Southern Belle

1985 - Hewson Consultants Ltd.

szimulátor

Forrás:
Commodore Világ 23. rész

Spectrum (48k)

Enterprise

A Southern Belle egy nagyon híres angol gőzmozdony volt valamikor a húszas-harmincas évek tájékán. A londoni Victoria és a brightoni pályaudvar között közlekedett. A számítógépes feldolgozás egy vérbeli szimulátor lett, amelyen a pályaválasztás előtt álló ifjúság már otthon begyakorolhatja azoknak a hi-tech berendezéseknek a kezelését, amelyet a "Hív a vasút, vár a MÁV!" szlogen kitalálói üzemeltetnek. Sajnos a 8 bites gépek lehetőségei meglehetősen korlátozottak, szóval a koszt még nem sikerült tökéletesen emulálni, de minden vállalkozó kedvű bakt... vasúti tisztviselő-jelölt élethű effektusokat érhet el ezen a téren is, ha mondjuk egy fél évig állandóan monitorra fújja a füstöt.

A rövid kis bevezető után rögtön rá is térhetünk a program kezelésére, amely egy menüvel jelentkezik be. Itt a megfelelő számbillentyű megnyomásával beállíthatjuk, hogy melyik küldetést akarjuk indítani. Az első a demo, vagyis a gép vezeti a szerelvényt. Ha úgy fél percig nem állítunk be semmit, akkor automatikusan ez fog beindulni, ahonnan csak az 'X' megnyomásával léphetünk vissza ide. Valamelyik küldetés elindítása után az 'CAPS SHIFT + X' megnyomásával térünk vissza a főmenübe. A többi opció egyre nehezedő menetek elé állítja a játékost:

  1. TRAINING RUN: Gyakorlás. A londoni Victoria pályaudvarról indulunk, és csak Brightonban, a végállomáson kell megállnunk. Nincs sebességkorlátozás sem.
  2. EASY SCHEDULE AND SPEED LIMITS: Itt is csak Brightonnál kell megállnunk, de valahol lesz egy 30 mérföldes sebességkorlátozás is a pályamunkások miatt. Egyébként ettől az opciótól kezdve élnek az állandó sebességkorlátozások is (a pontos helyeket ld. később). Az EASY SCHEDULE arra utal, hogy a menetrendben szereplő állomásokig kényelmesen lehet tartani a menetidőt.
  3. STOPPING TRAIN AND SIGNALLING: Itt már lesz néhány megálló a Victoria és Brighton között is, ahol pontosan kell beállnunk és egy percet várakoznunk az utasokra. Ezenkívül még lesz valahol egy 30 mérföldes sebességkorlátozás a pályamunkások miatt, valamint figyelnünk kell a bal alsó sarokban a jelzőt is (a tilos előtt meg kell állni).
  4. HEAVY STOPPING TRAIN: 3-4 megálló Brightonig, de nincs pályamunka. A nehézség ott lesz, hogy mivel a szerelvény jóval nehezebb annál, mint amelyekkel eddig mentünk, sokkal lassabban gyorsul fel és sokkal nehezebben áll meg (a lejtőkön meg az emelkedőkön néha el szokott gurulni...).
  5. RECORD RUN: Itt gyorsasági rekordot kell futnunk, 48 perc 41 másodperc alatt kell beérni Brightonra. Köztes megálló nincs, de a menetrendben megadott idők elég szűkösek és csak akkor lehet tartani őket, ha az állandó sebességkorlátozásokat néha túllépjük. (Erre a rekordbeállításra 1903 Július 26-án került sor.)
  6. SOUTHERN BELLE: Itt nyilván a program nevét adó mozdony nyergében fogunk füstölni, de különösebb különbség nincs a 2. opcióhoz képest.
  7. PROBLEM RUN: Ez az előbbiek közül bármelyik lehet, meglehetősen laza menetrenddel (néha nincs is köztes megálló). A probléma ott lesz, hogy néha elromlik néhány berendezés (az üzenetsorban Communications Cord Pulled) és nem igazán azt mutatja, amit valójában kellene. Vagy az is előfordulhat, hogy a program egyszer csak behúzza a fékeket a nyílt pályán... A hiba megszüntét az All Clear felirat mutatja az üzenetsorban, de ha fékbehúzás volt a gond, akkor vigyázzunk arra, hogy ha emelkedőn álltunk meg, behúzott fékkel kell elindulnunk, különben visszagurulás miatt azonnal véget ér a parti.
  • Az ' L' megnyomásával egy korábban kimentett játékállást tölthetünk be, és folytathatjuk a játékot.
  • Az 'ENTER' megnyomásával szintén egy demo-t indíthatunk el, azonban itt jelentős időgyorsítással száguld végig a gép a pályán.

