Underwurlde

1984 - Ultimate Play the Game

Akció, mászkálós

Spectrum (48k)

Enterprise

 

 

 

Sabreman megpróbáltatásai nem értek végett a Sabrewulf-ban átélt fárasztó kalandok után! Hazafelé tartva hősünk egy lyukba esett, és egy föld alatti birodalom egyik termébe zuhant. Feladatunk kézenfekvő: el kell menekülnünk, ki kell jutni a szabadba. Sajnálatos azonban, hogy a lárma hatására - amit zuhanás közben okoztunk - felébredtek a birodalom régóta szunnyadó lakói, a szárnyas hárpiák, és hasonló csúf teremtmények.
Mivel az első részben bizonyára mindenkinek klausztrofóbiás érzése volt az alig 256 képernyőből álló dzsungelben, valószínűleg örömmel tölti el a nagyérdemű közönséget, hogy most 597 teremből álló, kusza felépítésű földalatti birodalomban tévedhet el reménytelenül. Ez már önmagában is nehezítés, de ráadásul a játékmenet is megváltozott. Az Underwurlde az egyik első "vérbeli" platform játék, most ugyanis oldalnézetből láthatjuk az eseményeket, és platformról-platformra ugrándozva közlekedhetünk. És bár a végeláthatatlanul repkedő szörnyekkel ütközve nem vész el életünk, de az ütközés hatására irányíthatatlanul repülünk egy hatalmasat, gumilabdát megszégyenítő pattogások közepette. Ennek hatására könnyen a föld alatti világ egyik mélyebb bugyrába zuhanhatunk. Egy nagyobb zuhanás következtében viszont elvész egy életünk is!

Kézenfekvőnek tűnik, hogy a játék indítását követően felfelé vegyük az irányt a kijáratot keresve, hisz a föld alatt vagyunk. Való igaz, három kijárat közül is választhatunk, és kezdetben nem is vagyunk túl mélyen (a felső információs sorban folyamatosan láthatjuk, hány emelet ményen tartózkodunk: DEPTH). Két kardinális probléma azonban akad... Mint már említettem, a repülő szörnyek végtelen számban repkednek a járatokban, nem igazán lehet köztük érdemben közlekedni, másrészt pedig a birodalom három kulcsfontosságú és kikerülhetetlen átjáróját szörnyek őrzik, melyek nem engednek áthaladni, így a kijáratokat is elzárják előlünk. A barlangban azonban többféle hajítófegyvert is találunk, rögtön induláskor egy épp mellettünk hever a földön. A repülő lények ellen bármelyik fegyver használata célra vezet és szerencsére muníciónk is végtelen. Az átjárókat őrző szörnyek ellen azonban csak egyetlen fegyver hatásos és mindegyik ellen más-más!

  • A bogár ellen a tőr,
  • a démon ellen az nyíl,
  • az ördög ellen a fáklya hatásos.

A fegyvereket tehát meg kell keresnünk, amiket viszont véletlenszerűen, 4-4 lehetséges pozícióba rak a gép. (A második térképen jelölve vannak a fegyverek lehetséges pozíciói.) Összesen három fegyver lehet egyszerre nálunk. A tárgyaink listáját szintén a felső információs sorban láthatjuk. Mindig a listában legelső helyen álló fegyvert használjuk, ha nem arra van szükségünk, át kell rendezni a tárgyainkat.
A fegyverek mellett további tárgyakat is találhatunk (melyek viszont nem a tárgylistánkban foglalják a helyet):

  • Fehér babák: jutalom életet ad.
  • A kék, mágikus kincseket felvéve rövid ideig sérthetelenek leszünk, bárhonnan leeshetünk (hatását a GEMS számláló mutatja).

A közlekedés meglehetősen problémás, és nem csak a szörnyek miatt. Lift nincs a játékban, a le-fel közlekedésben csak saját ügyességünkre számíthatunk. Valamennyi, álló, a háttérhez tartozó tárgyra felugorhatunk (akár a fáklyára, vagy a madár alakú szoborra is). A mocorgó mérgező nővények azonban kerülendőek. Praktikus újítás, hogy ha egy perem szélén állunk, és le akarunk sétálni a peremről, hősünk automatikusan akkorát ugrik, hogy a legközelebbi elérhető platóra repüljön (de a képernyő tetején, ahol nem látjuk mi van a fejünk felett és alattunk sincs elérhető plató, ez nem működik, ott nekünk kell ugrani). Ha mégis inkább le szeretnénk zuhanni, a perem szélétől kicsit beljebbről kell ugornunk. Néha segítség, néha kiszúrás, hogy a repkedő madarak, ha felkapnak, egy rövid szakaszon elrepítenek minket valamerre.
A nagyobb szakadékokban középre ugorva egy kötélbe kapaszkodhatunk, amelyen leereszkedhetünk a szakadék aljára (ha túl magasról zuhanunk le, elvész egy életünk). A kötélen oldalirányban himbálózhatunk is. Ugyanezen a helyeken azonban számítanunk kell lehulló szikladarabra is, melyeket esetleg ki kell kerülnünk, nehogy lesodorjon a kötélről. A felfelé közlekedés némileg egyszerűbb, a szakadék aljáról, ahol apró gázkitöréseket látunk a földön. Ilyenkor rá kell állnunk / ugornunk a felfelé szálló gázbuborékokra, melyeken állva feljuthatunk a szakadék tejéig, csak időben le kell ugorni róla.

Irányítás:
A menüben választhatunk billentyűzetet (Q - balra, W - jobbra, R - ugrás, E - ereszkedés kötélen, T - tűz) KEMPSTON, CURSOR INTERFACE II illesztőt. Néhány további billentyűre is szükségünk lesz a játék folyamán:

  • CAPS SHIFT, Z, X, C, V - leugrás a kötélről, mielőtt elérnénk a szakadék alját.
    (Ep verzióban Bal SHIFT = CASP SHIFT)
  • B, N, M SYMBOL SHIFT, SPACE - tárgyak felvétele lerakása.
    (Ep verzióban: ENTER)
  • ENTER - játék szüneteltetése / folytatása.
    (Ep verzióban: PAUSE / HOLD)

A történet a Knight Lore-ban folytatódik.

Örökélet: POKE 59375,0
A kincsek hatása nem múlik el: POKE 38042,33
Nincsenek repülő ellenségek: POKE 45018,201

Térkép 1, Térkép 2