Thrust

1986 - Firebird Software Ltd

ügyességi

Spectrum (48k)

Enterprise

A Thrust egy nem mindennapi program! Mind a témája, mind a kivitelezése teljesen egyedinek számít! Feladatunk a rejtélyes Klystron Pod eltulajdonítása az ellenség jól védett űrállomásairól. A játék összesen 6 nehézségi szintet tartalmaz, de ezzel garantáltan el leszünk egy jódarabig... Küldetésünkre egy kicsi, de annál erősebb űrhajóval indulunk, mely -az űrhajók jó szokása szerint- rakéta-hajtású. A navigálás az előbb elmondottaknak megfelelően érdekesen alakul: űrhajónkat tengelye körül tudjuk forgatni, a rakéta begyújtásával tudunk helyzetünket változtatni. Üzemanyagkészletünk viszont véges, ha elfogy, nem tudunk navigálni! Az ellenséges űrbázisok a Holdon találhatóak, tehát a Hold gravitációja (mely csak 1/6-a a Földének) hat az űrhajónkra. Űrhajónk igen sérülékeny: bárminek ütközünk, vagy eltalálnak a bázis védelmét biztosító ágyúk, elvész egy életünk. Ha azt is figyelembe vesszük, hogy a megszerzendő Klystron Pod a bázis legmélyebb pontján található, talán már sejthetjük, hogy igen nehéz dolgunk lesz. Űrhajónk persze nem teljesen védtelen, fegyverrel, sőt egy korlátozottan használható pajzzsal rendelkezik, mely megvéd az ágyúktól.
Minden bázis energiaellátását egy atomerőmű biztosítja, mely a védelmi rendszert látja el energiával. Minél többször találjuk el fegyverünkkel az erőművet, azt annál hosszabb időre bénítjuk meg (ezt a villogó DEACTIVATED felirat jelzi), mely idő alatt - energiaellátás hiányában nem működnek az ágyúk. Vigyázzunk azonban! Ha túl sokszor találjuk el, bekövetkezik a reaktor "leolvadása". Ilyenkor az erőmű felrobban (és vele együtt mi is, ha még ott vagyunk...), ezért 10 másodperc alatt el kell hagynunk a bázist! (Ezt felfoghatjuk "extra" küldetésnek is, mivel a bázis felrobbantásáért pontot kapunk!) Betöltés után először az irányítást állíthatjuk be, tehát kezdjük mi is ezzel a programmal való ismerkedést:
A játék csak billentyűzetről (vagy a billentyűzettel párhuzamos Sinclair illesztővel) irányítható, viszont a billentyűzetet tetszés szerint beállíthatjuk. (Ehhez csak a betöltés után megjelenő kérdésre: definiálni szeretnénk a billentyűzetet? Kérdésre kell 'Y' billentyűvel válaszolnunk):

  • A - ROTATE LEFT - forgás balra,
  • S - ROTATE RIGHT - forgás jobbra,
  • I - THRUST - rakéta begyújtása (nyomva kell tartani!),
  • P - FIRE - lövés,
  • M - PICKUP / SHIELD - Klystron Pod felvétele / pajzs aktiválása

A további három billentyűt nem tudjuk átdefiniálni:

  • 1 - Kilépés a játékból,
  • 2 - játék szüneteltetése,
  • 3 - szünet után a játék folytatása.

A felső képen (az első szintet ábrázolja) egyszerre látható az összes "objektum", tekintsük át ezeket is:

  • Zöld tartály FUEL felirattal - üzemanyag tartály.
  • Sárga építmény - Ágyú.
  • Kék, gömb alakú tárgy - Klystron Pod
  • Kék épület (jobb oldalon) - az atomerőmű.
  • A negyedik szinttől találkozhatunk kapcsolókkal, melyekbe belelőve megnyílik az út a továbbhaladáshoz.

Tekintsük át a teendőnket. Feladatunk tehát a Klystron Pod felvétele, majd a bázis elhagyása. Az első szinten még a felszínen van a Klystron Pod, a többi szinten azonban már - egyre mélyebb - üregbe kell "alámerülnünk". A Klystron Pod felvételéhez repüljünk a közelébe, majd a "tárgy felvétele" nyomvatartásával egy "vonóhorgot" engedünk ki. Ha felemelkedünk, a Klystron Pod felemelkedik velünk együtt, ilyenkor elengedhetjük a "tárgy felvétele" billentyűt. Ezután már nincs más dolgunk, mint felszállva elhagyjuk a Hold felszínét. A reaktor megbénítása, és az ágyúk szétlövése "fakultatív" elfoglaltság, ezek csak a dolgunkat könnyítik meg.
Szeretném felhívni a figyelmet, hogy a játék "fizikája" meglepően "életszagúra" sikerült, szinte érezni lehet űrhajónk, de főleg a Klystron Pod súlyát! Ne feledjük, hogy amikor nálunk van a Klystron Pod, nem szabad a "falhoz csapnunk", mert ugyanúgy felrobbanunk, mintha űrhajónk ütközött volna a falhoz. Azt se feledjük, hogy ilyenkor lényegesen nagyobb súlyt kell mozgatnunk!
A "műszerfal" bal oldalán láthatjuk a rendelkezésre álló üzemanyagunkat (FUEL). Ez minden helyzetváltoztatással, valamint a pajzs bekapcsolásával csökken. Ha elfogy az üzemanyagunk, nem tudunk navigálni, ezért életeink számától függetlenül ilyenkor véget ér a játék! (Érdemes apróbb "löketekkel" navigálnunk.)
Nyilvánvaló tehát, hogy folyamatosan pótolnunk kell az elégetett üzemanyagot. Ez hasonlóan történik, mint a Klystron Pod felvétele: repüljünk egy üzemanyag tartály fölé, majd a "tárgy felvétele" billentyű nyomvatartásával tankoljuk fel a tartályban található összes üzemanyagot (amíg el nem tűnik a tartály). Megemlítem, hogy az üzemanyagtartályok is megsemmisíthetők, ennek azonban sok értelme nincs (bár pontot ezért is kapunk). A nehezebb szinteken egyébként egyre több üzemanyagtartállyal találkozhatunk.

Tekintsük át a pontozást:

Örökélet: POKE 39219,0
Nem fogy az üzemanyag: POKE 54903,201

Térkép: 1-4 szint, Térkép 5-6 szint