Mielőtt a gőzös nyergébe pattannánk, egy kis anyagismeret óra, avagy: "Hogyan működik a gőzmozdony?" A dolgoknak ezt a részét nyilván mindenki ismeri, csak mi nem - mivel pedig az ismétlés a tudás mamája, elmondjuk magunknak. (Ti addig gyújtsatok rá.) Az alapelv az, hogy egy zárt tartályban a forráspontig melegítik a vizet, és a keletkező gőznyomást hengerekbe vezetik, amelyek egy tengelyes áttétellel forgó mozgássá alakítják a gőznyomás által keletkező energiát. A folyamat a tűznél kezdődik. Egy kemencében szenet égetnek, amelyre néha szenet is kell pakolni. A legnagyobb hatékonyság úgy érhető el, hogy a kemencének körülbelül a fele van tele szénnel. Az égést a levegő bekeverésével lehet szabályozni, ami egy szelepen keresztül történik: ha a szelepen több levegőt engedünk be, akkor az égés ugyan gyorsabb (többször kell rátenni a tűzre), viszont nagyobb hatásfokú is (jobban melegítheti a vizet). Szintén a levegőáramlást gyorsíthatjuk azzal, hogy ha kinyitjuk a kemence ajtaját (így lehet tájékozódni a szénszintről is) - viszont így nagyon gyorsan csökken a tüzelőtérben levő hőmérséklet is, tehát romlik a hatékonyság.
A szén tüzelése közben keletkező gázokat egy csőrendszer bevezeti a munkatartályba (ahol az majd gőzzé forralja a vizet), majd onnan a kéményen keresztül kiengedi a szabadba. Ha a regulátor (ld. később) zárva van, vagy a mozdony alagútban halad, akkor ezek a gázok nem távozhatnak a kéményen keresztül, tehát egy másik szelepen (a későbbiekben 'Blower' - mivel nem tudjuk a pontos magyar szakkifejezést, inkább maradunk azoknál, amelyeket a program használ) ezeket nekünk kell kiengedni a szabadba, különben a tűz "besül" (és a tűzzel együtt a játék is).
A forró gázok tehát a munkatartályba kerülnek, ahol gőzzé forralják az ott lévő vizet. A munkatartályba egy víztartályból kerül át a víz. A két tartály közötti vízáramlás gyorsaságát szintén egy szelep (Injector) nyitottsága határozza meg. Optimális esetben a munkatartálynak körülbelül 60-70%-a van tele vízzel (a fennmaradó részben fejlődik a gőz), tehát az 'Injector' szelepet úgy kell beállítani, hogy ez az érték állandósuljon. Ha túl sok víz van a munkatartályban, akkor nem tud elegendő gőz fejlődni (a játék leáll, ha az 'Injector' zárásával nem állítjuk meg a vízszint emelkedését), ha meg túl kevés, akkor nincs miből gőzt fejleszteni (a játék szintén leáll, ha nem nyitjuk az 'Injector' szelepet).
A munkatartályban fejlődő gőzt szintén egy szelepen (regulátor) keresztül engedjük át a hengerekbe, ahol a gőznyomás majd a tengelyre kötött dugattyúkat fogja mozgatni. A regulátor tehát tulajdonképpen a "gázpedál". A regulátor nyitása egyben nyitja azt a szelepet is, amelyik a munkatartályban levő vizet forraló gázokat kiengedi a mozdony kéményén keresztül, tehát a 'Blower' szelepet csak akkor kell majd használnunk, ha a regulátor zárva van.
A gőz tehát elvonult a hengerek irányába, szóval már csak egyetlen szeleppel (Cut Off) kell megismerkednünk és máris letehetjük a fűtővizsgát. Ennek a funkciója nem egészen világos előttünk, de valami olyasmi lehet, mint a sebességváltó az autóknál. Csak ez nem az áttétek szabályozza, hanem - tippünk szerint - azt, hogy hány hengerbe áramlik a regulátor által átengedett gőz. (Persze az is lehet, hogy rosszul tippeltünk, de az viszont biztos, hogy a 'Cut off' működését a regulátorral kell összehangolnunk). A lényeg az, hogy a legnagyobb gyorsulás a teljesen nyitott 'Cut off'-fal érhető el.
Most már akár repülhet is a mozdony, bár előbb nem árt megismerkedni ennek a technikai megoldásnak az apró buktatóival is. Csak egy pár:

