Sidewalk

1987 - Infogrames

akció, nyomozós

Forrás:
Spectrum Világ 18. rész

Spectrum (48k)

Enterprise

Johnny Smith nagy bajban van: új barátnőjének, a szép (?) Lolának megígérte, hogy este koncertre viszi csillogó Harley Davidson motorján, de a terveibe némi hiba csúszott, mert a csodamotort időközben ellopták. Ennél nagyobb baj, hogy Johnny a koncertjegyeket délután, a barátnőjével megbeszélt randevú előtt akarta megvásárolni, de arról egyenlőre még fogalma sincs, hogy hol lehet kapni. Délután háromkor indul el, hogy megpróbálja visszaszerezni a motorját és megvegye a két jegyet az esti koncertre. Ez természetesen már a játékos feladata lesz.
Az INFOGRAMES cégtől eddig nyomozásra épülő kalandjátékokat (VERA CRUZ AFFAIR, SYDNEY AFFAIR) láthattunk. A hagyományaikkal először a PROHIBITION szakított (ezt mondjuk hagyhatták volna eltűnni a süllyesztőben), amit nemsokára követett a SIDEWALK is. Ez már inkább az akciójátékok kategóriájába sorolható. Mint a cég minden játékára, a SIDEWALK-ra jellemző a kitűnő grafika, az animáció viszont úgy tűnik nem túl erős oldala a programozóiknak. Ezt a kis hiányosságot frappáns módon búgtatták el: a képernyőnek csak kb. a negyed részen látható a tulajdonképpeni játékterület, a többi helyet a játékos, az éppen aktuális személy(ek) illetve a nálunk lévő tárgyak nagyméretű képe tölti be.
Betöltés után a főmenüben állítjuk be az indítási paramétereket:
  1. RESTART GAME: a játék elindítása az eddigiek szerint
  2. SOUND FX ONLY: csak hangeffektusok, zene nincs
  3. FULL SOUND: zene és hangeffektusok együtt

Valamelyik számbillentyű megnyomása után a joystick-menüben meg keli határoznunk a kívánt irányítást. A 'SPACE' billentyűvel KEYBOARD (a program bemutatja melyik billentyűk használhatóak) / INTERFACE II / KEMPSTON / CURSOR irányítások között válogathatunk, választásunkat az 'ENTER'-rel hagyhatjuk jóvá.
A játék délután három órakor kezdődik. Feladatunk, hogy nyolc óráig megtaláljuk az elveszett motorkerékpár alkatrészeit, beszerezzünk két jegyet az esti koncertre és felhívjuk a barátnőnket, hogy a megbeszélt helyen találkozunk vele. A játék maximum este 10 óráig tarthat.
A képernyő három részre van osztva:

Első lépésként keressük meg a hippit (ha útközben találkozunk valamelyik bandataggal, fussunk tovább). Őt lehetőleg ne verjük meg, mert a következőkben nem hajlandó információkat adni és nem tudjuk a játékot teljesíteni. A következő kérdésekei tehetjük fel neki:

 

