil, Estoril, Imola, Monaco, Belgium, Villeneuve, Detroit, Paul Ricard, Silverstone, Nurburgring, Austria, Zandvoort, Monza, Brands Match, Rome, Adelaide, Kyalami.
  • A pálya kiválasztása után elmenthetjük kimenthetjük a pályát.
  • Be kell állítani a teljesíteni kívánt köröket (1-99).
  • Ha egyedül játszunk, ki kell választani a gép által irányított ellenfél nehézségi szintjét.

Miután mindezeket beállítottuk kezdetét veszi a verseny. Ellenfelünk mindössze egy van (ketten vagyunk a pályán). Az 1. játékos a felső képernyő láthatja autóját, a 2. alul. Az irányítás nagyon egyszerű (nem a szimuláció a program erőssége...). Váltani nem kell, csak a négy iránybillentyűvel kell irányítani autónkat. A pályáról nem tudunk kicsúszni, ha a pálya szélének sodródunk lelassul az autónk. Vigyázni kell azonban, a másik autóval nem szabad ütköznünk, mert autónk összetörik (ha a gép ellen játszunk, ő nyeri meg a versenyt). A játékképernyő alatt mindkét játékos külön-külön láthatja sebességét (MPH), valamint egy térképen autója pozícióját. A játékból a CAPS SHIFT + SPACE megnyomásával bármikor kiléphetünk.
A győztes célba érése után a gép kiírja az eredményt majd el kell döntenünk, hogy kívánunk-e új pályán játszani. Nemleges válasz esetén rögtön elindul a verseny a kiválasztott pályán, ha a kérdésre igennel válaszolunk, új pályát választhatunk.

Ha pályát kívánunk tervezni. Első dolgunk az üres tervezőasztalon a kezdő pozíció kiválasztása (PLEASE LOCATE THE START OF THE TRACK). Itt lesz a rajt / cél. Ezután el kell döntenünk, merre kezdjük a pályaépítést: HORIZONTAL - vízszintesen, jobbra, VERTICAL - függőlegesen, felfelé. (A kérdésre a H vagy a V megnyomásával tudunk válaszolni.)
Ezt követően a fent látható pályaelemek segítségével nekiállhatunk építeni a pályát. Természetesen olyan pályát kell építenünk, amin körbe lehet menni. A gép nem engedi, hogy "lemenjünk" a tervezőasztalról. A pályaelemek feletti piros sávon 4 felirat látható, melyekre "rákattintva a következő funkciókat érhetjük el:

  • RACE - verseny a megtervezett (és elkészült!) pályán.
  • CLOSE - ha körbeértünk a pályaépítéssel, ezzel a funkcióval zárhatjuk össze a pálya két végét.
  • LIFT - az utolsóépített pályaelem törlése (nem csak a legutolsót jegyzi meg, akár az egész eddig megépített pályát is törölhetjük).
  • ABORT - pálya tervezésének megszakítása, új pályatervezés indítása.

A pályaelemek között nincs külön jobbra-balra kanyar. Ha kanyart építünk, minden elemnél megkérdezi a gép, hogy az óramutató járásának irányába akarunk-e kanyart építeni.