Tenebra

2022 - Haplo

logikai

Spectrum (48k)

A játék főhősének - mindenféle kerettörténet nélkül - valami sötét helyről kell kijutnia. Ehhez egyszerűen oda kell sétálnia a kijárathoz. Apró probléma azért akad: főhősünk csak bevilágított helyeken tud közlekedni, külső fényforrás hiányában csak a pályán pislákoló fáklyák "hatókörében" tud mozogni. Mást nem is látunk a pince - egyik másik kész labirintus - területéből, csak a bevilágított területeket, és a kijáratot (függetlenül attól, világosban van-e). Ténykedésünk alapvetően tehát a fényforrásokkal történő zsonglőrködés, de azért a játék számos turpisságot tartogat, hogy ne legyen olyan egyszerű a feladatunk. A falakon kívül számos tárgy és akadály segíti vagy éppen nehezíti a dolgunkat:
  • Mozdíthatatlan lámpa: bevilágítja a pálya egy adott területét. A legtöbb lámpa eleve világít, de a későbbi szinteken olyan is van, amit nekünk kell meggyújtani.
  • Földön heverő fáklya: a tűz gomb megnyomásával felvehetjük lerakhatjuk. Amíg nálunk van, bármerre mehetünk. Fontos tudni - bár ezt hamar észrevehetjük - hogy a játékban a falak nem árnyékolják le a fény útját. Ha pl. egy fáklyát fal mellett rakunk le, a túloldalt is bevilágítja. A nem világító lámpákat is meggyújtjuk a kezünkben tartott fáklyával (automatikusan), ha mellé állunk. Fontos tudni, hogy nem minden fáklya világit ugyanolyan fényességgel, van ami nagyobb, van ami kisebb területet világít be. De ezen segíthetünk!
  • Olajtároló edény: ha belemártunk egy gyengébb fénnyel pislákoló fáklyát, az teljes fénnyel fog "ragyogni".
  • Rések a falon. A falakon természetese nem tudunk áttörni, de a falon található réseken átmászhatunk, de csak ha nincs nálunk fáklya!
  • Ajtó: igen hasznos szerkezet, nagy előnyük, hogy fáklyával a kezünkben is átjuthatunk rajta! Hátrányuk, hogy garantáltan be van zárva mindegyik, kinyitásukhoz egyszer használatos kulcsra van szükségünk.
  • Összeomló átjáró: a fáklyával a kezünkben is átjuthatunk rajta, sőt kulcs sem kell hozzá! Viszont mögöttünk beomlik, tehát csak egyszer tudjuk használni!
  • Zárt kapu: ha van, a kijáratot zárja el. Csak a hozzá tartozó kapcsoló aktiválásával nyitható ki. A kapcsolók fényérzékenyek: a kapu csak akkor van nyitva, ha a kapcsolót éppen fény éri!
  • Bányacsille sínrendszer: mobil lámpát tudunk rajta ide-oda tologatni. Csak egy kocsit bírunk eltolni, ha kettő összetolunk, azok úgy is maradnak. Sajnos az állapota nem mindig tökéletes, törött síndarabok előfordulhatnak, amin nem tudjuk áttolni a lámpát! Persze ezen is segíthetünk...
  • Kalapács: a törött síndarabokat tudjuk a helyükre ütögetni.

A kezünkben lévő fáklyán kívül egyszerre két tárgy lehet a zsebünkben (mert több tárgy nincs is). Alul középen láthatjuk melyek ezek.
A program jól adagolja a nehézségi szintet, az új pályaelemeket fokozatosan vezeti be. Ezekről rövid tippet is kapunk, ezért nincs is az ismertetőben részletezve melyik hogy néz ki. Időlimit nincs kedvünkre el lehet pepecselni. Összesen 31 nehézségi szint van, minden szinthez egy hexadecimális kód tartozik, amit a játék indulása után lehet megadni.
A szitek kódjai:

level 01: 0856 level 02: 1391 level 03: FAD3 level 04: 94DD level 05: 949F
level 06: CE18 level 07: 4F1A level 08: 5585 level 09: D487 level 10: FE81
level 11: CA43 level 12: 1ACC level 13: 9D0E level 14: 6748 level 15: 170A
level 16: 7F75 level 17: 1AB6 level 18: C370 level 19: 2732 level 20: 673D
level 21: 567E level 22: 0BF9 level 23: 9CBB level 24: E2A4 level 25: E9E7
level 26: 9820 level 27: 4962 level 28: 3FAD level 29: CC6F level 30: 26E8
level 31: BDEA        

Irányítás:
KEMPSTON, INTERFACE II botkormány-illesztő, vagy billentyűzet (O, P, K, A, SPACE vagy M)
R - nehézségi szint újrakezdése,
F - villódzás ki- bekapcsolása,
S - hang ki- bekapcsolása.
Az Enterprise verzió billentyűzettel, beépített- vagy EXT1 botkormánnyal is irányítható.