Virus

1988 - Firebird Software Ltd.

akció, lövöldözős

Spectrum (48k)

Enterprise

 

 

A meg nem nevezett országot ellenség támadja meg. A közvetlen fegyveres konfliktus helyett azonban halálos vírussal akarják beszennyezni a területet. Egy pilóta - ezek lennénk mi - beszíjazza magát a legmodernebb légpárnás repülőgépe pilótafülkéjébe, hogy egy maga semmisítse meg az ellenség légtérben repkedő - kötelékekben támadó - szerkezeteit. Hogy a haderő többi része eközben mit csinál, az rejtély.
Repülő szerkezetünk, a Hoverplane a legmodernebb technológiával van felszerelve - még szárnyai sincsenek, viszont tud egy helyben lebegni -, nagy hatótávolságú szkenner (radar), végtelen energiájú lézerágyú és intelligens bombák (korlátozott számban) teszik lehetővé az ellenség elfogását és megsemmisítését. A képernyő bal felső sarkában látható (kék alapon) a szkenner kijelzője, ez az ellenséges hajók, valamint a bázisunk (fehér négyzet a jele) helyzetét mutatja a Hoverplane-hoz képest. A védelmünkre bízott zóna önmagában zárt, tehát ha elindulunk egyik irányba, egy radarképernyőnyi távolság megtétele után ugyanoda jutunk. Ez azt is jelenti, hogy bármerre is jársz, minden objektum látszik a radaron. A radar feletti világoskék sáv a magasságot, a felette lévő szaggatott sáv a fennmaradó üzemanyag mennyiségét jelzi. Üzemanyagot a H-betűvel kirajzolt bázison történő leszállás után lehet vételezni. A legfelső kijelző sorban pontszámodat (SCORE), életeid számát (LIVES), a rendelkezésre álló bombák számát (BOMBS) jelzi ki a program, valamint azt, hogy hányadik támadó hullámmal küzdesz (WAVE) és az eddigi legmagasabb pontszámot (BEST). Négyféle ellenség van:
  • SEEDERS - repülő csészealjak, amelyek lebegnek, néha leszállnak, hogy kipermetezzék a vírust.
  • BOMBERS - magasan repül, amelyek vírust tartalmazó bombákat dobnak le.
  • FIGHTERS - gyorsan mozgó vadászrepülők, amelyek megpróbálnak lelőni. Általában sikerrel...
  • PESTS - kis kamikaze drónok, amelyek megpróbálnak nekünk ütközni. A bombákat érdemes ezek és a vadászrepülők ellen tartogatni.

Bármely ellenséges repülőgéppel való ütközés, találat, vagy lezuhanás a légpárnás repülőgép megsemmisülésével jár (-1 élet). Ha egy támadó hullámot sikerül legyőzni, már le sem kell a bázison szállni, bónuszpontot kapsz, attól függően, hogy a terület mekkora része marad szennyezetlen (vagyis mennyire voltál gyors). 5000 pontonként jár egy extra légpárnás repülőgép és egy "intelligens" bomba. (Az "intelligens" itt azt jelenti, hogy célozni sem kell vele, megsemmisíti a közelünkben repkedő ellenséget). Ha mégis le kell szállnod üzemanyagot vételezni, be kell állni a bázis (H betű) fölé (lásd 3. kép), majd lassan le kell ereszkedni. Az ENTER megnyomása után megtekintheted a térképet, melynek egyetlen haszna, hogy piros (Enterpise-verzióban zöld) színnel jelzi a már megfertőzött területeket (a játék eközben megáll). Az ellenséget még azelőtt meg kell semmisíteni, mielőtt az egész terület fertőzötté válik!

A játék különlegessége és egyben hátulütője a kivitelezés: látványos, 3D-s domborzati viszonyokkal és fákkal borított táj terül el alattunk. A repülőgépünket kívülről láthatjuk, mégpedig mindig déli irányból. Vagyis állandóan északra néz a képernyő, minden más irányból közeledő ellenséget csak az utolsó pillanatban látjuk meg. Járművünk egy cseppet sem stabil légi jármű, helikopterhez hasonlóan repül. Az alján lévő hajtóművön kiáramló gázok (pöttyök) tolóerőt biztosítanak, a kiáramlás irányával ellentétes irányba halad a szerkezet. Kezdetben felfelé, de ha el akarunk indulni valamerre, arra kell döntenünk a gép orrát. Eközben persze folyamatosan kompenzálnunk kell a gravitációt, nehogy lezuhanjunk. A program fizikája tehát nem éppen egyszerű, ennek ellenére a magasságmérőn kívül semmiféle navigációs műszert nem kapunk. A gépünk árnyéka ugyan látszik a földön, de ez nem nagy segítség. Néha aprócska repülőnk pillanatnyi helyzetét is nehéz meghatározni. Ami biztos: a gép fehér orra felszálláskor délre néz, a háta fekete, az alja csíkos és látszik rajta a fekete hajtómű. A célzáshoz nem kapunk célkeresztet, arra lövünk, amerre a gép orra néz. Extra kiszúrás, hogy a lézerfegyver használata pontlevonássall jár, így rövid idő alatt negatívba fordulhat pontszámunk.
A program ebben a formában inkább technikai demó, mintsem játék. Az ötletből a Digital Integration készített egy használható megoldást, ez lett az ATF.

Irányítás:
Betöltés után az R megnyomásával választhatjuk ki az irányítást, más billentyű megnyomásával elindul a játék.
KEMPSTON vagy SINCLAIR botkormány-illesztőt lehet vagy billentyűzet lehet választani: C - hajtómű, Z - forgás balra, C - forgás jobbra, Q - bólintás előre (le), A - bólintás hátra (fel), 1 - tűz, 2 - bomba.
ENTER (Enterprise verzióban: HOLD) - térkép be / ki.
CAPS SHIFT (Enterprise verzióban: ESC) - játék megszakítása.
A billentyűzet átdefiniálható.