Tegyük fel tehát a jegyekre vonatkozó kérdést, majd a hippi útmutatásai alapján; menjünk el a lemezboltba. Miután beléptünk a kapun, egy idős hölggyel tataljuk szembe magunkat. Először is kérjünk két jegyet a koncertre (TWO TICKETS FOR BAND AID CONCERT). Ha van nálunk 20 font és a hippi küldött minket ide, akkor megkapjuk (OKAY, TWENTY POUNDS); ha pénzünk van, de nem a hippi küldött, a hölgy azt mondja, hogy nincs több jegye (I HAVEN'T GOT ANYMORE); ha nincs elég pénzünk, kirúgnak bennünket (CLEAR OFF, YOU'VE NO MONEY). Miután megkaptuk a két jegyet, az utcán találjuk magunkat, de ez ne keserítsen el minket, menjünk vissza még egy kis csevegésre. Vehetünk - még - egy jegyet (ONE TICKET FOR BAND AID CONCERT), de - mint az ismert matyó közmondás mondja - "Egy jegy nem jegy, három meg minek?!", pusztán a társalgás fenntartása kedvéért kérdezzük meg inkább az időt (WHAT'S THE TIME, PLEASE). Miután közölték velünk, hogy van óránk és "madáragyúak" vagyunk, menjünk vissza és érdeklődjünk, hogy van-e még jegye (YOU REALLY HAVENT GOT ANY LEFT?). Azt mondja, hogy eladott egyet Germaine-nek (I SOLD ONE TO GERMAINE). Hm, ki a fene az a Germaine és hol a nyavalyában lehet megtalálni? Kérdezzük meg ezt is (WHERE DOES GERMAINE LIVE?). A hölgy erre azt feleli, hogy kérdezzük meg a hippit, ő tudja (ASK THE HIPPIE, HE KNOWS).
Menjünk vissza tehát hosszúhajú barátunkhoz és érdeklődjünk tőle, hogy mit tud egy eltopott motorról (WHAT DO YOU KNOW ABOUT A STOLEN BIKE?) Ha a hippit még nem vertük meg és most kérdezzük ezt tőle először, közli velünk, hogy menjünk és nézzük meg Germaine-t, aki itt lakik helyben (GO AND SEE GERMAINE. SHE LIVES HERE) Az utca jobb oldalán lévő nyitott ajtón menjünk be (csak akkor tudunk, ha a hippi már megmondta nekünk a fentieket). Itt találkozunk Germaine-nel, aki leginkább egy csúnya indián öregasszonyra emlékeztet, mindenesetre méltó párja a hippinek. Vehetünk tőle egy jegyet a koncertre tíz fontért (ONE TICKET FOR BAND AID CONCERT), megjegyezhetjük, hogy valami nagy (THAT'S GREAT), de inkább tudakozódjunk nála az "elveszett" motorkerékpár felől. Germaine ekkor közli velünk, hogy a Harley-Davidson motorja ott található, ahonnan elindultunk: a zsákutcában (THE ENGINE IS IN THE DEAD END-STREET).

