1990 - US Gold Ltd.

akció, lövöldözős

Spectrum (128k)

Enterprise

A Capcom 1989-es, UN. Squadron coin-op játéka volt az év egyik legnagyobb üzleti sikere. A siker nem is annyira a játéknak köszönhető - hisz egy "szimpla" shoot-em-up az R-Type után annyira már nem hatja meg a rajongókat, sokkal inkább a látványos grafikának. A 8 bites változatokat egy évvel később az US Gold készítette el Spectrum-ra, C64-re és CPC-re. Sajnos a hardware korlátai miatt ezekben pont a látványos grafika veszett el (még a CPC-s változat néz ki a lehetőségekhez képest szépen), ennek ellenére a rajongóknak bizonyosan nem okoz csalódást! A dicséret nem vonatkozik a zenére, amely ugyan 128K-s de egyáltalán nem illik egy "lövünk mint atom" játékhoz. Érdekes módon a játék egyáltalán nem túl nehéz, sőt könnyűnek mondható, bárki megpróbálkozhat vele!
A történet a szokásos: már megint a Közel-Keleten támadt némi zűr. Meg nem nevezett országok, meg nem nevezett diktátorai közösen hoztak létra hatalmas, modern fejlesztésű fegyverekkel felszerelt hadsereget, mellyel a nyugati civilizáció elpusztítására törnek. Csak szupertitkos, nemzetközi, különleges kiképzésben rész vett pilótákból álló különítményünk oldhatja meg a helyzetet, néhány (szám szerint 10 db) légicsapással, melynek célpontjai az ellenség hi-tech katonai objektumai. A küldetésre egy vagy akár két játékos is indulhat, három, különböző típusú repülőgép (és pilóta) közül választva:

  • Az F-14 Tomcat-ot az amerikai Mickey Simon repüli.
  • Az F-20 pilótaülésében egy japán hölgyemény - Shin Kazama - ül.
  • Az A-10-el a dán Greg Gates indul bevetésre. Igazság szerint, csak az A-10 rendelkezik érezhetően más paraméterekkel, mint az előző két gép: egyszerre két irányba tudunk lőni (előre, és előre-le), így egyjátékos módban célszerű ezt választani!

A kétjátékos módban egymást támogatva játszhatunk, és szerencsére (sajnos?) egymást nem tudjuk lelőni vagy összeütközni. A repülőgép kiválasztása után - minden küldetés előtt - tájékoztatást kapunk a célpontról, majd felszerelést választhatunk rendelkezésünkre álló pénzünk szabta keretek között. (Nem kötelező minden pénzünket elkölteni, "spórolhatunk" is a nehezebb küldetésekre.) Először kiegészítő fegyvert választhatunk, majd plusz energiát, vagy erősebb pajzsokat. (A minket ért találatok tehát csak energiánkat csökkentik).

  • BULPUP - három irányban szétrepülő rakéták,
  • BULPUP 2 - öt irányban szétrepülő rakéták
  • PHOENIX - Levegő-levegő rakéta. Célkövető, így célozni sem kell vele, kilövés után célra áll.
  • FALCON - mint a PHOENIX, nagyobb tűzerővel
  • SUPER SHELL - Egy nagydarab lángnyelvet lövünk ami, ami maga előtt igen látványosan letarol mindent.
  • SUPER SHELL 2 - Mint az előző, nagyobb tűzerővel.
  • 16-WAY SHOT - csillag alakban, 16 irányban kilőtt nem irányított "rakétacsokor". Gyenge, teljesen haszontalan...
  • BOMB - jelképes tűzerejű bomba.
  • BOMB 2 - mint az előző, de egy fokkal hatásosabb.
  • ROUND LASER - Egy nagy átmérőjű lézersugarat lő ki. Hasonló, mint SUPER SHELL, csak nagyobb tűzerejű.
  • NAPALM - szabadesésű gyújtóbomba elsősorban földi célpotok ellen. Kellemesen - és igen látványosan - beteríti a területet. Nagyobb légi célpontok ellen is igen hatásos!
  • NAPALM 2 - az erősebb változat. Igen kellemes darab!
  • BIG BOY - A legpusztítóbb szabadesésű bomba.

