Trantor:
The Last Stormtrooper

1987 - Go!

akció

Spectrum (48k)

Enterprise

 

 

 

Különlegesen kiképzett katonai osztag érkezik egy idegenek lakta bolygóra, hogy ellopott rakéta-tervrajzokat szerezzenek vissza, nem feltétlenül szép szóval. Az akcióba kardinális hiba csúszik: rögtön a leszállás után a leszálló űrhajó - rejtélyes okból kifolyólag - egy robbanásban megsemmisül, melyet csak a játék főhőse - Trantor - él túl. Egyszemélyes küldetésünk tehát új értelmet nyer: egy az idegenek bázisán található teleportot működésbe hozva kell elmenekülnünk. Az idegenek - szintén rejtélyes okból kifolyólag - eltűntek, a bázis azonban hemzseg a védelmi rendszer önműködő robotjaitól. Hogy örömünk teljes legyen, - szintén rejtélyes okból kifolyólag - a bázis önmegsemmisítő rendszerét aktiválták, érkezésünkkor éppen 90 másodperc maradt a visszaszámlálásból... Menekülésünk során - mely a fenti kondíciók ismeretében nem ígérkezik túl hosszúnak - a furcsa eseményeket kiváltó "rejtélyes okot" is megleljük két méter magas, rendkívül rusnya szörnyek képében. Mindez persze nem kevés utalást hordoz az Alien-filmekre (a A bolygó neve: Halál című második epizód 1986-os).
Az idegenek bázisa 8 egymásba záródó folyosóból áll, melyek között liftekkel közlekedhetünk. Minden szinten egy számítógép terminál található (3. kép), valamint a legalsó szinten a központi számítógép. Ez a számítógépes rendszer vezérli a teleportot is, tehát döntő fontosságú főhősünk menekülésében: A számítógép terminálokon lekérdezhetjük a központi számítógép belépési kódjának egy karakterét, valamint a önmegsemmisítés visszaszámlálását visszaállítjuk 90 másodpercre.
A nyolc terminál van, tehát a jelszó mindig 8 karakter, mely egy értelmes angol szó, és a program véletlenszerűen váltogatja minden játékban. A 8 összegyűjtött karaktert nekünk kell feljegyeznünk, mert a program ezt nem jegyzi meg nekünk! Ha megvan a jelszó, a központ számítógéphez kell mennünk (a legalsó szinten, a piros csíkos hátterű szekcióban van), ahol a belépési kód megadása után megkapjuk a teleportot beüzemelő 3 betűs kódot. Ezen kód birtokában már mehetünk a teleporthoz, mely a térképen bal szélső folyosón található. Ezt a folyosót valami piros láva (?) szeli ketté, csak az egyik irányban mehetünk körbe a teleporig. A teleport számítógépes termináljánál megadva a három betűs kódot a teleport immár üzemkész, már csak bele kell állni a teleportba (4. kép)!
Persze mindezt kivitelezni annyira nem lesz egyszerű. A robotok végtelen számban repkednek a folyosókon, kivéve azt a szintet, ahol az említett szörnyek randalíroznak. Mindezen ártalmas környezeti hatások ellen egy lángszóróval védekezhetünk, melynek hatótávolsága ugyan kicsi, de hatása annál lenyűgözőbb. Bármely robot és szörny egyetlen lángnyelvtől megsemmisül. Főhősünk fut, guggol, ugrik. Lőhet akár állva, akár leguggolva, de ugrás közben nem tudja használni fegyverét, így a fejmagasságban repkedő szerkezetek elől csak leguggolva térhetnénk ki, de erre meg nincs nagyon időnk, a 90 másodperces időkeret ugyanis elég feszes tempót diktál. A folyosókon le-fel mozgó karókat és egyéb alkalmatosságokat át kell ugorni. A minket ért sérülések energiánkat fogyasztják, de ha a nagy szörnyek a közelünkbe jutnak, egyetlen harapással megölnek! Egyetlen életünk van összesen!
Sajnos a lángszóróban végtelen töltet van, melyet folyamatosan pótolni kell és persze energiánkat is valahogy vissza kell szereznünk időnként. Erre szolgálnak a tárolórekeszek (ezekből egy folyosón több is lehet), melyekből hasznos és haszuntalan tárgyak is előkerülhetnek:

  • Kanna: lángszórónk tartályát tölthetjük fel valami gyúlékony anyaggal (a "műszerfal" bal oldali kijelzője jelzi a lángszóró töltöttségét).
  • Hamburger: energiánkat tölti maximumra, melyet a jobb oldali sávon nyugtázhatunk.
  • Óra: 90 másodpercre állítja vissza a visszaszámlálást.
  • S jelzésű pajzs: pár másodpercig sérthetetlenek vagyunk.
  • Bomba: 25 másodpercre állítja a visszaszámlálást. Védekezhetünk ellene, ha korábban megszereztük a csavarhúzót vagy a szerszámoskészletet.

Az alacsonyabb rekeszekből mindig lángszóró muníció kerül elő. Valamennyi terminált és rekeszt a 'le' iránnyal tudunk aktiválni / átkutatni.
A műszerfalon látható középső kijelzőben látható a hátralévő idő, a felvett tárgy és a megszerzett betű.
A lehetséges jelszavak: KEMPSTON, JOYSTICK, SPECTRUM, SOFTWARE, KEYBOARD, COMPUTER, CASSETTE, SINCLAIR, GRAPHICS, HARDWARE, TERMINAL, PRINTERS, CONTROLS, WARGAMES, WARRIORS, MEGAGAME.

A korabeli szaksajtó áradozott a játéktól. A látvány valóban lenyűgöző, a 48k-s zene pedig kategóriájában az egyik legjobb. Igazság szerint a játékmenet már nem ennyire nagy szám, a szoros időkeret igencsak leegyszerűsíti a játékmenetet eszetlen futkorászásra, miközben reménykedünk, hogy a következő tárolórekeszben is hamburgert találunk. A játékidő sem túl hosszú, 10 perc alatt (!) teljesíthető a feladat, persze leginkább csak végtelen energiával.

Irányítás:
A kívánt eszközt az őket képviselő ikonokkal választhatjuk ki (ENTER - ikon kiválasztása, egyéb tetszőleges billentyűvel mozgathatjuk a kurzort). Ezek balról jobbra: KEMPSTON illesztő, billentyűzet (O - balra, P - jobbra, Q - le, 1 - ugrás, SPACE - tűz), billentyűzet definiálása, játék indítása.

Térkép

Végtelen energia: POKE 56596,0
Végtelen idő: POKE 56711,0
Végtelen lőszer: POKE 54236,0
Nincsenek ellenségek: POKE 52514,0