Az ördögi berendezések használatának mikéntjéről késobb majd részletesebben is szólunk, egyelőre elég annyi, hogy ez lesz az egyik szerepkörünk. A másik pedig a vasúti illemszabályok figyelembevétele, úgymint: "Ne felejtsd az állomáson az utasokat!", vagy "Ha piros a jelző, légy oly szíves megállni!",azonkívül "Ha a végállomásra 80 mérföld/óra sebességgel pöfögsz be, akkor az utasok a temetőben fognak kiszállni" - és így tovább.

A vasutas alapelvek tisztázása után vissza is térhetünk a játékhoz. Valamelyik éles "küldetés" választása után beállíthatjuk, hogy mennyire akarjuk bonyolulttá tenni az életünket, azaz melyik berendezéseket működtetjük mi:
  1. Csak a regulátorra, a fékezésre és a 'Cut off'-ra kell figyelnünk.
  2. Az iméntieken kívül még nekünk kell üzemeltetni a 'Blower' szelepet ás a mozdonysípot is. A 'Blower' szelepen keresztül engedjük ki a szabadba a tüzelőtérben keletkező gázokat. Ez automatikusan működik, ha a regulátor nyitva van és a mozdony éppen nem alagútban halad, ellenkező esetben nekünk kell majd első vagy második fokozatba állítani (egyébként mindig legyen zárva!). A mozdonysíp az a tutuló micsoda, amivel a vasutasok jókedvükben füttyentenek egyet: ha az állomásokról történő indulásnál, alagutak előtt, illetve a pályamunkások által éppen szerelt részeknél nem használjuk, akkor azt a program a menet értékelésénél hibának veszi.
  3. A szén tüzelését is nekünk kell szabályoznunk (nekünk kell nyitogatni a levegőt áramoltató szelepeket és a kemence ajtaját). Ha sok levegőt engedünk be, akkor gyorsabb az égés és nagyobb a hőfok, tehát gyorsabban fejlődik a gőz. Elolvasztani viszont nem kell a kemencét, tehát ha a hőfokjelző már majdnem elérte a maximumot, akkor ki kell nyitni egy kicsit a kemence ajtaját. A szenet ebben a fokozatban a program még automatikusan adagolja, nem nekünk kell rápakolni.
  4. Az említetteken kívül még a víztartály és a munkatér közötti vízbefecskendezőt ('Injector') is nekünk kell irányítanunk.
  5. Minden baj a nyakunkba zúdul. Az eddig felsorolt összes dolgon kívül még nekünk kell a szenet is rápakolni a tűzre (nyilvánvalóan előtte nem árt kinyitni a kemence ajtaját is).
Valamelyik opció választása után megjelenik a menetrend, ahová egyébként az utazás közben is bármikor át lehet kapcsolni ('T'). A felső sorokban látjuk, hogy melyik küldetést és nehézségi fokozatot indítottuk, alattuk pedig az állomások: a DIS oszlopban van az állomás távolsága a londoni Victoria pályaudvartól, a STATION oszlopban az állomás neve (csupa nagybetűvel azok, ahol kötelező megállni), az SCH oszlopban a menetrend szerinti érkezési idő, az ACT oszlopban pedig a tényleges érkezési idő (ez utóbbit a program csak akkor írja be, amikor már elindultunk az állomásról!). A menetrend általában összevissza variálja a London-Brighton szakaszon levő állomásokat, nem mindig ugyanazokat kapjuk. A tréning fokozat kivételével általában az alsó sorban karbantartási munkára hívják fel a figyelmünket valamelyik mérföldnél (PERMANENT WAY WORKING AT ... MILES): ez a tájékoztatás 30 mérföld/órás sebességkorlátozást jelent az adott szakaszon, továbbá ha mi használjuk a mozdonyfüttyöt, akkor előtte fél mérföldön belül sípolni kell.
Ha játék közben léptünk be ide, akkor 'S' megnyomása után játékállást menthetünk, 'E'-vel (EVENTS) megnézhetjük az eddig elkövetett hibák jegyzékét (a hibaüzeneteket ld. később), 'ENTER'-el pedig visszalépünk a játékhoz.

