Ski Star 2000

1985 - Richard Shepherd

sport

Forrás:
Sinclair Spectrum Játék és program 1

Spectrum (48k)

Enterprise

A Ski Star 2000 egy ötletesen kivitelezett sportszimuláció. A grafikai megoldás 1985-ben teljesen egyedinek számított (otthoni 8-bites számítógépekre nem sok 3 dimenziós játék készült, valószínűleg teljesítménybeli problémák miatt)
Betöltés után egy jól kivitelezett menübe jutunk, ahol a következő lehetőségek közül választhatunk:

  1. - játék indítása
  2. - pálya kiválasztása
  3. - új pálya tervezése
  4. - elért legjobb pályaidők listája
  5. - játék vezérlés kiválasztása

A menüben a legfelső menüpont világosabb, mint a többi, kezdetben ez az aktuális menüpont. Egy menüpontot kiválasztani a hozzá tartozó számbillentyű megnyomásával tudunk, vagy a kiválasztott irányítás le-fel irányával. Kezdetben a billentyűzetről, a A-Z billentyűkkel tudunk mozogni. Az aktuális menüpontot a tűz gombbal, vagy az ENTER megnyomásával tudunk.

DEFINE KEYS
A változatosság kedvéért kezdjük az ismerkedést a legutolsó menüponttal! Válasszuk ki az 5. menüpontot, az irányítást. Sorban bekéri a gép a fel / le / bal / jobb / tűz funkció billentyűket, melyeket nekünk meg kell adni. Ha billentyűről akarjuk kezelni a játékot egyszerűen nyomjuk meg a megfelelő billentyűt. A menüpont neve (REDEFINE KEYS) egy kicsit megtévesztő, mert a kérdésre kiválaszthatjuk a botkormány megfelelő irányát is. A későbbi irányításbeli problémák elkerülése érdekében javasolt a Sinclair Interface kiválasztása. A beállítás után visszakapjuk az alap-képet, innen mindig a tűz-gomb vagy az ENTER megnyomásával léphetünk a főmenübe.

BEST TIMES
A 4-es opcióban a mindenkori eredményjelző táblát láthatjuk, pályánként bontva. A listát a le-fel billentyűkkel tudjuk mozgatni, a tűz gomb megnyomására a kezdő-képhez jutunk.

 

DESIGN COURSE
Itt lehetőségünk nyílik, a programban található 16 pálya áttervezésére. A kép bal oldalán zöld mezőben látható a pálya, bal oldsalon látható a menü. A pályát ízlésünk szerint rendezhetjük be. Jobboldalt felül a fel / lefelé mutató nyíl segítségével (a kurzort rá kell állítani, majd tűz) kiválaszthatjuk a gép memóriájában levő 16 pálya közül azt, melyet meg szeretnénk változtatni, vagy akár mind a 16-ot megváltoztathatjuk. (0-15). álljunk pl. a jobboldalt elhelyezett tárgy valamelyikére a kurzorral, majd nyomjuk meg a tűz-gombot, helyezzük a tárgyat a pályán a kívánt helyre és ismét tűz. Ugyanígy el is vehetünk a pályáról, de az elvett tárgyat mindig a jobboldalt középen látható hordószerű alakba ("lomtárba") kell vinni, és ismét tűz. Ha csak véletlenül választottunk ki a menüből egy tárgyat, nem akarjuk a pályára rakni, azt szintén a szemetesbe rakjuk.Zászlókat (jobbos, balos), buckákat, fákat, fűcsomókat, szakadékokat, fövenyeket, oszlopokat helyezhetünk el a pályán.
Kilépéshez helyezzük a kurzort a jobboldalt alul látható kijáratba, majd ismét tűz.

CHOOSE COURSE
Ha a 2-es opciót választjuk, egy igen hosszú beállítási táblát találunk a képernyőn, amivel a pálya paramétereit tudjuk módosítani Az inverz sor a le / fel funkcióval állítható, míg az adott soron belül a bal/jobb funkció állítja be a megfelelő értékeket. Itt sorban beállíthatjuk:

Mode - nehézségi fokozat (0-31)
Course - pálya (0-15)
Height - lesiklási magasság (0-20)
Rate of turn - fordulási mérték (1-12)
Link - dőlés-fordulási viszony (10-255)
Acceleration - gyorsítás mértéke (20-255)
Decleration - lassítás mértéke (10-255)
Max Speed - maximális sebesség (10-39)
Max Roll -maximális dőlés (16-60)
Overplot - nyomvonal (0-1)
Visibility - látási viszony (0-10)
Paper Colour - háttérszín (0-7)
Ink colour - tinta színe (0-7)
Border Colour - keret színe (0-7)
Bright - fényesség (0-1)
Snow - havazás mértéke (0-20)
Goggles - szemüveg típusát (0-6)
Safe (Roll) - borulásmentes lesiklás (0-1)
Practice mode - gyakorló / verseny mód (0-1)
Tape Menu - magnó menü (betöltés / kimentés)  
Exit to ... - visszatérés a főmenübe  

Ha a kazettás magnó menüt választjuk, a főmenühöz hasonló elven kiválaszthatjuk, hogy betölteni (LOAD) akarunk-e egy elmentett pályaállást a kazettás magnetofonról, vagy elmenteni (SAVE) akarunk-e egy meglévőt, illetve visszatérni a főmenübe.

Play Game
Elérkezett a nap fénypontja, kezdetét veszi a lesiklásunk! A játék célja különböző nehézségi fokozatú pályákon a versenyszerű lesiklás, vagy a lesiklás gyakorlása üzemmódtól függően. A lesiklás időre megy. A fel iránnyal tudunk gyorsítani, a le billentyűvel lassítani tudunk. Ha tereptárgynak ütközünk bukunk (a kapuknak sem szabad nekimennünk!). Nem érdemes teljes sebességgel száguldozni, mert az egyes kapukat valahogy be is kellene vennünk! (Ezt hangjelzés is kíséri.) A kapukat arról az oldalról kell megkerülni, amelyre a zászló áll.
Ne csodálkozzunk, a játék közben a hóesés miatt fehér "hópelyhek" jelennek meg a szemüvegünkön, hacsak a havazást nem állítottuk 0-ra. Ugyanígy a szemüveget váltva változik annak kerete. Egyébként a szemüveget érdemes 0-ra állítani, így kikapcsoljuk.
A játékképernyő alatt a zöld mezőben, jobb oldalon a pályán megtett utunkat tanulmányozhatjuk, bal oldalon láthatjuk az egyéb kijelzőket:

  • SPEED - sebességünk
  • TIME - idő (az időmérő a START kapun áthaladáskor indul)
  • FAULTS - kihagyott kapuk
  • PASSED - teljesített kapuk
  • PRACTICE / SAFE ROLL / VISIBILITY - paraméterek értékei.

A játék grafikája inkább érdekes mint szép, és ne számítsunk "EU-komform" frame-rate-re sem... (A mai játékokhoz szokott szemnek egy kicsit "darabosnak" tűnhet a mozgás...)