Nem lehet minden fegyvert valamennyi repülőgéptípusra felszerelni, így attól függően, melyik repülőt választottuk, más-más fegyverek közül válogathatunk! Az extra fegyvereket javadalmazása véges (bár elég bőségesnek mondható a 30-40 darab rakéta, bomba), így érdemes a nagyobb (és masszívabb) ellenségekre tartogatni, valamint a szint végére, a küldetés célpontjára. Ezután védelmi eszközre is beruházhatunk:

  • ENERGY TANK - Több energiát kapunk. A képernyő alatt láthatjuk az energiánkat jelző csíkot, mely ennek megvásárlása után hosszabb lesz, így több találatot bírunk ki.
  • SHIELD - Amíg működik, villogó burok veszi körül a gépet. Amíg működik a sérülések nem energiánkat fogyasztják, hanem pajzsunkat amortizálják. Sajnos nem látjuk, még mennyi sérülést bír ki a pajzs.
  • SUPER SHIELD - Ugyanaz, mint a sima pajzs de erősebb (több sérülést bír ki).

Az ellenségek megsemmisítéséért nem csak pontot kapunk, de pénz is. Az vásárolható felszerelés minden küldetésben egyre drágább lesz, így javasolt a lehető legtöbb ellenség megsemmisítése a kerülgetés helyett. Ez már csak azért is igaz, mert a megsemmisített egységek időnként felvehető extrákat hagynak magunk után, melyeket felvéve fokozatosan növelhetjük alap fegyverrendszerünk tűzerejét. Ez azért is szimpatikus, mert ez az extra akkor sem vész el, ha elveszítjük egy életünket!
Íme, egy rövid útmutató az egyes küldetésekhez:

