Stop the Express

1983 - Sinclair Research Ltd.

akció

Forrás:
ENTERPRESS 1993/1-2
.

Spectrum (48k)

Enterprise

Az Italia Expresst banditák kerítették hatalmukba. A rendőrség minket bíz meg azzal, hogy küzdjünk meg a vonatot elrabló banditákkal és állítsuk meg a robogó vonatot. Helikopterről ereszkedünk rá a vonat tetejére, de a banditák észre- és ebből kifolyólag (és lefolyólag) üldözőbe vesznek minket. Húsz kocsin kell előretörnünk a mozgó vonaton a mozdonyig. A kocsik közötti rést ugrással kell áthidalnunk.
Betöltés után ki kell választani a kívánt irányítást. Nem lesz túl nehéz dolgunk: a 'J' megnyomásával Sinclair Interface-t (Ep-n Külső botkormány), a 'K'-val billentyűzetet választhatunk. A választás után azonnal indul a játék. Mi egy helikopterrel a vonat végére, a 20 kocsi tetejére érkezünk (hova máshova?), innen kell eljutnunk a mozdonyig.
A banditák - úgy tűnik - nem tagjai az Antialkoholista Szövetségnek, mert időről-időre néhány kiürült sörösüveget próbálnak hozzánkvágni. Ezen kis atrocitás ellen lehasalással védekezhetünk, de ezzel időt vesztünk és az üldözők közelebb kerülnek hozzánk. Ha netán utolérnének, kellemetlen közjáték zajlik le: súlyos ütlegekkel vernek le minket a vonat tetejéről és kezdhetjük az egészet elölről, a 20. kocsi végéről. További nehezítés, hogy a játék időre megy!
Észrevehetjük, hogy a levegőben meghatározhatatlan fajú madarak röpködnek és ezeket felugorva megfoghatjuk. Ha az orvosság megvan, már csak a beteget kell hozzá megtalálni. Ez a mi esetünkben azt jelenti, hogy a tűzgomb megnyomásával a madarat elengedve letessékelhetjük a banditákat a vonatról. A madár -ha elengedjük- hátra felé indul meg, de csak a kocsi végéig megy! Ha nincs nálunk madár, nincs más hátra, minthogy a ránk támadó banditát egy felugrással fejberúgjuk, ez garantált eredményt hoz!
A nagy ugrabugrálás közepette néha egy kedves felirat jelenik meg a képernyő tetején: "CAUTION!". Ez arra figyelmeztet, hogy egy lámpaoszlop közeleg, célszerű lenne az ugrálással felhagyni, nehogy babaarcunkat beverjük az oszlopba. Ez a felirat természetesen akkor szokott megjelenni, amikor két bandita áll mögöttünk nincs nálunk madár és át kéne a ugrani a másik kocsi tetejére. Az egyetlen okos dolog, amit ilyenkor tehetünk, kézenfekvő: Imádkozunk.
Ha sikerült eme megpróbáltatások ellenére eljutni a 10. kocsiig, a vonat belsejében folytathatjuk az előrenyomulást. Itt nincsenek madarak, viszont vannak fogódzógyűrűk. Ezekre felugorva megmenekülhetünk a banditáktól. A vagonokban néhány kísértet is kóricál, ők is ártalmasak egészségünkre. A banditák - jó szokásukhoz híven - most is üldöznek minket, de most már szemből is. Ha a szellem miatt nem tudunk felugrani a gyűrűkre, a banditák előtt ugorva egyet, fejberúghatjuk őket.
Ha eljutottunk az 1. kocsiba, akkor már csak a vonat indítókulcsát kell megszereznünk. Ez ott van a vagon közepén, felugorva szerezhetjük meg, de ügyködésünket egy ide-oda repkedő "skuló" is akadályozza. A kulcs megszerzése után el kell mennünk a kocsi elejébe, ott bejutnunk a mozdonyba és megállítani a vonatot. Küldetésünk itt véget ért.
Ha időközben a dolgok kényszerítő ereje folytán véget ért volna a játék, érdemes megnézni, hogy hol hibáztunk. A program demo-ként visszajátssza mindhárom életünk elvesztését.
A játékképernyő fölött nyomon követhetjük pontszámunkat (SCORE), az eddigi rekordot (TOP), a feladat teljesítésére rendelkezésre álló időnket (TIME), hogy éppen melyik kocsin (kocsiban) tartózkodunk (CAR), a nehézségi szintet (STG), és az életeink számát.

A játék tehát irányítható billentyűzettel is, de ebben nincs sok köszönet:

A - balra, D - jobbra,
Q - ugrás balra, W - ugrás fel, E - ugrás jobbra,
Z - lehajolás balra, X - lehajolás, C - lehajolás jobbra.
SPACE - tűz.

Örökélet: POKE 34464,183; POKE 34926,183; POKE 35257,0