Treasure Island

1984 - Mr. Micro Ltd.

akció, mászkálós

Spectrum (48k)

A Kincses Sziget Robert Louis Stevenson skót író ifjúsági kalandregénye. Örökzöld, igen népszerű regény, több mozifilm is készült már belőle, nem csoda, hogy a játékkészítők fantáziáját is megmozgatta. A regény főhőse egy fiatal fiú, Jim Hawkins, aki veszélyes kalandokba keveredik: kalózok, vérszomjas banditák és egy elrejtett mesés kincs rejtélye körül bonyolódnak az események. A játék két rövid "bevezetővel" kezdődik, ami a szigetre való eljutás mozzanatait eleveníti fel, ezután kezdődik a nagy kaland.

Először Jim Hawkins-nak fel kell szállnia a Hispaniola-ra, el kell kerülnie Pew-t, a vakot, aki két "kollégájával" igyekeznek ebben megakadályozni. Ez a jelenet hamisíthatatlan Frogger-típusú játék: menj át az úton úgy, hogy nem érsz hozzá egyik vak öregemberhez sem. Bár a látvány "3D-s", ez ne tévesszen meg senkit, a program a sprite-ok ütközését figyeli, így ha a két sprite szélei érnek csak össze, akkor is elveszítjük egy életünket (pedig a két szereplő ekkor még szemmel láthatóan nem ér össze.). Ha túltesszük magunkat ezen, néhány lelkesedést lombozó próbálkozás után, könnyen kiismerhetjük a célszerű taktikát: a képernyő jobb szélén menjünk felfelé a hajóra vezető platóig.

A második közjáték még frusztrálóbb, mint az első. Ebben, miután Jim kihallgatta a lázadó legénység terveit, el kell menekülnie a legénység kezei közül (szó szerint.). Hordóról hordóra ugorva kell átjutni a képernyő jobb szélére, miközben elkerüljük a kezüket nyújtogató kalózok karmait. A negyedik hordóról már a szigetre ugrunk. Az ugrást persze nagyon pontosan kell időzíteni, és ha elvétjük (leesünk a hordóról vagy elkap az egyik matróz), kezdhetjük az egészet elölről.

Ezen (frusztráló) közjátékok után kezdetét veszi a nagy kaland a Kincses Szigeten.
A kincsvadászat Jim összeeszkábált kunyhójánál kezdődik. Majd miközben leszereled a gonosz, gyilkos kalózokat, Jimmel meg kell találnunk Ben Gunn barlangját, ahol a kincs van elrejtve. A kinccsel el kell jutnunk a Spy Glass Cove-nál horgonyzó hajóhoz, amivel elmenekülhetünk a szigetről.
A szigeten nem csak mi vagyunk: minden képernyőn egy-egy kalózzal találkozunk, akik nem éppen barátságosak. A kalózok kétféle stratégiát követhetnek: az egyik típus, ha vízszintesen a közelükbe érünk, habozás nélkül felénk hajítja kardját. Ilyenkor gyors irányváltással elfuthatunk a felénk szálló kard elől, amit, miután az földre pottyant, felvehetünk. Ha nem vesszük fel a kardot és elhagyjuk a képernyőt, a kalóz újra felveszi azt, és legközelebb, amikor az útjába kerülünk, megint hozzánk vágja. A másik fajta kalóz nem hord kardot, azon kívül, hogy egyhelyben áll, nem csinál semmit. Illetve mégis csinál valamit: mivel a kalózokhoz nem szabad hozzáérni és jellemzően olyan helyeken strázsálnak, ahol nem tudjuk őket kikerülni, elállják az utunkat. Persze, ha van nálunk kard, mi is hozzávághatjuk egy kalózhoz, így elhárítva az útakadályt. A probléma csak az, hogy egyetlen kard lehet egyszerre nálunk...
Kardokat nem csak a kalózoktól szerezhetünk: a szigeten fellelhető tárgyak közül a legfontosabbak a földön heverő kardok. A játék teljesítése szempontjából a legfontosabb, a kardok helyes "beosztása", ugyanis, ha egy kalóz elállja a továbbhaladás útját, és nem tudunk több kardot szerezni, életeink számától függetlenül kudarcot vallottunk. Éppen ezért a kardokat óvatosan dobjuk el, mert ha túl messziről dobjuk el, vagy egyáltalán nem is találjuk el az utunkba álló delikvenst, a kard elvész!
A kincs megszerzéséhez elengedhetetlen, hogy előbb megtaláljuk a kincsesládát nyitó kulcsot és az ásót. A szigeten találhatunk még sajtdarabokat, csontvázakat és hordókat (vélhetőleg tele rummal). Ezek a tárgyak a játék végi százalékos értékelésnél lesznek figyelembe véve.

A sziget 64 képernyőből áll. Minden lényeges dolog a nyugati parton van, légvonalban közel egymáshoz: a sziget délnyugati sarkából indulunk a kalyibától, északnyugaton van a barlanghoz, innen majd a nyugati part középső részére kell visszajutnunk egy kis öbölbe a hajóhoz, hogy elhagyjuk a szigetet. A sziget azonban egy labirintusrendszer, így mégis be kell járnunk az egész szigetet.

A Mr. Micro, mint kiadó utolsó produkciója volt ez a játék, ezután már csak szerzőként lehet találkozni a nevükkel. Így 1985-ben a játék japános történettel és grafikával átalakított, Willow Pattern című változatát már a Firebird adta ki. Ebben már javítottak a csapnivaló sprite-kezelésen...

Irányítás:
Menü nincs, a játékot a tűzgomb megnyomásával indíthatjuk. A tűzgombot lehetőleg INTERFACE 2 illesztőbe dugott botkormányon nyomogassuk, esetleg az M billentyűt, ha billentyűzettel szeretnénk játszani, az O, P, Q, A, M kiosztással.
H - játék szüneteltetése (folytatás: T), A B és T együttes megnyomásával megszakíthatjuk a játékot.