Keressük meg a bandából Whacka-t. A banda tagjai mindig máshol vannak, ezért mászkáljunk mindenfelé, csak belebotlunk egyszer. Miután megtaláltuk, kezdjünk barátságos csevegésbe vele. Először is érdeklődjünk látta-e a motorunkat (HAVE YOU SEEN MY MOTORBIKE?), mire ő vadul tagad (NO!NO!). Esetleg egy darabját... (HAVE YOU SEEN A PART OF MY BIKE?). Kezd ideges lenni: azt ajánlja, hogy kopjunk le (I'D ADVISE YOU TO CLEAR OFF...). Hm, hát ebből az ürgéből úgy látszik nem lehet semmit se kihúzni... Nyúljunk gazdasági fegyverhez: kérdezzük meg, hogy egy ötösért mit tud mondani nekünk (WHAT CAN YOU TELL ME - FOR A FINER?). Whacka elteszi a pénzt, aztán közli velünk, hogy nézzük meg Snake-et (GO AND SEE SNAKE!). Tegyünk így. Miután megtaláltuk, tőle is érdeklődhetünk az elveszett motor illetve annak darabjai iránt, de ezzel csak azt érhetjük el, hogy barátságtalanul tagad illetve közli velünk, hogy jobb lesz, ha elhúzunk, mert az idegeire megyünk. Mondjuk inkább azt neki, hogy a pofozkodós manus (Whacka) küldött minket (THE MAN WITH THE FLAIL SENT ME). Snake erre mindjárt beszédesebb hangulatba kerül: közli, hogy a punklánynak van egy eladó franciakulcsa (THE PUNK GIRL WILL SELL YOU A SPANNER) vagy azt mondja, hogy a szerelőnél lehet kereket kapni (THE MECHANIC HAS SOME WHEELS FOR SALE). Az utóbbi információval vagyunk jobban kisegítve, mert a punklányhoz bármikor bemehetünk, de a szerelőhöz csak akkor, ha Snake már mondta nekünk, hogy nála lehet kereket venni. Miközben itt mászkálunk ide-oda, beugorhatunk a zsákutcába is a motorért (a jobb oldali sarokban található).
Attól függően, hogy mit mondott Snake keressük meg az információ alanyát. Tegyük fel, hogy a punklányról beszélt. A punklány egy romos házban üldögél. Csevegjünk vele egy kicsit, kérdezzük meg először is, hogy mit tud egy ellopott motorról. Semmit. Úgy tűnik, ebben a játokban senki nem tud semmit, ha egy elveszett motorról van szó. Váltsunk egy kicsit bizalmasabb hangnemre: figyelembe véve, hogy a punklady milyen impozáns méretű keblekkel rendelkezik, kérdezzük meg, hogy mit csinál az este (HEY DARVNG, WHAT ARE YOU DOING TONIGHT?). Erre a hölgy megkérdezi, hogy néztünk-e már tükörbe (HAVE YOU LOOKED INTO MIRROR LATELY?). Úgy látszik, nem tetszünk neki. Sebaj, tereljük gazdasági síkra a beszélgetést, kérdezzük meg, van-e valami eladó cucca (WHAT HAVE YOU GOT FOR SALE?). Erre ad nekünk öt Fontért egy franciakulcsot (A SPANNER FOR FIVE POUNDS). Miután ezt megszereztük, a motor nálunk lévő darabjai a megfelelő helyre kerülnek. Esetleg - sértett önérzetünkben - visszaugorhatunk a hölgyhöz megkérdezni, hogy milyen gyakran szokták "megtölteni" (HOW MUCH DO YOU CHARGE?), de ez már kimeríti a bunkóság fogalmat.
Keressük meg Whacka-t, hogy egy ötösért megint elküldjön minket Snake-hoz, aki most már hajlandó a szerelőről is dalolni (mint már említettük, erre csak akkor van szükség, ha Snake első próbálkozásunk alkalmával a punklányhoz küldött minket). A szerelő a szerelőműhelyben található (ki hitte volna?) és egyaránt kopasz is, meg csúnya is. Viszont nagy előnye, hogy kérésünkre (HAVE YOU GOT ANY MOTORBIKE WHEEL?) hajlandó nekünk eladni 5 fontért egy kereket, amit a pankrátor (Sumo) küldött neki (YES, 1 FOR 5 POUNDS. THE WRESTLER SENT ME). Ezenkívül megkérdezhetjük tőle a pontos időt, esetleg megvádolhatjuk, hogy ő lopta el a motorunkat (YOU DUMMY, IT WAS YOU WHO STOLE" MY BIKE), de ezzel nem érünk el semmit.
Most már csak egy dolgunk van: végig kell járnunk a banda összes tagját és mindegyiket meg kell vernünk, mert így hozzánk kerülnek a náluk levő alkatrészek. Minden bandatag a verekedés egy módjában jártas. Az ellenük alkalmazandó módszerről azok a feliratok adnak tájékoztatást, amelyeket a program akkor jelenít meg, ha találkozunk valamelyikkel. Nem feltétlenül kell az ököl szimbólumot választanunk a verekedéshez, elég, ha rosszat mondunk. Természetesen ne számítsunk WAY OF THE TIGER típusú animációra (de azért elég szórakoztató látvány). A különböző támadási módokat az iránybillentyűk és a 'tűz' gomb egyszerre történő megnyomásával vehetjük igénybe: 'jobbra'+'tűz' vagy 'balra'+'tűz': pofozkodás; 'fel'+'tűz': lefejelés; 'le'+'tűz': rúgás; 'fel' +'jobbra' (vagy 'balra') +'tűz': jobbegyenes.

