Toyota Celica GT Rally

1991 - Gremlin Graphics Software Ltd.

autóverseny

Spectrum (128k)

Enterprise

Lotus Esprit Turbo Challenge sikere(?) - valószínűleg a 16 bites verziókat értékelték - után nem úszhattuk meg egy technikailag hasonló "folytatást" sem. Míg a Lotus inkább arcade érzést adott, most egy Toyota Celica GT volánja mögé pattanva a szimuláció felé hajlik a mérleg nyelve. Ami most ráadásul egy technikailag nehezebb műfaj felé mutat: rallyzni fogunk, ahol ugyebár egy pontként értelmezett autót leprogramozva nehezebb (lehetetlen) életszerű szimulációt megvalósítani. Néhány érdekes funkció azonban egyértelműen a szimuláció felé tereli a játékot. A játékban három országon átívelő bajnokságban veszünk részt. Angliában kontinentális, Mexikóban sivatagos, Finnországban télies viszonyok fogadják a száguldozni vágyókat. (Ez persze a képernyő színein és a pálya menti terepakadályokon kívül semmit nem befolyásolnak az autó mozgásában.) Minden országban 10 szakaszból áll a verseny. A bajnokságot az nyeri aki a 30 szakaszt a leggyorsabban teljesíti (pontszám nincs, a program csak a versenyzők részidejét tartja nyilván). Mivel egyszerre úgyis csak egy autó áll rajthoz, most akár 4 játékos is versenyezhet (felváltva játszva).
A menü és a kezelés nagyrészt hasonlít a Lotus-ra, apróbb pontokon sikerült csak tovább rontani: a menüben a 3-4 billentyűkkel tudunk le-fel mozogni, az 1-2 billentyűkkel váltani a beállítást:
  • CONTROLLER: irányítás Sinclair Interface II port 1 / port 2, billentyűzet (O - balra, P - jobbra, Y - fel, H - le, SPACE - tűz).
  • GEARBOX: automata / kézi váltó (manuális váltót használva a tűz + fel / le megnyomásával válthatunk).
  • STEERING RETURN: automata módban a kormány magától visszaáll egyenesbe. MANUAL módban nem, tehát ugyanolyan használhatatlan, mint a Hard Drivin'.
  • REVERSE STEERING: a jobbra-balra irányokat fordítja meg. Rejtély, mi lehet az értelme...

A játékot a tűz (SPACE) megnyomásával lehet elindítani. Ilyenkor választhatunk a bajnokság elkezdése és gyakorlás között. (Bármely országban gyakorolhatunk.).
A bajnokság kezdetén a 'C' megnyomásával beállíthatjuk a játékosok számát (alapértelmezés szerint egy), és megadhatjuk a nevüket. A bajnokságot elindítva már élesben megy a dolog: minden szakasz előtt lehetőségünk van a P megnyomásával (Co-driver preparation) beállítani a mitfárer instrukcióit, kanyarról kanyarra. A mitfárer segítsége annyiból áll, hogy a kanyarok előtt a bal felső sarokban felvillan egy három fokozatú nyíl, ami a következő kanyar irányát és ívét jelzi. A program alapértelmezés szerint is jelzi a kanyarokat, ezek átállítása szerencsére legalább olyan egyszerű, mint amennyire felesleges:

  • A SPACE / ENTER megnyomásával léphetőnk előre / hátra a pálya rajzán.
  • Az 1, 2, 3 billentyűkkel, balra mutató nyilakat "tehetünk le" az aktuális pozícióba,
  • a 4, 5, 6 billentyűkkel jobbra mutatót. (Az mondjuk vicces, amikor megtréfáljuk magunkat azzal, hogy ellenkező irányú kanyart jelzünk magunknak...)
  • A 'D' megnyomásával törölhetjük a pozícióban lévő jelzést.
  • A 'Q' megnyomásával fejezhetjük be ilyen irányú pótcselekvéseinket.

Tény, hogy az autó belseje igényesen néz ki. A műszerfalon a bal oldali mutató fordulatszámláló, a jobb oldali sebességmérő (pontos értéket persze nem olvashatunk le róluk), középen az aktuális sebességfokozat látható. A műszerfalon középen egy stopper méri a részidőnket, itt jelenik meg a váltó is, sebességváltáskor.
A játék közben kedvünkre száguldozhatunk akár az út mellett is, egészen addig, amíg valamilyen terepakadályon össze nem törjük a kocsit. Ilyenkor 20 másodperces időbüntetés árán visszakerülünk az útra. Ami még fontos: a rajt előtt és mindig, amikor összetörjük az autónkat a tűz gomb nyomvatartásával be kell indítanunk a motort!
Apró probléma azért akad a játékmenettel: míg a Lotust nem lehetett játszani, ezt lehetne, csak épp irányíthatatlan! Az autó orra menet közben nevetséges szögekbe kormányozható, az autó ettől függetlenül megy, ahogy a program gondolja... Állítólag lehet az úton is haladni, ilyenkor viszont unalmas lesz, hogy a másfél-két perc alatt teljesíthető szakaszokból 30 van, ami egyjátékos esetén is egy órás játékmenetet jelent. A hangok továbbra is értékelhetetlenek.

Nem esett szó még néhány, játék közben használható billentyűről:
A - az irányítási opciókat állíthatjuk át, bármikor játék közben,
W - játék szüneteltetése (Q - folytatás), BREAK játék megszakítása.