Először nézzük az irányítóbillentyűket, aztán a képernyőn látható különféle kijelzők magyarázatával fogjuk tölteni az oldalakat.
CAPS SHIFT + X Visszalép a főmenübe a játékból.
1 - 4
A kéményen kibocsátott füst megjelenítését szabályozza. Az elsőnél a legvilágosabb a füst, a negyediknél pedig a legsötétebb. A '3' megnyomása után láthatjuk a "valóságos" füstöt.
S A mozdonyfüst vizuális megjelenítését kapcsolhatjuk be, amennyiben korábban kikapcsoltuk a SYMBOL SHIFT + S megnyomásával.
W
Mozdonyfütty (Whistle). Már volt szó róla, hogy mikor kell dudálni: pályaudvarról történő indulásnál (vagy áthaladásnál), alagút előtt és a pályamunkások előtt. Csak a második nehézségi fokozattól kezdve kell használnunk (PLUS BLOWER).
R
A regulátor nyitása, vagyis gáz(gőz?)adás. Négy állása van, a legnagyobbnál áramlik a legtöbb gőz a hengerekbe. SYMBOL SHIFT + R -rel zárhatjuk a szelepet.
I
A befecskendező ('Injector') szelep állítása. Ezzel szabályozzuk a munkatérben levő víz mennyiségét. 5 állása van (felfelé mutat a műszer, ha teljesen el van zárva). A szelepállás SYMBOL SHIFT + I-vel csökkenthető. Csak a negyedik nehézségi fokozattól kezdve kell használnunk (PLUS INJECTOR).
T Behívja a menetrendet. Már volt róla szó a fentiekben.
A Négyszeres időgyorsítás (ilyenkor a jobb felső sarokban FAST felirat látható). A SYMBOL SHIFT + A visszakapcsolunk normál időre.
D
Ez azt a szelepet nyitja (SYMBOL SHIFT + D zárja) öt fokozatban, amivel a tüzelőtérben szabályozhatjuk a levegő mennyiségét. Csak a harmadik nehézségi fokozattól kezdve kell használnunk (PLUS FIRING).
F
Ezzel nyitogatjuk (SYMBOL SHIFT + F - csukogatjuk) a tüzelőtér ajtaját. Ennek hasonló a funkciója, mint az előbb említett levegő beengedő szelepnek: a levegőt áramoltatja a tüzelőtérben. Azzal ellentétben viszont a nyitásakor csökken a tüzelőtérben uralkodó hőmérséklet is (és vele együtt természetesen a gőz melegítésének hatásfoka). Csak a harmadik nehézségi fokozattól (PLUS FIRING) kezdve kell használnunk, abban az esetben, amikor a tüzelőtér hőmérséklete túl magas.
H Pause, játéjk szüneteltetése 'ENTER'-re folytatódik a játék.
C Ezzel a 'cut off'-ot nyithatjuk (SYMBOL SHIFT + C - csukhatjuk). Már volt róla szó.
V
Fék. Ennek is öt állása van (nincs fékhatás, ha a műszer felfelé mutat), SYMBOL SHIFT + V megnyomásával kapcsolhatjuk alacsonyabbra a fokozatot. Szükség lehet behúzva tartott fékekre olyan állomásoknál, amelyek lejtőn vagy emelkedőn fekszenek. Ha ugyanis ott a fékeket kiengedjük, a vonat szépen elgurul az állomásról... Az emelkedő nincs grafikailag megjelenítve, ezért érdemes mindig behúzott fékkel állni.
B
Ezzel azt a szelepet nyitjuk (SYMBOL SHIFT + B - csukjuk), ami a tüzelőtérben keletkező gázokat engedi ki a szabadba ('Blower'). Csak a második nehézségi fokozattól kell használnunk (PLUS BLOWER), olyan esetekben, amikor a regulátor zárva van, vagy éppen alagúton haladunk keresztül.
ENTER Egy lapát szén a tűzre. Csak TOTAL CONTROL-nál kell használni. Mielőtt ráteszünk a tűzre, ki kell nyitnunk a kemence ajtaját is.
SPACE Nyugtázhatjuk a program utolsó üzenetét, azaz megszünteti az utolsó üzenet scrollozását az üzenetsorban.
P
A jobb oldali középső ablakban rövid ideig pillanatnyi távolságunkat láthatjuk a Victoria pályaudvartól (VIC), illetve Brighton-tól (BRI), mérföldben.