  1. Nagyszámú, de gyenge helikopterek támadnak végeláthatatlan kötelékekben, valamint néhány tank is puffogtat. A cépont egy lánctalpas, óriás rakétakilövő, melyet pár BULPUP 2 találattal szétszedhetünk.
  2. A legkönnyebb küldetés! Nem a felszín felett repülünk, hanem magasan a felhők fölött, így szárazföldi erők nem támadnak, csak repülők. Néhány nagydarab, MIG-27 is repked a légtérben, melyek ugyan gyenge tűzerővel rendelkeznek, de masszívak. Könnyen leszerelhetjük őket. A célpont egy óriási lopakodó repülőgép. Extra felszerelést kár venni, már csak azért is, mert a célkövető levegő-levegő rakétáinkat a lopakodó által eregetett csalik eltérítik. A-10-essel nagyon egyszerű az eljárás: miután a lopakodó berepül a képbe, kerüljünk fölé, és a felhők takarásában lőjük a pilótafülkét!
  3. Egy erdő felett repülve kell a nagyszámú földi erő és bosszantó vadászgépek tüzében lavíroznunk. A fák között sok harckocsi és egyéb földi harceszköz bújuk meg, melyeket nem is mindig látunk jól. A lebegő "akármiket" nem tudjuk lelőni, ki kell kerülni őket! A célpont egy hatalmas erőd, jó sok lövegtoronnyal. Néhány SUPER SHEEL 2 sorozat megteszi a hatását. Célpont a központi (legnagyobb) kiemelkedő lövegtorony, ha ezt nem sikerül elsőre megsemmisíteni, az erőd túlsó végét elérve visszafordulunk!
  4. Jó sok tank, és bosszantó repülőgép támad ránk. Néhány óriási helikopter is beköszön. Javasolt az erősebb NAPALM használata a harckocsik és a helikopterek ellen is (felülről 2 bomba elég). A célpont egy szárazföldi, lánctalpas (!) repülőgéphordozó. Vigyázzunk, pajzzsal van felszerelve, a képernyő tetejéig emelkedve tudunk csak fölérepülni! Célpont a hátuljában lévő parancsnoki híd, de a hangárokat és a rakétakilővőket is le tudjuk bombázni.
  5. Egy kanyon felett repülünk, felszíni egységek nem boldogítanak, viszont az előtérben tornyosuló szikláknak nem szabad neki ütköznünk! (A nagyon magas sziklákat szét lehet lőni!) Sok MIG-27-el fogunk találkozni, ha nem aprítjuk őket elég gyorsan, egyszerre kettő vagy akár három is boldogítani fog! A célpont egy óriás bombázó helikopter. Nem ellenfél, pár BULPUP találattól elgyengül.
  6. Egy barlangban kell lavíroznunk, nem szabad a falnak sem nekiütközni. A járatokból a legváratlanabb pillanatban érkezik egy kötelék repülő, és a mennyezeten is ágyúk lógnak, a rakétasilókat le tudjuk bombázni. Az elágazásnál az alsó járatot érdemes választani, az utunkat álló falakat szét kell lőni. A célpont egy lánctalpas rakétakilövő, ami majdnem ugyanúgy néz ki, mint a negyedik szinten a mozgó repülőgéphordozó, pajzs viszont nem védi.
  7. A szint első felében egy nagyrakat tank fölött végzünk sétarepülést, majd a felhők fölé emelkedünk. Itt jó sok, és nagy és szívós bombázóval gyűlik meg a bajunk, miközben vadászgépek is támadnak és bosszantóan pontosan céloznak. A célpont a legelöl haladó (legnagyobb) Bullhead fedőnévre hallgató bombázó, aminek két kísérője is akad.
  8. Az óceán felett repülve kell megtámadnunk a Minsk csatahajót. Ebben jó sok repülőgép, pár naszád próbál megakadályozni. A felemelkedő tengeralattjárót gyorsan bombázzuk szét, mielőtt elkezd rakétákat eregetni. A csatahajót a parancsnoki hídra ejtett bombákkal süllyeszthetjük el.
  9. Az ellenséges hadsereg támaszpontja ellen indítunk támadást, így igen nagy repülő és harckocsi sűrűséggel kell számolnunk. A célpont a szint végén a parancsnoki központ.
  10. A végső összecsapásban a Project 4 repülő erődöt kell megsemmisíteni. Jó sok ketyere van ráaggatva... Először egy tiszteletkört repülünk erőd körül, majd a főhajtóművek mögötti reaktort(?) kell megsemmisítenünk.

Irányítás:
Billentyűzetet (O, P, Q, A, SPACE) vagy KEMPSTON, SINCLAIR botkormányt választhatunk. A billentyűzet átdefiniálható, kétjátékos módban célszerű a SINCLAIR interface-t preferálni, mivel így a két portról mindkét játékos botkormánnyal játszhat. Az extra fegyverzetnek nincs külön tűzgombja, a tűz kétszeri megnyomásával tudjuk használni. A program annyira hű az eredeti játékautomatához, hogy a SPACE megnyomásával "dobhatjuk be az érméket", azaz növelhetjük életeink számát. (Amíg nem állítunk be legalább egy életet, nem tudjuk elindítani a programot,
Az ENTERRPRISE verzióban billentyűzet mellett tetszőleges botkormányt választhatunk, de elfuserált módon az EXT1, EXT2 botkormányt választva a tűzgomb nem működik a botkormányokon, helyette a Q billentyűvel tudunk lőni. Kazettáról nem nagyon akar működni a program csak lemezről. Sajnos a program mind Spectrumon, mind Ep-n (és CPC-n is) lassabb a kelleténél, ezért akinek turbósított gépe van, feltétlenül 6 MHz-en futtassa a programot, garantáltan még élvezetesebb játékban lesz része!