Turmoil

1984 - Bug-Byte

ügyességi

Forrás:
Spectrum Világ 11 rész

Spectrum (48K)


 

 

Több levelet kaptunk, amelyben neheztelnek amiatt, hogy nagyobb százalékban közlünk olyan játékok leírását, amelyek még a felhasználók többségének nincsenek meg, másrészt bonyolultságukból adódóan a fiatalabbak egyszerűen képtelenek játszani ezekkel. Elsősorban ezeket a tényeket figyelembe véve szeretnénk nem csak most, hanem a közeljövőben is elővenni egy-két régebbi 'slágert'.
Ezt a programot a Bug-Byte Software 1984-ben készítette, egyébként ez a cég régebben több sikeres programmal lepte meg a piacot: pl. THE BIRDS AND THE BEES I-II, AQUARIUS, AMERICAN FOOTBALL, stb. A játék címe magyarra fordítva nyugtalanságot, izgalmat jelent, reméljük, nem lesz nyugtalan a kedves felhasználó most itt találja.
Fontos, hogy a főprogram 49152 byte hosszú kóddal jelent meg, így a maga idejében csak speciális COPY-k segítségével lehetett lemásolni. Valószínűleg ez lehetett az oka, hogy széles körben nem terjedt el.
A játék egyszerűen betölthető a LOAD"TURMOIL" vagy LOAD"" parancsokkal. Hibátlan betöltés esetén bejelentkezik a főmenü. A program kiírja az irányítást: 'I' - balra, 'P' - jobbra, 'Q' - fel, 'Z' le és 'M' - ejtés. A vezérlés ezenkívül az INTERFACE II, segítségével is lehetséges. A menüben a T' billentyűt megnyomva (TRAINER) gyakorló üzemmódot kérhetünk. Ilyenkor meg kell adnunk, hogy melyik szinten kezdjünk (1 vagy 2). Minden pálya az angol ABC egy betűjével van azonosítva, ebből adódóan összesen 26 pálya létezik Ha a gyakorló üzemmódban az '1'-es szintet választjuk, akkor az 'I' pályára kerülünk, és itt kell a feladatunkat végrehajtani. Válasszuk most tehát ezt.

A játék célja, hogy feltöltsük az autót üzemanyaggal, hiszen anélkül jószerivel nem tud magától elindulni.
Az 'I' pálya kiinduló helyzetében tőlünk balra a polcon egy tárgy van (egyelőre ezzel még ne foglalkozzunk). Menjünk a létrához és másszunk fel rajta, majd kóricáljunk át jobbra. Itt megtalálható egy hevenyészett kidolgozású (feltehetőleg nem Gimbald féle) felvonó. Próbáljunk meg leereszkedni rajta, de vigyázzunk, az 1. emeleten szálljunk ki. Ha ez sikerült, menjünk jobbra és vegyük fel az üzemanyag-kannát. Mire jó a kanna, az edzett ifjúságért mozgalom jeles képviselőjeként némi testmozgást végzünk, másszunk fel a létrán. Ha elérjük az OIL (olaj) feliratú tartályt, akkor álljunk alá, és várjuk meg, amíg ,tele nem lesz a kannánk Ha ez is megvolt, megállapíthatjuk, hogy ezen tevékenvségeinknek két haszna is volt: most már fel tudjuk tölteni az autót, és az ellenségeinket is ártalmatlanná tudjuk tenni. Természetesen mindkét művelet a tűzgomb nevű közismert eszköz segítségével aktivizálható. Ez utóbbinál azonban nem árt, ha vigyázunk, ugyanis előfordulhat, hogy mi is 'olajra lépünk'.
Az autó megtankolása nem igényel különösebb szakmai felkészültséget, menjünk le a létrán, majd jobbra/lefelé/balra/fel/balra. Ha ezt megtettük, akkor egy szaggatott vonalra hasonlító tünemény mellett kell hogy álljunk. Itt nyomjuk meg a tűzgombot és ejtsük le a nálunk lévő rendkívül robbanásveszélyes üzemanyagot. Tevékenységünk eredményeképpen már kirajzolódik autónk fele. Nincs más hátra, a folyamatot meg kelt ismételnünk, és csak most lehet igazán nagy élményben részünk, az autó diszkrét motorhang kíséretében kigördül balra. Ez a feltétele annak hogy átkarüljünk a következő ('J') pályára.
Akik szeretik a játékokban a TRAINER ill. PRACTICE módokat, azoknak javasoljuk, próbálják ki a 2. számú gyakorló szintet is ('S' pálya).
Mi azonban úgy érezzük már megfelelő gyakorlatot szereztünk, nyomjuk meg az 'S' billentyűt és kezdjük el a játékot.
Menjünk el balra és vegyük fel a kannát, majd jobbra a dobbantó előtt álljunk meg, és próbáljunk végrehajtani egy akrobata mutatványt. Ez a következőképpen néz ki: ha sikerül úgy rálépni a dobbantóra, hogy az megfelelő erősséggel repít fel minket, akkor elérjük a hordót (OIL). Itt ismét sportolhatunk (úgy látszik besorolhattuk volna ezt a játék sportjátékok közé), ugyanis a hordó alatt egy futószőnyeg lett elhelyezve és ez némileg különbözik a repülőszőnyegtől. Ha sikerült a kannát teletöltenünk olajjal, akkor menjünk el balra és essünk le, de vigyázzunk, mert könnyen egy aranyos boszorkány néni karjaiba pottyanhatunk. Ha sikeresen leértünk a földszintre, akkor másszunk le a létrán, majd menjünk balra/fel/balra. Ekkor ismét a már jól ismert szaggatott vonal felett kell, hogy álljunk. Nyomjuk meg a tűzgombot ezáltal ledobjuk a nálunk lévő olajat, majd ismételjük meg az egészet és az autó szomját teljesen eloltjuk. A dolog eredménye az lesz, hogy a Trabantra erőteljesen hasonlító diesel jármű (?!) kigördül balra, mi pedig a következő pályán találjuk magunkat.

Úgy érezzük, feltétlenül szólnunk kell arról is, hogy a pályán elhelyezett tárgyaknak mi a jelentőségük. Ha egy tárgyat (pl. fejsze) felveszünk, akkor más tárgy felvételére már nincs lehetőségünk, egészen addig, amíg az előzőt el nem ejtjük. Bármilyen tárgyat is vegyünk fel (kivéve a kannát), ha azt elvisszük a képernyő jobb alsó sarkában lévő házhoz, pontszámunk jelentősen gyarapszik (mintegy 400 ponttal nő).
Akik szeretik a kedves dallamokat, nem fognak csalódni, a játék a "Fel torreádor..." c. nagysikerű slágert játsza. Ezen kívül feltétlenül tisztáznunk kell, hogy 'sok' kritikus szerint a pályákon mozgó ellenségek nem boszorkányok, hanem arabok. Ennek az eldöntése legyen a kedves Olvasó dolga. A program - szerintünk - megérdemli a hagyományos játékok egy méltó osztályzatát. Grafikája még nem igazán kiforrott, de kárpótol bennünket helyette az izgalmas játék. Elsősorban fiatalabbaknak ajánljuk, olyanoknak, akik szívesen játszanak az egyszerűbb, akár régebbi játékokkal is!