Természetesen az említett billentyűk közül csak azokat kell használnunk, amelyik berendezéseket ténylegesen mi is kezeljük, az összeset csak akkor, ha TOTAL CONTROL-t kértünk.
Ha minden igaz, akkor lesz itt valahol egy ábra, amellyel a képernyon látható dolgokat próbáltuk szemléltetni (ha nem sikerült, akkor vegyétek úgy, hogy nyomdahiba):

  1. Ez egy SOUTHERN BELLE felirat, ha valaki esetleg nem tudná, hogy melyik játékkal játszik... Alatta, a zöld mezőben olvashatjuk, merre járunk éppen, illetve a következő megálló nevét.
  2. A SPEED mutatja a vonat sebességét mérföld/órában, a WATER a víztartályban levő víz mennyiségét, a COAL pedig a szenet. A szénnel általában nem szokott gond lenni, elég lesz Brightonig, ha épelméjűen kezeljük a mozdonyt. A víz viszont elfogyhat, ha túl nagy sebességgel döngetünk végig a pályán. 40-50 mérföldes sebességnél már nyugodtan visszakapcsolhatjuk a regulátort a maximumról egy-két fokozattal, mert az sebességveszteség nélkül is lényegesen csökkenti a vízfogyasztást.
  3. Itt látható a következő pályaszakaszon érvényben levő jelzőállás. Ha a jelző vízszintesen áll, akkor illik megállni addig, amíg a tilosat mutató póznát a valóságban is elérjük, mert lehet, hogy szemben jön valami... A felfelé mutató jelző szabad haladást jelez, de ha a vége bevágott, akkor az egy későbbi szakaszon levő tilos jelzésre figyelmeztethet. Ezt a jelzés színe is jelöli. (Azért a feltételes mód, mert nem mindig kapunk ténylegesen tilosat.)
    A P' megnyomása után rövid ideig itt olvashatjuk, milyen messze vagyunk a a Victoria pályaudvartól, és Brighton-tól.
  4. A pontos idő.
  5. Üzenetsor. Itt láthatóak a program üzenetei a hibáinkról. Ha a menetrendnél az 'E'-vel EVENTS-et kérünk, akkor az eddig összeszedett hibák listáját kapjuk. (Nem mindegyik jelenik meg az üzenetsorban is!) Az üzeneteket lásd később.
  6. A tüzelőtér ajtaja, 'F'-fel nyitható. Bent lehet látni a szén mennyiségét is, ami optimális esetben kábé félig tölti meg kemencét.
  7. A víz hőmérsékletét mutatja. Ha a maximumon van, akkor illik kinyitni egy kicsit a tüzelőtér ajtaját. (A 3. fokozat alatt a program ezt megteszi helyettünk.)
  8. Ez mutatja a 'Cut off' szelep aktuális fokozatát. Kezdésnél a jelző felfelé mutat, ami a zárt állapotot jelent.
  9. Ez az aktuális fék-állapotot jelzi. Ha nincs fékezés, felfelé mutat, vészféknél lefelé.
  10. A regulátor állapotát mutatja. Nyitásnál balra mozog, tehát ha függőlegesen lefelé áll, akkor a regulátor éppen zárva van.
  11. Ennek a két csőnek a fekete része mutatja a víz szintjét a munkatartályban. Ennek alapján szabályozhatjuk a fecskendező működését. Ha a fekete sáv eltűnik, akkor a játék FUSIBLE PLUGS ARE GONE, ha az egész csövet kitölti, akkor BOILER OVERFILL hibával fog véget érni. Az optimális vízszint kábé a csövek közepénél, vagy egy picivel feljebb (kb. 60%) van.
  12. Ez a műszer mutatja a gőznyomás mértékét a munkatartályban (jobbra van a maximum). Túl magasra csak akkor szokott felkúszni, ha minden maximumon üzemel, csak a regulátor van zárva.
  13. Annak a szelepnek a fokozata, ami a víztartályból a munkatartályba szivattyúzza a vizet ('Injector'). Ha felfelé mutat, akkor teljesen zárva van. Nyilvánvalóan a vízszintet jelző műszerek alapján kell állítanunk.
  14. Annak a szelepnek a fokozatát jelzi, amelyik a tüzelőtérből engedi ki a gázokat ('Blower'). Ezek normál esetben elrepülnek a kéményen keresztül is, a szelepet csak akkor kell kinyitnunk, ha a vonat alagúton halad keresztül vagy a regulátor zárva van. Ha nem nyitjuk ki, akkor nemsokára BLOWBACK hibaüzenettel vége a menetnek. Csak kettő (nyitott és zárt) állapota van.
  15. Itt látjuk annak a szelepnek a fokozatát, ami a tüzelőtérbe ereszti be a levegőt (ha zárva van, a jelző felfelé mutat). Általában nem nagyon kell piszkálnunk: indulásnál nyissuk ki teljesen, aztán csak akkor kapcsoljuk alacsonyabb fokozatra, ha egy állomáson várunk az utasok beszállására (lassabb lesz a szén égése).

Nézzük át, milyen üzeneteket kaphatunk a programtól. Csupa nagy betűvel vannak felsorolva a játék végét eredményező hibák:

Ennyit a kezelésről, most pedig ugorjunk nyeregbe és menjünk egy kört. Elsőre persze nem kell túlbonyolítani az életünket, tehát válasszunk egy TRAINING RUN-t, aztán a műszerek kezeléséből pedig az elsőt (csak a regulátort, a 'cut off'-ot és a fékeket kell csak nekünk működtetni). Indulás után már felfűtött mozdonyt kapunk, tehát nincs más dolgunk, mint félig kinyitni a regulátort (kétszer 'R'), hogy a gőz a hengerekbe áramoljon, aztán szintén félig kinyitni a 'cut off'-ot is (kétszer 'C'). (Ha sok a gőz, akkor kinyithatjuk teljesen is.) A mozdony 15-20 másodperc múlva megmozdul, és szép lassan elindul. Amikor elértük a 3-4 mérföld/óra sebességet, kinyithatjuk a 'cut off'-ot teljesen (még két 'C'), majd úgy kb. 10 mérföld/óránál a regulátort is. Mivel a többi berendezést a program automatikusan kezeli, most nincs más dolgunk, mint hátradőlni. (Esetleg bekapcsolhatjuk az időgyorsítást 'A'-val). Ha így indultunk el, akkor Balham (az első bejegyzett állomás a menetrendben) környékén már 45 mérföld/h sebességgel fogunk robogni, és pontosan tartjuk a menetrend szerinti áthaladási időt (9 perc). A tréning körben ugyan nem kell megállnunk sehol, csak a végállomáson, de mégsem célszerű végig teljes gázzal robognunk. Egyrészt így nagyon ráverünk majd a menetrendre (a program nemcsak a késést, de a "sietést" sem díjazza), másrészt pedig teljes gáznál valószínűleg el fog fogyni a víz (WATER). Ha a regulátort visszakapcsoljuk két fokozattal, akkor a sebesség maximum a hosszabb emelkedőkön fog csökkenni 1-2 mérfölddel (a lejtőkön majd behozzuk), a vízfogyasztás viszont szintén a felére csökken. Ennél a küldetésnél a pályán kb. 40-45 mérföldes átlagsebességet kell tartanunk ahhoz, hogy a menetrendben megszabott idők szerint érkezzünk az állomásokra. Az állomásokon történő áthaladás idejét a program azonnal beírja a menetrend ('T') ACT oszlopába, tehát ha azt látjuk, hogy túl gyorsan haladunk, akkor csökkentsük a regulátorfokozatot vagy ha az sem elég, kapcsoljuk a féket rövid időre első vagy második fokozatba. Brightonig nincs más dolgunk, mint tartani a menetrendben megadott időket. Ott majd meg is kell állnunk. Az állomás előtt a sebesség függvényében kell nekiállnunk fékezni: megálláshoz csökkentjük majd