Nézzük sorban a bandatagok jellemzőit:

  • Whacka: Kitűnő a pofozkodásban, de rosszul védekezik. Elég, ha azt mondjuk neki, hogy "Hé, fickó, add oda az alkatrészt!" (HEY MATE, BRING ME THE STUFF) és máris verekedhetünk vele. Könnyű legyőzni, ha rúgjuk és fejeljük.
  • Snake: Erős oldala a jobbegyenes, tehát ne pofozkodjunk vele, rúgjuk vagy fejeljük. Mondjuk neki: "Te hülye, add ide vagy nyakon váglak!" (YOU IDIOT, GNE ME THAT OR I'LL HIT YOU), aztán mindent bele.
  • Sumo: Pankrátor világbajnok. Fejeljük le vagy jobbegyenesekkel operáljunk. Ha valamit kétszer kérdezünk meg tőle vagy így szólunk hozzá: "Hé, köcsög, add ide vagy szétszedlek, mint Floki a lábtörlőt!" (HEY SLOB, GIVE ME THAT OR I'LL NUT YOU) már verekedhetünk is vele.
  • Bandavezér (GANG LEADER): Ő a legerősebb négyük közül, nehéz leverni. Ezenkívül ő a punklány barátja. Teljesen mindegy mit mondunk neki, rögtön nekünk jön (különösen, ha a lánytól már megkérdeztük, hogy milyen gyakran szokott...). Rúgásokkal és fejeléssel próbálkozzunk, de ne próbáljunk pofozkodni vele.

Verekedés közben mindkét résztvevő korsója látható; ha úgy vesszük észre, hogy a miénk gyorsabban fogy, váltsunk át másféle harcmodorra. Mielőtt nekiugrunk valamelyik gengszternek, mindig töltsük fel a söröskorsónkat a kocsmában. Elegy kellemetlen, hogy a kocsma előtt általában mindig álldogál egy a garázda urak közül és előfordulhat, hogy a sörkészletünk mar megcsappant mire ideérünk. Ilyenkor egyszerű trükkel élhetünk: mivel a két küzdőfél mindig az utca két átellenes pontjáról indul; úgy kell intéznünk, hogy bal oldalról érkezzünk (ha jobbról jöttünk, a találkozás után szaladjunk el balra, aztán jöjjünk vissza) és még mielőtt az ellenfél odaérne hozzánk, szaladjunk be a kocsmába. Így a verekedést már teljes energiával kezdhetjük el. A megvert banditák pénze illetve a náluk lévő alkatrészek a birtokunkba kerülnek (ha minket vernek meg, természetesen mindent elvesztünk). Kétszer felesleges bármelyiket megvernünk.
Miután végigvertük a t. gyülekezetet motorunk már teljes szépségében tündököl. Hm, vagy mégsem?! Úgy tűnik, mintha egy alkatrész hiányozna... Ez valahol a városban van eldugva, valamelyik ablakmélyedésben vagy kerítés mögött kell keresgélnünk. A keresés a 'fel' billentyű megnyomásával történik.
Miután a motorunk készen van és nálunk van a két jegy is, menjünk el a telefonfülkéhez és fél fontért telefonáljunk egyet. A vonal másik végén a barátnőnk veszi fel a telefont, akivel közölnünk kell, hogy találkozhatunk vele (HI, IT'S ME, I'LL BE WITH YOU SOON). Ezzel a játékot teljesítettük.
Ha 8 óra után telefonálunk, akkor az imádott hölgy közli velünk, hogy elkéstünk és John-nal fog elmenni (TOO LATE, I'M GOING JOHN NOW). A játékot elveszítettük. Csak nőkkel ne kezdjen az ember!
Ha a motor még nincs kész, akkor mindig csak szerencsekívánságokat kapunk (BE CAREFUL, DARLING).
Modern világunkban előfordulhat az is, hogy nem egy hölggyel hanem egy úrral kívánunk a koncertre menni. Ez esetben a randevút - üzleti elfoglaltságunkra hivatkozva - le is mondhatjuk (HI, I'M JUST SORTING OUT SOME BUSINESS), de így természetesen a játék nem ér véget, csak 22 órakor, amikor lejár az időnk
A SIDEWALK igen élvezetes játék, annak ellenére, hogy néha apróbb hibákat találhatunk benne (a motor motorját nem találjuk meg a zsákutcában vagy Snake nem hajlandó a szerelőről beszélni), bizonyosak vagyunk benne, hogy bármilyen játszani szerető embernek jó szórakozást nyújthat. A sikeres teljesítés záloga mindössze annyi, hogy a megfelelő kérdést a megfelelő időben tegyük fel az egyes személyeknek.

Nem fogy az idő: POKE 52877,100

Térkép