teljesen elzárjuk a regulátor és 'Cut off'-szelepeket, aztán húzzuk be az első vagy a második fékfokozatot. Harmadiknál nagyobb fékfokozatot lehetőség szerint ne nagyon használjunk, mert a program hibának fogja venni az értékelésnél. Ha még nem vagyunk biztosak a féktávolságban, akkor célszerű a regulátort és a 'Cut off'-ot félig nyitva hagyni, hogy a fék kiengedésével azonnal gyorsíthassunk, ha a mozdony még az állomás előtt akarna megállni.
Az ARRIVAL felirat után ismét a menetrend jelenik meg, amelynek az alsó részén a program százalékos arányban értékeli a működésünket, az alábbi szempontok szerint:

  • SAFETY: Biztonság. Az értéket csökkenti minden negyedik-, vagy ötödik fékfokozat használat, illetve - ha a játékfokozatban van ilyen - a sípolás elmaradása, sebességkorlátozás túllépése, illetve a pontatlan, kihagyott vagy túl rövid megállások a menetrendben bejegyzett megállóknál. Ha Brightonra úgy érkezünk be, hogy nem tudunk megállni (CRASHED INTO STATION), akkor a biztonság mindig 000% lesz, akárcsak akkor, ha a menet valamilyen végzetes hiba folytán még a pályán végetér;
  • TIMEKEEPING: Pontosság. Nem csak ott kell tartanunk a menetrend szerinti érkezési időt, ahol meg is kell állnunk, hanem az összes állomásnál, ami a menetrendben szerepel. 1 perc eltérés megengedett.
  • ECONOMY: Ez gazdaságosságot jelent, tehát a szénnel és vízzel történő gazdálkodást kellene figyelembe vennie. Érdekes módon viszont nem az a jó, ha a pályán nem használunk el mindent, hanem az, ha minél többet elpazarolunk. (Csak akkor kaptunk 100%-ot, amikor Brightonig csak 1-1 adag víz és szén maradt).
  • RESULT: Végeredmény (az előbbi három érték átlaga).

Ha ezzel a néhány kósza sorral sikerült valakit végérvényesen elrettentenünk a játéktól, akkor az csak a puszta véletlen műve lehet! A játék ennyire azért nem bonyolult, csak azért magyaráztuk agyon az egyes részeit, hogy ha valaki nem csak az első fokozatban akar játszani vele, akkor legyen valamelyes elképzelése az előtte álló teendőkről.
Aki szereti a valamennyire bonyolult szimulátorokat, de nincsenek túlzott grafikai elvárásai egy játéktól, akkor esetleg lefújhatja a port erről is.
Az Enterprise-verzióban a CAPS SHIFT a jobb oldali SHIFT billentyűnek felel meg.